6 377 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Skarva trädgårdsbelysning? Kabeln räcker inte
Jag har köpt en uppsättning trädgårdslampor om 4st, ungefär som denna:

Totalt är det 10m kabel, med 12v/230v "trafo/stickpropp"(?) kombination i ena änden.
Antar att det inte är rekommenderat att plugga in denna i en skarvsladd och låta allt ligga ute i trädgården året runt?
Helst vill jag förlänga medföljande kabeln så att jag kan plugga in trafon direkt i ett vägguttag på balkongen. Eller åtminstonde så trafon räcker in under tak i skydd från väder och åverkan.
trafon får ej plats i en sådan utomhus-skarv-plastbox-med-lock.
Kan man skarva på den medföljande 2-trådiga svarta kabeln i någon ände?
Eller är trafon och allt gjort för just 10meter?

Totalt är det 10m kabel, med 12v/230v "trafo/stickpropp"(?) kombination i ena änden.
Antar att det inte är rekommenderat att plugga in denna i en skarvsladd och låta allt ligga ute i trädgården året runt?
Helst vill jag förlänga medföljande kabeln så att jag kan plugga in trafon direkt i ett vägguttag på balkongen. Eller åtminstonde så trafon räcker in under tak i skydd från väder och åverkan.
trafon får ej plats i en sådan utomhus-skarv-plastbox-med-lock.
Kan man skarva på den medföljande 2-trådiga svarta kabeln i någon ände?
Eller är trafon och allt gjort för just 10meter?
Gjorde det för några år sedan. Ser ut att vara exakt samma lampor. Frågade först i butiken (Silvan) men säljaren trodde inte transformatorn skulle orka med. Köpte ändå 15m kabel och skarvade den medföljande (2-trådiga svarta) mitt på. Enklast möjliga skarv mha vanlig isoleringstejp.
Fungerade utan problem.
Fungerade utan problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Du kan säkertt lungt skarva 12V sidan. Detta är en helt annan typ av transformator än vad man ex. har till downlights.
Däremot så misstänker jag att originalssladden kanske är ganska klen, skadar troligen inte att gå upp till åtminstonde 1,5kvmm om du skarvar. och gör något bättre än att bara tvinna ihop med eltejp.
Däremot så misstänker jag att originalssladden kanske är ganska klen, skadar troligen inte att gå upp till åtminstonde 1,5kvmm om du skarvar. och gör något bättre än att bara tvinna ihop med eltejp.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tack för svaren!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden