Hej,

Jag har ett rum med utanpåliggande el (kulo) som jag funderade på att  dölja lite bättre.
Mycket av elen är ju draget vid taklister, foder och golvsocklar.

Är det ok att sänka (fräsa/såga) in kabeln bakom bakom socklar, foder etc,
eller måste man i så fall sänka in VP-rör för att sedan dra FK kabel i rören istället?
I så fall hur kan man göra det snyggt när man på vissa ställen måste gå över till synlig, utanpåliggande kabel? Exempelvis vid takarmaturer?
Om man drar en utanpåliggande kabelkanal, vad drar man i så fall för kabel i en sådan? FK/Kulo?

Tacksam för synpunkter och ideér!

Grunt skrev:
Är det ok att sänka (fräsa/såga) in kabeln bakom bakom socklar, foder etc,
eller måste man i så fall sänka in VP-rör för att sedan dra FK kabel i rören istället?
I så fall hur kan man göra det snyggt när man på vissa ställen måste gå över till synlig, utanpåliggande kabel? Exempelvis vid takarmaturer?
Om man drar en utanpåliggande kabelkanal, vad drar man i så fall för kabel i en sådan? FK/Kulo?
Nu är jag varken elektriker eller behörig, men eftersom detta har diskuterats här förut så upprepar jag bara det andra (med bättre koll) har skrivit.

Det är inte OK att fräsa in kabel bakom socklar och foder eftersom man då riskerar att spika i kabeln när man sätter tillbaka sockeln. Om du ändå ska fräsa så fräs in ett VP-rör i väggen på samma höjd som uttagen, spackla in och måla över. Snygga övergångar gör man antingen i en infälld kopplingsdosa med runt lock eller i en utanpåliggande kopplingsdosa. I kabelkanal drar man lämpligast FK eller EKK. Kulo går också, men den är lite för styv för at det ska vara praktiskt.

eskil23 skrev:
Nu är jag varken elektriker eller behörig, men eftersom detta har diskuterats här förut så upprepar jag bara det andra (med bättre koll) har skrivit.

Det är inte OK att fräsa in kabel bakom socklar och foder eftersom man då riskerar att spika i kabeln när man sätter tillbaka sockeln. Om du ändå ska fräsa så fräs in ett VP-rör i väggen på samma höjd som uttagen, spackla in och måla över. Snygga övergångar gör man antingen i en infälld kopplingsdosa med runt lock eller i en utanpåliggande kopplingsdosa. I kabelkanal drar man lämpligast FK eller EKK. Kulo går också, men den är lite för styv för at det ska vara praktiskt.

STOPP, Kulo (ekrk) ej godkänd för dold förläggning.

Ekk används med fördel i kabelkanaler, undvik FK.

eskil23 skrev:

Det är inte OK att fräsa in kabel bakom socklar och foder eftersom man då riskerar att spika i kabeln när man sätter tillbaka sockeln.
Innebär detta att det inte heller är ok att fräsa in VP-rör?

eskil23 skrev:
Om du ändå ska fräsa så fräs in ett VP-rör i väggen på samma höjd som uttagen, spackla in och måla över. Snygga övergångar gör man antingen i en infälld kopplingsdosa med runt lock eller i en utanpåliggande kopplingsdosa.
Nja, det är nog inte aktuellt att fräsa in på samma höjd som uttagen eftersom det är panel på väggen.

e_richard skrev:

Tack!

När det gäller Vp rör så skall de enligt reglerna skyddas mot genomspikning om risk föreligger. Det innebär specifikt att de skall skyddas där de passerar genom reglar, om detta sker ytligt. Det finns speciella plåtbitar som skall monteras då. Direkt bakom en sockel tror jag att man måste anse att risken för genomspikning är stor.

MEN, jag har förstått att även behöriga elektriker oftast hoppar över den detaljen med spikskydd. Jag hörde ett argument att risken för genomspikning av trådarna är liten. Teorin är att om en spik tränger genom rörväggen så kommer trådarna att puttas undan av spiken snarare än bli perforerade. När jag rev i vårt kök så hittade jag 5 genomspikade rör i en enda vägg. I två av fallen hade spiken även perforerat en ledare inne i röret, i båda fallen var det nollan som drabbats.

Det finns färdiga snygga lister / foder med plats för kabel

e_richard skrev:

Kabelkanal = "ledningslist", eller?

Jag trodde att en sån list mer räknades som kabelklammer än som ett VP-rör elsäkerhetsmässigt?!? Vem som helst kan ju öppna en sån list som går längs golvet t.ex., utan nåt mer avancerat verktyg än ungefär 80% av alla lösa föremål i ett hem (=tidsfråga innan t.ex. småungar öppnar en sån list).

yxis skrev:
Kabelkanal = "ledningslist", eller?

Jag trodde att en sån list mer räknades som kabelklammer än som ett VP-rör elsäkerhetsmässigt?!? Vem som helst kan ju öppna en sån list som går längs golvet t.ex., utan nåt mer avancerat verktyg än ungefär 80% av alla lösa föremål i ett hem (=tidsfråga innan t.ex. småungar öppnar en sån list).

Vad menar du?? Jag hajar inte...

Jag förstår inte heller...
Vad är skillnaden att ha kabeln synlig på väggen eller i en kabelkanal/ledningslist?

Vid närmare eftertanke så undrar jag också varför det inte är tillåtet med kulo i en sådan list när EKK är godkänd?
Vad är skillnaden?
Är i så fall EKLK godkänd?

Att man inte kan dra en kulo-ledning genom ett PV-rör eller annan kanal med krökar och skarvar begriper jag också, men att först lägga den på vanligt vis och sedan lägga ett löstagbart skydd ovanpå borde väl vara ok?

Vet inte riktigt vad slutsatsen blev här...
Vilken kabel är godkänd att dra i kabelkanal?
EKK?
EKLK?
Kulo?
FK är tydligen det inte i alla fall?

Ingen?

Grunt skrev:
Vet inte riktigt vad slutsatsen blev här...
Vilken kabel är godkänd att dra i kabelkanal?
EKK?
EKLK?
Kulo?
FK är tydligen det inte i alla fall?
ekk och eklk är godkänt, dock ej kulo (ekrk) eller fk.

Jag tror att jag måste protestera lite, om det inte nyligen har blivet ändring så är FK TILLÅTEN i KABELKANAL, men märk att det är stor skillnad på kabellist och kabelkanal

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.