5 826 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Förlänga ett 220V uttag + ett radio/tv/inter 10cm
Ska sätta upp en ljudisolerande vägg några cm från en befintlig vägg, problemet med den befintliga väggen är att det finns ett 220 v uttag + att tv/radio/data (comhem) uttaget sitter på den väggen. Någon som kan beskriva hur jag gör för att på ett korrekt sätt föränga dessa bägge uttag med ca 10cm.
Två strycken s.k. rotdosor i den nya väggen? Bygger 65 mm.
Sedan får du undersöka om det är möjligt att sträcka på de befintliga kablarna så mycket att det räcker för att ansluta i de nya uttagen. Går det inte, så återstår det ju att skarva. Eller helst dra nytt från närmaste kopplingspunkt om det är rimligt.
Sedan får du undersöka om det är möjligt att sträcka på de befintliga kablarna så mycket att det räcker för att ansluta i de nya uttagen. Går det inte, så återstår det ju att skarva. Eller helst dra nytt från närmaste kopplingspunkt om det är rimligt.
OBS att egentligen får bara comhem's egna gubbar skruva med kabeltv-uttaget.
Märk upp ledningarna vad som är "in" resp "ut" om du måste lossa dem i uttaget. Gör jobbet med antennuttaget typ klockan 4-5 på natten för att inte störa grannarna. OBS att du stör grannarna, om än inte lika mycket, även om du ligger sist på uttagsslingan.
Om du måste skarva kabeln så använd HF-täta skarvar och HF-tät kabel.
För tv-uttaget så är det väl enklast att ta vanlig/rotdosa och ta bort botten på den, om dosan nu ska sitta rakt ovanför den gamla dosan.
Oftast finns det lite att ta av på ledningslängderna. Om du kan göra besök hos grannarna så kan du kanske flytta över ett par centimeter kabel från dem över till ditt uttag så slipper du skarva antennkoaxen.
Appropå tråden om hempul o.s.v. så kan jag intyga att det är vanligt att behöriga elektriker gör fel på antenngrejer
En varning är också att du kan få småstötar om du lossar antennkabeln, eftersom lite ström från nätfilter i tv-apparater o.s.v. läcker via antennsladden till antennsystemets jordning.
Märk upp ledningarna vad som är "in" resp "ut" om du måste lossa dem i uttaget. Gör jobbet med antennuttaget typ klockan 4-5 på natten för att inte störa grannarna. OBS att du stör grannarna, om än inte lika mycket, även om du ligger sist på uttagsslingan.
Om du måste skarva kabeln så använd HF-täta skarvar och HF-tät kabel.
För tv-uttaget så är det väl enklast att ta vanlig/rotdosa och ta bort botten på den, om dosan nu ska sitta rakt ovanför den gamla dosan.
Oftast finns det lite att ta av på ledningslängderna. Om du kan göra besök hos grannarna så kan du kanske flytta över ett par centimeter kabel från dem över till ditt uttag så slipper du skarva antennkoaxen.
Appropå tråden om hempul o.s.v. så kan jag intyga att det är vanligt att behöriga elektriker gör fel på antenngrejer
En varning är också att du kan få småstötar om du lossar antennkabeln, eftersom lite ström från nätfilter i tv-apparater o.s.v. läcker via antennsladden till antennsystemets jordning.
Skarva: är det godkänt för 10A? Vill helst slippa dra nytt då jag inte vet hur jobbigt det är - ca 5m är det upp till uttaget i taket!GoForIt skrev:
Kablarna räckte inte, är bara någon få cm över.
Bahh, hoppas verkligen inte jag behöver den utgående kabeln, för den var avklippt i nivå med hålet. Vad är den till för? Har ingen tv så jag kan inte kolla om den hade med tv mottagningen att göra! Om det spelar nån roll så har vi digitaltv i föreningen - har fått en digitalbox - ej uppackad ännu, då jag väntar med tv-inköpet!yxis skrev:
Iallafall så fanns det ca 17 cm kabel över, så den behöver jag bara lossa, ej skarva!
Tack för svaren
Överlåter till någon behörig att kommentera ang. skarvningen.Agrik skrev:
Att dra om 5 meter ledning som ligger i ett VP-rör (eller Flexslang) är normalt ingen stor grej med hjälp av en dragfjäder.
Aha, du menar så. :GoForIt skrev:
Jag har aldrig haft det problemet eftersom jag skalar kablarna och tvinnar ihop ledarna istället fär att tejpa. Det har aldrig släppt en enda gång.
Får jag gissa att du bor på översta våningen?Agrik skrev:Bahh, hoppas verkligen inte jag behöver den utgående kabeln, för den var avklippt i nivå med hålet. Vad är den till för? Har ingen tv så jag kan inte kolla om den hade med tv mottagningen att göra! Om det spelar nån roll så har vi digitaltv i föreningen - har fått en digitalbox - ej uppackad ännu, då jag väntar med tv-inköpet!
Iallafall så fanns det ca 17 cm kabel över, så den behöver jag bara lossa, ej skarva!
Det kan vara så att då det satt en tv-antenn på taket på huset så satt antennförstärkaren på vinden och ledningen gick först in till din lägenhet och vidare neråt. Sen bytte man till kabeltv, ledningen kommer då i marken in i källaren och då har man dragit nya ledningar från källaren upp i lägenheterna i bottenvåningen och sedan går signalen nerifrån och upp. I din lägenhet sitter alltså en rest kvar av anläggningen för egen tv-antenn på taket, avklippt. Inget att bry sig om
Grattis att du slapp skarva antennsladden i alla fall
Jag kör med både livrem och hängslen, tvinnar och tejpar runt det tvinnadeeskil23 skrev:
Klicka här för att svara