4 476 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Garaget ligger för nära kraftledning!
Jag fick just reda på från kraftbolaget att mitt planerade garage ligger för nära en kraftledning, en gammal skraltig ledning som så ut att gå till något hus längre bort i själva verket innehåll 10.000V. Den sitter ca 6,5 m upp. Bygglovet är sen länge godkänt och husets och garagets placering är uppmärkt av komunen. Grunden för huset är klar och delar av grunden till garaget är klart.
När elkraftbolaget kommer för att dra in ström till huset så säger dom att garaget ligger för nära ledningen. Jag uppskattar avståndet till ca 3m
På ritningen från lantmäteriet så ligger kraftledningen något längre bort och har en något anorlunda sträckning. På byggnadslovsritningen så är det ett avstånd mellan garaget och ledningen på ca 6m
Kan man kräva att elbolaget flyttar ledningen till ett läge som stämmer överens med ritningen?
Eller är man skyldig att flytta garaget? som blir oerhört störande för utseendet för huset och garaget då dom inte kan ligga i line med varandra. Skulle jag ha vetat om detta skulle jag ha flyttat allt 3m längre bort, men det går ju inte hur som helst när grunden är klar.
När elkraftbolaget kommer för att dra in ström till huset så säger dom att garaget ligger för nära ledningen. Jag uppskattar avståndet till ca 3m
På ritningen från lantmäteriet så ligger kraftledningen något längre bort och har en något anorlunda sträckning. På byggnadslovsritningen så är det ett avstånd mellan garaget och ledningen på ca 6m
Kan man kräva att elbolaget flyttar ledningen till ett läge som stämmer överens med ritningen?
Eller är man skyldig att flytta garaget? som blir oerhört störande för utseendet för huset och garaget då dom inte kan ligga i line med varandra. Skulle jag ha vetat om detta skulle jag ha flyttat allt 3m längre bort, men det går ju inte hur som helst när grunden är klar.
Med det underlag Du har, skall du naturligtvis stå på dig. Både du och kommunen har varit uppmärksammade på kraftledningen, och därför placerat garaget på betryggande 6 meters avstånd från ledningen. Då du har följd lantmäteriets avståndsberäkning, har du inte haft anledning att ifrågasätta deras mätning. Tycker inte det kan innebära så mycket jobb med att flytta något på en eller två stolpar. Försök att ta ett snack med någon chef för kraftbolaget, för att få till stånd en lösning, då du känner en viss oro för de där 10.000volten
Men å andra sidan vilar en del av ansvaret för bygget på byggherren. Du skulle tidigt tagit kontakt med elbolaget, ledningen är juh synlig, även för dig.
Om jag inte minns fel så säger säkerhetsföreskrifterna 5m från ytterfas till byggnad, i vertikalled.
Du borde inte ens ha fått bygglov av kommunen, så någon har ju gjort ett misstag.
Har elverket inte byggt i den sträckning dom sökt tillstånd?
Har kommunen placerat ut tomterna för nära ledningen (som fanns där först)?
Jag antar att det är ett tomtområde du bygger i (?)
Det finns all anledning att gräva vidare i saken, har kommunen eller elverket gjort fel så anser jag att nån av dom skall stå för flytten av ledningen. Eller ännu bättre, nergrävningen av ledningen.
Du borde inte ens ha fått bygglov av kommunen, så någon har ju gjort ett misstag.
Har elverket inte byggt i den sträckning dom sökt tillstånd?
Har kommunen placerat ut tomterna för nära ledningen (som fanns där först)?
Jag antar att det är ett tomtområde du bygger i (?)
Det finns all anledning att gräva vidare i saken, har kommunen eller elverket gjort fel så anser jag att nån av dom skall stå för flytten av ledningen. Eller ännu bättre, nergrävningen av ledningen.
Jsg tror tyvärr att du inte kommer någon vart med nätbolaget då ledningen stod där när du började bygga och finns inskriven som servitut i din fastighet.
Jag skulle råda dig att försöka förhandla fram ett pris för att få ledningen flyttad eller nedkablad. Luftledningar som finns med på lantmäteriets och kommunernas kartor är för det mesta overförda från flygfoton till kartorna och det är således inte helt 100%´iga. Du har nog som byggherre ett ansvar att kolla upp det verkliga avståndet till ledningen. Förresten kolla med elbolaget om dom har planer på att kabla ner den aktuella ledningen det pågår ju en hel del sådana jobb runt om i landet. Det kanske är värt att vänta något år.
Jag skulle råda dig att försöka förhandla fram ett pris för att få ledningen flyttad eller nedkablad. Luftledningar som finns med på lantmäteriets och kommunernas kartor är för det mesta overförda från flygfoton till kartorna och det är således inte helt 100%´iga. Du har nog som byggherre ett ansvar att kolla upp det verkliga avståndet till ledningen. Förresten kolla med elbolaget om dom har planer på att kabla ner den aktuella ledningen det pågår ju en hel del sådana jobb runt om i landet. Det kanske är värt att vänta något år.
Klicka här för att svara