Nu är jag relativt okunnig när det gäller denna typ av el-installation men jag har bestämt mig för att underlätta för lilla mamma och installera en sk. klappomkopplare. Jag har hört mig för på ett annat forum och fick höra att jag behöver ett relä för att det skall fungera med de 230V i hemmet? Hur skall jag gå till väga? Som sagt, blåbär när det gäller detta ämne men envis!

http://www.kjell.com/?item=87146&path=

tack på förhand!

Ja, du behöver ett relä som klarar 230V 10A och som har en manöverspänning på 24 V.

tack! kan jag finna en sådan på t.ex. Elfa? Länka gärna från deras hemsida!

Själv tycker ju jag att de borde gå att hitta en färdig strömbrytare med klappomklappare för i slutändan verkar det där bli en dyr lösning.. Måste ha något som levererar drivspänningen(adapter) och ett extra relä någon kapsling osv.. Dock hittar jag ingen sådan strömbrytare men men finns säkert om man letar på.. Kanske någon elektriker på forumet som installerat klappomkopplare någon gång som vet vart man kan få tag på sån??

problemet med the clapper är att den är svår att få tag på i sverige samt att det oftast inte är svensk standard. Dessutom tänkte jag använda den för taklampan. Men om någon har en lösning eller idéer så skriv gärna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.