Som rubriken lyder.. Finns det nån som jobbar som eletriker som kan kortfattat beskriva hur en issolationsmätning går till före elektrikern går hem efter avklarad nyinstallation av ett kök t.ex.(köket är nytt och matas från en ny undercentral som matas från en befintlig mätarcentral med säkringar) ... Saker jag undrar är t.ex.

- I vilket skede mäter man? (När kablarna är dragna eller när allt är inkopplat och klart fast med alla säkringar av...)
- Vad mäter man mellan? (Mellan ledning och jord, mellan ledningarna i samma rör, annat)
-Var mäter man, i centralen gissar jag, på utgående sidan av säkringarna..?
-Använder man en vanlig 1000V megger för mätningen eller vad annars?
-Vad är godkända värden på mätningen?

:)

- I vilket skede mäter man? (När kablarna är dragna eller när allt är inkopplat och klart fast med alla säkringar av...)
När allt är installerat, men alla elförbrukare är antingen urkopplade eller avstängda.

- Vad mäter man mellan? (Mellan ledning och jord, mellan ledningarna i samma rör, annat)
Man mäter Fas-Jord och Fas-Nolla. Har man trefas så antar jag att man mäter mellan faserna också.

-Var mäter man, i centralen gissar jag, på utgående sidan av säkringarna..?
Korrekt.

-Använder man en vanlig 1000V megger för mätningen eller vad annars?
Ja.

Där har jag tyvärr inga bra svar att ge.

För anläggningar med märkspänning upp till 500V ska man använda sig av en provspänning DC 500V. Isolationresistansen ska minst vara 1000[ch937]/V provspänning.
Så i vanliga fall får inte isolationsresistansen understiga 0,5M[ch937].

Men har man 0,5 Mohm i en ny anläggning så kanske man ska kolla lite mer.

Men det är inte enda kontrollen som ska göras!

Du ska kolla kontinuitetet på alla jordstift och utsatta delar på fast ansluten material samt att du ska kolla (mäta eller räkna) så att utlösningsvillkoret är uppfyllt.

Om man ska rangordna provningarna är ju isolationsprovningen den som är minst viktigt ur elsäkerhetssynpunkt, men alla är viktiga!

sverre skrev:
Du ska kolla kontinuitetet på alla jordstift och utsatta delar på fast ansluten material
Bara så jag inte har missförstått, berätta hur en kontinuitets mätning går till enligt dig.

Finns det nån standard blankett som man kan använda för att dokumentera provningsresultaten?

Många tack för hjälpen! :) :) :)

jakim skrev:
Bara så jag inte har missförstått, berätta hur en kontinuitets mätning går till enligt dig.

Finns det nån standard blankett som man kan använda för att dokumentera provningsresultaten?

Många tack för hjälpen! :) :) :)
Kontinuitetsmätning:
Man skiljer ifrån noll och jordskenan.
Fäster ena änden på en kabel i jordskenan, andra änden tar man med sig runt till mätobjekten.
Man kalibrerar bort resistansen i mätkabeln och sedan mäter man!

Att bara använda en summer duger inte enligt mig! Den piper även vid ganska höga resistanser (runt 20-30 ohm är inget ovanligt).
Har man så höga resistanser är något fel. Mycket sällan (vid långa ledningslängder) kan man komma upp till 1 ohm och lite över.

Minst +/- 200mA testström ska en kontinuitetsprovare testa med! (alltså med både possitiv och negativ polaritet)

Tusen tack för alla svar!

:) :) :)

om du ska göra den kollen sj så blir det INTE gokännt av elsäk. eller av försäkringbolagen om du intye har minst BB" behörighet!!

Den kollen skall göras av en behörig persop!
Robban

Robban-R skrev:
om du ska göra den kollen sj så blir det INTE gokännt av elsäk. eller av försäkringbolagen om du intye har minst BB" behörighet!!

Den kollen skall göras av en behörig persop!
Robban
Har ABL-behörighet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.