Är det något att ha? Fundera på köpa en sån istället för en lampamatur och separat rörelsevakt. Om man ska köpa en rörelsevakt, ska man köpa en med ljuskänslighet?

S
Personligen är jag allergisk mot rörelsevakter på ytterbelysning men om du prompt vill ha det så se till att du köper grejerna separat. De billiga armaturer med inbyggd vakt brukar vara mest skit.

Någon tipsade om den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382648 men jag har inte provat den själv.

Det sparar ju onekligen en del kabeldragning att ha rörelsesensorn monterad direkt i belysningen. Att de inbyggda sensorerna skulle vara sämre än de lösa tror jag inte på.

Vi har flera ytterbelysningar med inbyggd rörelsesensor.
Jag tycker det är ett sätt att se till att det är belyst när det skall vara det, samtidigt som det är energieffektivt.

Det ger ett visst skydd mot "inkräktare". På vårt förra hus hade vi det, sakll bli här också när vi bygger vå nya entré.

När vi bodde i vårt förra hus var det någon som en natt på försommaren systematiskt klippte av varenda blomma i trädgårdarna på vår gata, personen hade gått med sekatör och klippt av hundratals blommor i ett tiotal trädgårdar. Hos oss klippte han av på 3 plantor, sedan kom han inom sensorns räckvidd och blev tydligen skrämd, husen efter vårat klarade sig.

Det finns många fina ytterbelysningar med rörelsevakt och inbyggt ljusrelä.

Typ Steinel har några riktigt fina anser jag, där lampan tänds av inbyggt skymningrelä. Du ställer in ljusstyrkan i grundljuset med inbyggd dimmer 0-50%, men om någon kommer inom rörelsesensorns bevakningsområde går den upp till 100% ljusstyrka och lyser där från 5 sek. till 15 min. innan den släcks ner igen till av dig inställd ljustyrka. Det följer med detaljer så man kan avskärma sensorn så lampan inte tänds upp i tid och otid utan bara täcker det område du vill.

www.khs.se

Har en Steinel lampa med rörelevakt och skymningsrelä till garageuppfarten som vi är mycket nöjda med. Inställd på att lysa 5-10 minuter när det är mörkt. Den enda nackdelen är att grannens katt också tänder den när han tar en genväg hem...  ;)

Hobbyfixarn skrev:
Har en Steinel lampa med rörelevakt och skymningsrelä till garageuppfarten som vi är mycket nöjda med. Inställd på att lysa 5-10 minuter när det är mörkt. Den enda nackdelen är att grannens katt också tänder den när han tar en genväg hem...  ;)
Å andra sidan så kanske han inte stannar och uträttar behoven i er rabatt heller.. ;D ;D
Vi har liknande problem..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.