Som rubriken lyder.. Finns det nån som jobbar som eletriker som kan kortfattat beskriva hur en issolationsmätning går till före elektrikern går hem efter avklarad nyinstallation av ett kök t.ex.(köket är nytt och matas från en ny undercentral som matas från en befintlig mätarcentral med säkringar) ... Saker jag undrar är t.ex.

- I vilket skede mäter man? (När kablarna är dragna eller när allt är inkopplat och klart fast med alla säkringar av...)
- Vad mäter man mellan? (Mellan ledning och jord, mellan ledningarna i samma rör, annat)
-Var mäter man, i centralen gissar jag, på utgående sidan av säkringarna..?
-Använder man en vanlig 1000V megger för mätningen eller vad annars?
-Vad är godkända värden på mätningen?

:)

- I vilket skede mäter man? (När kablarna är dragna eller när allt är inkopplat och klart fast med alla säkringar av...)
När allt är installerat, men alla elförbrukare är antingen urkopplade eller avstängda.

- Vad mäter man mellan? (Mellan ledning och jord, mellan ledningarna i samma rör, annat)
Man mäter Fas-Jord och Fas-Nolla. Har man trefas så antar jag att man mäter mellan faserna också.

-Var mäter man, i centralen gissar jag, på utgående sidan av säkringarna..?
Korrekt.

-Använder man en vanlig 1000V megger för mätningen eller vad annars?
Ja.

Där har jag tyvärr inga bra svar att ge.

För anläggningar med märkspänning upp till 500V ska man använda sig av en provspänning DC 500V. Isolationresistansen ska minst vara 1000[ch937]/V provspänning.
Så i vanliga fall får inte isolationsresistansen understiga 0,5M[ch937].

Men har man 0,5 Mohm i en ny anläggning så kanske man ska kolla lite mer.

Men det är inte enda kontrollen som ska göras!

Du ska kolla kontinuitetet på alla jordstift och utsatta delar på fast ansluten material samt att du ska kolla (mäta eller räkna) så att utlösningsvillkoret är uppfyllt.

Om man ska rangordna provningarna är ju isolationsprovningen den som är minst viktigt ur elsäkerhetssynpunkt, men alla är viktiga!

sverre skrev: