3 518 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Jordfel
En "vanlig" jordfelsbrytare SKA lösa ut vid MAX 30 mA och inom 0,2 sekunder (vanligen löser den ut något snabbare/tidigare). Detta borde säkerställa att även barn skulle klara av det. Det är samma typ av jordfelsbrytare som krävs vid installationer i bostäder som i skolor och daghem etc. Det är vid strömmarna från ca 30 mA och uppåt som det är fara för livet, beroende på i vilken kondition kroppen är.
Någon här på forumet har tydligen råkat ut för att ha "fastnat", alltså fått muskelkramp, vid strömgenomgång och där jordfelsbrytaren tydligen inte löst ut men då hade man också sprutat vattendimma mot apparaten mannen höll i och strömmen var troligen inte så hög att jordfelsbrytaren skulle löst.
Hur som helst, en jordfelsbrytare räddar liv och jag kan inte tänka mig att du behöver vara orolig. Huruvida barn klarar en strömgenomgång bättre än vuxna vet jag inte men vill du vara på den verkligt säkra sidan kan du ju sektionera din elcentral och använda personskyddsautomater, som löser vid 10 mA felström, för vägguttag och belysning.
Någon här på forumet har tydligen råkat ut för att ha "fastnat", alltså fått muskelkramp, vid strömgenomgång och där jordfelsbrytaren tydligen inte löst ut men då hade man också sprutat vattendimma mot apparaten mannen höll i och strömmen var troligen inte så hög att jordfelsbrytaren skulle löst.
Hur som helst, en jordfelsbrytare räddar liv och jag kan inte tänka mig att du behöver vara orolig. Huruvida barn klarar en strömgenomgång bättre än vuxna vet jag inte men vill du vara på den verkligt säkra sidan kan du ju sektionera din elcentral och använda personskyddsautomater, som löser vid 10 mA felström, för vägguttag och belysning.
Stömmen, tiden och frekvensen är det som påverkar hur farligt det är! Som Sawsaw vist påtalar så räddar jordfelsbrytaren många liv varje år.sawsaw skrev:Hur som helst, en jordfelsbrytare räddar liv och jag kan inte tänka mig att du behöver vara orolig. Huruvida barn klarar en strömgenomgång bättre än vuxna vet jag inte men vill du vara på den verkligt säkra sidan kan du ju sektionera din elcentral och använda personskyddsautomater, som löser vid 10 mA felström, för vägguttag och belysning.
De skador som uppstår vid elolyckor generellt indelningsbar i tre typer av skador
Ljusbågar- där det blvit en stor strömgenomgång och kraftig värme utveckals att likna vid ett blixtnedslag! Orsakar ofta alvarliga ytliga brännsador
Genomgång - där härtat är den kroppsdel som tar stryk ofta i form av flimmer eller kramp, även innre brännskador på övriga organ och vävander.
Sekundära elskador- då man ex stått på en stege och upplevt något av ovanstående och trillat ner och brytit benet!
Det är väldigt vanligt med kombinationer av dess, vid samtliga fall utom de sekundära så skyddar jordfelsbrytaren.
Ett barns hjärta är inte lika kraftigt som en vuxen, därför så påverkas den lättare! 30mA som idag är gränsvärdet skyddar tillräckligt för barn husdjur egendom och vuxna i de flesta fall jordfelsbrytaren är inte 100% säker det är omöjligt att gardera sig fullt ut!
Utlösningstiden på en jordfelsbrytare är snabbare när det rör sig om ex 10ggr 30mA då ofta under 10ms.
Att bara installera jordfelsbrytare ger en falsk säkerhet om det är barn man talar om, intallera/byt även till petsäkra uttag.
Samt genomför en "elrond" varje månad och bla. kolla så det inte ligger apparatsladdar som är oanslutna eller farligt placerade, sadade kablar mm.
Kolla på http://www.elsak.se/kampanjsiter/el...rhetspocketen.4.70856b107fc4409ca8000296.html
Hoppas detta svarade på din fråga! Det finns mer att tillägga ang detta ämne!
Varför jag funderar över det är att många lämnar sin kabel till motorvärmaren kvar i uttaget med den motiveringen att går ett barn och pillar i kontakten så utlöser jordfelsbrytare. Om jag förstått er rätt så räddar den liv men kan inte vara en ersättning till att ta bort kabeln. Ett barn som lekt i snön är troligtvis ganska fuktig och miljön ute är nog den sämsta när det gäller el. Kravet att kabeln ska tas bort bör kvarstå.
Jag brukar dra ut kablarna och slå knut på dom när jag ser en sådan!
Det är ju elanläggningens innehavare som ansvarar för lagar och paragrafer upprättshålls
Mao så är det den som äger uttaget som kabeln är stoppad i som har strikt skadeståndsansvar i avs nyttjandet! Ett träsk för ex hyresfastighets ägare!
Något att tänka på i julbelysningstider! Och IP44 på uttaget är lite löjligt när man har och en motorvärmarkabel ansluten och hängande brevid!
Du ahr helt rätt i ditt argument! Kablen skall tas bort! allt annat kan tillskrivas ämnet ren idiot eller okunskap om vad en jordfelsbrytare är och vad den gör!
Mvh
Mattias
Det är ju elanläggningens innehavare som ansvarar för lagar och paragrafer upprättshålls
Mao så är det den som äger uttaget som kabeln är stoppad i som har strikt skadeståndsansvar i avs nyttjandet! Ett träsk för ex hyresfastighets ägare!
Något att tänka på i julbelysningstider! Och IP44 på uttaget är lite löjligt när man har och en motorvärmarkabel ansluten och hängande brevid!
Du ahr helt rätt i ditt argument! Kablen skall tas bort! allt annat kan tillskrivas ämnet ren idiot eller okunskap om vad en jordfelsbrytare är och vad den gör!
Mvh
Mattias
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tussee
Om ingen ser dig, knyck kabeln så blir kabelägarna mera benägna att ta med dom.
Det är pengar som styr.
Prototypen
Om ingen ser dig, knyck kabeln så blir kabelägarna mera benägna att ta med dom.
Det är pengar som styr.
Prototypen
Din tanke är helt riktig! Jordfelsbrytaren är bara ett komplement så man får inte räkna den som en försäkring mot att någonting kan hända, dvs kabeln ska bort när den inte används.tussee skrev:Varför jag funderar över det är att många lämnar sin kabel till motorvärmaren kvar i uttaget med den motiveringen att går ett barn och pillar i kontakten så utlöser jordfelsbrytare. Om jag förstått er rätt så räddar den liv men kan inte vara en ersättning till att ta bort kabeln. Ett barn som lekt i snön är troligtvis ganska fuktig och miljön ute är nog den sämsta när det gäller el. Kravet att kabeln ska tas bort bör kvarstå.
Klicka här för att svara