Snailman
Beskrivning av nuvarande central:
1-2-3-4-5-6-7-10-13-16-19
1-2-3-4-5-6-8-11-14-17-20
1-2-3-4-5-6-9-12-15-18-21

1 Värmeaggregat, 2 Spis, 3 Motoruttag, 4 Varmvatten, 5 Tvättmask,6 Värme garage, 7 Torkt, 8 Diskm, 9 Venitilation, 10 kyl/frys,
11 Sov bad, 12 vardagsrum, 13 Kök, 14 Entre, 15 WC, 16 garage, 17 Dingdong, 18 luftvärmepump.

Hur bör den delas upp på olika jordfelsbrytare.

Mina funderingar.

1 för luftvärmepump. 1polig
1 för kyl/frys 1polig
1 gemensam för Värmeaggregat, Spis, Motoruttag,
Varmvatten, Tvättmask,Värme, garage 3polig
1 gemensam för resten 3polig

(med ovanstående räknar jag med att kunna behålla gängsäkringscentralen och bara kapa skenorna)

Vad tycker ni om detta?

Jag vill ju gärna dela kyl och frys på två olika om det går. Dock behöver de inte varsin egen utan kan dela med annat. Grundtanken där är att ha dessa kopplade med nått man märker tydligare.

Snailman
Det är nog lite svårt att åstadkomma, jag tror nog jag märker om lampan i kylen slockat, och tyvärr har jag 3 uttag på ytterväggarna som jag inte vet varifrån de kommer, jag vill ju inte ha nån kyl eller frys på samma jordfelsbrytare som ett utomhusuttag, och det går inte (är för svårt) att dra nya vprör. :-/

Nja att blanda utmhusuttag och köksutrustning är ingen hitt. Bra att du har tänkt på att försöka dela på uttagen och belysningen. Det är ingen hitt med motorvärmare och belysning på samma brytare har jag lärt mig den hårda vägen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.