18 862 läst ·
4 svar
19k läst
4 svar
Automatsäkringen går hela tiden, överbelastat väl?
(Gissar att denna fråga varit uppe förut, men hittade inget vid lite sökningar)
Det verkar onekligen som en "grupp"(?)/säkring i vår lägenhet är överbelastad.
Den innefattar;
Hall: 3st halogenspotlampor (tot 6x35w)
2st badrum: spegel- och takbelysning, golvvärme i båda badrummen
kök: belysning (2 plafondlampor) + diskmaskin
Litet sovrum: 1st taklampa + vägguttag (inget inkopplat ännu)
Bara den listan borde lysa överbelastad väl?
Det är i synnerhet när diskmaskinen är igång som säkringen går. Alternativt om man kör in dammsugaren i något av uttagen som innefattas. Och då är ännu inte adventsstjärnor + köksbordslampa inkopplade ännu...
Det brukar "räcka" att slå av golvvärmen i båda badrummen för att kunna köra dammsugaren eller diskmaskinen ostört. Men det är ju inte så man vill lösa problemet
Det märkliga är att stambyte gjordes i våras med ny elcentral med jordfelsbrytare samt jordade uttag installerades, borde inte elektriken insett vad den här fördelningen borde leda till?
Vad har jag för elcentral och säkringar då?
Står bara C10 på säkringarna, tror inte de är av "trög" typ. Vad mer för info kan jag utläsa där i skåpet?
Mina egna icke-elektriker idéer är;
1. Byta till trög 10A säkring (men löser nog inget eftersom det nog är överbelastat)
2. Öka till 16A (går/får man det?) Inte att jag själv byter, utan allmänt om det är OK? konsekvenser? Eller räcker ens 16A i detta fall även om man får byta?
3. Finns en säkring markerad "Reserv" i elcentralen, kan man kanske flytta lite saker dit istället? t.ex badrummens belysning+golvvärme
Eller är en sådan "reserv" avsedd för annat... och inte reserv i den bemärkelsen jag önskar.
4. Eftersom säkringen gått massa gånger måste den nog bytas hur som helst eftersom den tappar "kapacitet" efter varje utlösning? Får man byta en sån säkring själv om det är till en av samma märkning.
Har elektriker en bit bort i släkten så honom anlitar jag om något ska göras i elcentralen, just nu undrar jag bara om vilka möjligheter som finns.
Puuh, långt inlägg när man inte är hemma bland elektrikertermer
Det verkar onekligen som en "grupp"(?)/säkring i vår lägenhet är överbelastad.
Den innefattar;
Hall: 3st halogenspotlampor (tot 6x35w)
2st badrum: spegel- och takbelysning, golvvärme i båda badrummen
kök: belysning (2 plafondlampor) + diskmaskin
Litet sovrum: 1st taklampa + vägguttag (inget inkopplat ännu)
Bara den listan borde lysa överbelastad väl?
Det är i synnerhet när diskmaskinen är igång som säkringen går. Alternativt om man kör in dammsugaren i något av uttagen som innefattas. Och då är ännu inte adventsstjärnor + köksbordslampa inkopplade ännu...
Det brukar "räcka" att slå av golvvärmen i båda badrummen för att kunna köra dammsugaren eller diskmaskinen ostört. Men det är ju inte så man vill lösa problemet
Det märkliga är att stambyte gjordes i våras med ny elcentral med jordfelsbrytare samt jordade uttag installerades, borde inte elektriken insett vad den här fördelningen borde leda till?
Vad har jag för elcentral och säkringar då?
Står bara C10 på säkringarna, tror inte de är av "trög" typ. Vad mer för info kan jag utläsa där i skåpet?
1. Byta till trög 10A säkring (men löser nog inget eftersom det nog är överbelastat)
2. Öka till 16A (går/får man det?) Inte att jag själv byter, utan allmänt om det är OK? konsekvenser? Eller räcker ens 16A i detta fall även om man får byta?
3. Finns en säkring markerad "Reserv" i elcentralen, kan man kanske flytta lite saker dit istället? t.ex badrummens belysning+golvvärme
Eller är en sådan "reserv" avsedd för annat... och inte reserv i den bemärkelsen jag önskar.
4. Eftersom säkringen gått massa gånger måste den nog bytas hur som helst eftersom den tappar "kapacitet" efter varje utlösning? Får man byta en sån säkring själv om det är till en av samma märkning.
Har elektriker en bit bort i släkten så honom anlitar jag om något ska göras i elcentralen, just nu undrar jag bara om vilka möjligheter som finns.
Puuh, långt inlägg när man inte är hemma bland elektrikertermer
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
En diskmaskin brukar man rekomendera att den skall köras på en egen säkring. Det är säkert helt OK att dessutom ha några lampor på samma säkring. Men att köra golvvärme på samma verkar ju vansinningt.
Nu vet jag ju inte hur stora era badrum är, men ofta lägger man 80-110w per kvm.
Det som kan göra det svårt att ta reservsäkringen i anspråk för detta är att det troligen bara går ett rör från centralen för allt det du räknade upp, och detta delas sedan upp i en kopplingsdosa någonstans. Du skulle behöva ett separat rör med ledningar till diskmakinen (eller till golvvärmen).
Nu vet jag ju inte hur stora era badrum är, men ofta lägger man 80-110w per kvm.
Det som kan göra det svårt att ta reservsäkringen i anspråk för detta är att det troligen bara går ett rör från centralen för allt det du räknade upp, och detta delas sedan upp i en kopplingsdosa någonstans. Du skulle behöva ett separat rör med ledningar till diskmakinen (eller till golvvärmen).
Du har redan vad man i dvärgbrytarsammanhang kallar "trög"säkring. Det finns ännu trögare men det vill jag inte rekommendera för då kanske du sätter utlösningsvillkoret ur spel.lobbysleeper skrev:Vad har jag för elcentral och säkringar då?
Puuh, långt inlägg när man inte är hemma bland elektrikertermer![]()
Att säkra upp till 16 ampere är heller inte något du får göra. gruppledningen är inte dimensionerad för det.
Har jag rätt om jag säger att du hade en vanlig gängsäkringscentral före stambytet? Och att du inte hade dessa problem innan? Bor du i en bostadsrätt? Vem beslutade att byta elcentral? Vem har gjort elinstallationen i din bostad? Helt klart ligger det lite för mycket belastning på den säkringen och det borde installatören uppmärksammat.
Det är möjligt att det kanske går att plocka bort någonting från gruppen och lägga över det på en egen säkring men här på forumet går det inte avgöra om det är praktiskt möjligt. Går gör det men hur smidigt?
Byte av dvärgbrytaren i centralen får du inte göra själv, det måste en elfirma göra.
När frågan om automatsäkringars märkning kom upp kan jag väl spinna vidare på det...
I min värld var B ( B10 ex) "vanlig" säkring och C trög ...
Nu saxar jag in en text om Hagers säkringar:
"B snabb, C trög, D extra trög. B för belysning, uttag, kyl, frys mm. C för motorer, mikrovågsugn, centraldammsugare samt belastningar med högre startströmmar. D för belastningar med mycket höga startströmmar såsom tungstartade motorer och stora transformator anläggningar."
Då till frågorna:
Finns det någon A-klass?, extra snabba kanske?
Vid en snabb titt på säkringstavlan här på jobbet så upptäckte jag både L och U, vad står dessa beteckningar för?
I min värld var B ( B10 ex) "vanlig" säkring och C trög ...
Nu saxar jag in en text om Hagers säkringar:
"B snabb, C trög, D extra trög. B för belysning, uttag, kyl, frys mm. C för motorer, mikrovågsugn, centraldammsugare samt belastningar med högre startströmmar. D för belastningar med mycket höga startströmmar såsom tungstartade motorer och stora transformator anläggningar."
Då till frågorna:
Finns det någon A-klass?, extra snabba kanske?
Vid en snabb titt på säkringstavlan här på jobbet så upptäckte jag både L och U, vad står dessa beteckningar för?
Klicka här för att svara