Hej. Jag har en armatur som visade sig inte gå att fästa i befintligt inföllt lamputtag i tak. Det blir liksom för tight och det fungerar inte att använda lamppropp. Jag behöver montera bort lamputtaget och fästa ihop den blå nollan och den bruna fasen direkt med trådarna som finns i takdosan.
Däremot i takdosan finns fyra trådar. 1 gul/grön jord, 1 blå nolla samt 2 röda som då borde vara fas 1 (p1) och 2 (p2)
Visst är det ok att koppla ihop armaturens blå med den blå i takdosan samt armaturens ena röda (vilken ut av dom är jag dock inte säker på. Kanske får pröva fram) ?
Därmed får jag en gul/grön och en röd över som "svävar fritt" (borde säkra dessa på något sätt)
Bifogar en bild på hur det ser ut idag.
Däremot i takdosan finns fyra trådar. 1 gul/grön jord, 1 blå nolla samt 2 röda som då borde vara fas 1 (p1) och 2 (p2)
Visst är det ok att koppla ihop armaturens blå med den blå i takdosan samt armaturens ena röda (vilken ut av dom är jag dock inte säker på. Kanske får pröva fram) ?
Därmed får jag en gul/grön och en röd över som "svävar fritt" (borde säkra dessa på något sätt)
Bifogar en bild på hur det ser ut idag.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Ser ut som i min gamla BR. Två tändtrådar till en dubbel brytare. Många armaturer äär ju skyddsjordade (dubbel fyrkant) och behöver alltså ingen jord
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Klicka här för att svara
