När klassas en "undercentral" som undercentral?

I vissa fall ,som tex pannrum och garage, är det intresssant att ha separata säkringar, brytare och olika former av styr.
Det bildar ju då en form av undercentral, och frågan blir då om man måste uppfylla kraven på att dra fram med 4 mm^2 eller om man kan bygga en "undercentral", men använda 1,5 eller 2,5 som ledare fram.

Finns inga regler som säger vilken typ av belastning du måste ha på en viss kabelarea.
Det man har är att PEN-ledare (om man använder 4-ledarsystem) måste vara minst 10kvmm.
Annars kan du dra 1,5kvmm eller 2,5kvmm bara du skyddar kabeln mot överlast och kortslutning enligt dom regler som finns.
Att det sedan kan bli väldigt opraktiskt då du inte kommer att få någon selektivitet (säkringen närmast felstället löser ut vid fel) är ju en nackdel.
men selektivitet är endast en rekomendation, inget krav!

Framtidssäkring med att kunna höja effektuttaget (utöka centralen) kommer ju oxå att vara begränsad om man inte drar grövre kabel.

Iofs finns det ju dvärgbrytare som är klenare än de vanliga 10A att ta till om man vill ha selektivitet.
Det är väl en kostnadsfråga då de mindre säkert är dyrare p.g.a. mindre serier men det är kanske trevligt med klenare säkringar till olika fast installerade pinaler.

(jag har t.ex. gamla hederliga 6A-proppar till cirkulationspump, brännare o.s.v. i värmeinstallationen trots att det är 1.5mm2-kablar och installerat på den tid 10A var rådande standard på avsäkringar på vägguttag och liknande).

Brukar man installera med klenare än 10A regelmässigt någonstans?

Sen beror det väl lite på priserna hos elleverantörerna också, om det kostar en struntsumma att ha högre huvudsäkringar så kan man ju kosta på sig det bara för selektivitetens skull. Jag tror t.ex. det skulle kosta mig 300:-/år att öka från 16A till 20A huvudsäkringar, men det kan säkert vara redigt dyrt på andra platser.

Snailman
http://www.kjell.com/ har automatsäkringar på 2A, 4A, 6A, osv. för 35kr/st

finns under El-produkter / 230V-artiklar / DIN-produkter

Sverre skrev:
Finns inga regler som säger vilken typ av belastning du måste ha på en viss kabelarea.
Det man har är att PEN-ledare (om man använder 4-ledarsystem) måste vara minst 10kvmm.
Annars kan du dra 1,5kvmm eller 2,5kvmm bara du skyddar kabeln mot överlast och kortslutning enligt dom regler som finns.
Att det sedan kan bli väldigt opraktiskt då du inte kommer att få någon selektivitet (säkringen närmast felstället löser ut vid fel) är ju en nackdel.
men selektivitet är endast en rekomendation, inget krav!

Framtidssäkring med att kunna höja effektuttaget (utöka centralen) kommer ju oxå att vara begränsad om man inte drar grövre kabel.
Nu har jag inte följt med reglerna på ganska länge så det blir lite segt när man projekterar/funderar på ändringar hemma.

Om jag förstår dig rätt så är kraven/rekomendationerna på undercentraler borta. Det man har att uppfylla är överlastskydd, undantaget om man använder PEN ledar system.

Är det då tillåtet att gå vidare från en befintlig 4-ledar servis med 5 ledare till en "undercentral"? Det är väl inte tillåtet att blanda TN-S och TN-C system hur som helst, eller är jag fel ute.

Angående selektiviteten, så är avsikten att säkra ned på plats, så att säga. I de fall det blir aktuellt att använda 16 amp handske så får man helt enkelt slå ifrån befintliga belastningar, men till garaget ska jag allvarligt fundera på grövre än 2,5 då det ändå blir kabel på väggen. Till pannrummet går det 2xVP15 eller möjligen pansarrör, så där är det ganska låst.

Du får gå från fyrledare (TN-C) till femledare (TN-S) och då får du ett TN-C-S system.
Men har du väl gått över till femledare så måste du hålla dig till det!

Rekomendationer finns i vissa skrifter (Typ El-AMA) vilken area man bör ha, men det är ingen tvingande text. Nu kan man köra med värsta budgetlösningen om man vill, bara det är säkert. Man tar inte hänsyn till om det är praktiskt eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.