El
yxis: [citat] Nja, det beror ju på vad för signaler man ska köra i kabeln. Lite svårt att dra in ett till rör i ett befintligt hus. Koaxkabeln kan man ju dra ut till ett utanpåliggnade uttag invid på lämpligt vis...
Mats: Tycker också att det borde gå iom att det i sånna fall blir två olika matningar via separata matningar till separata uttag.
Mats: Utanför lägenhetsdörren blir det en fråga för fastighetsägaren. Innanför är det troligen ditt problem i en bostadsrätt och värdens i en hyresrätt. Förvaltaren bör kunna svara på den frågan i båda fallen
Topaz: Tack för alla svar, då kan jag sätta fläkten där den passar bäst!
Alpineski: Hej ! Har lte funderingar angående el till badrumsskåpet. 1.Kan man försöka dölja vp-röret bakom skåpet eller vp-röret ligga på en standard höjd? 2.Om röret ligger ovanför skåpet och jag drar trådar, då måste det upp en dosa sedan kabel till skåpet ? Hur har ni gjort ? Tacksam för svar.
bygganders: Mitt problem. 1. Husky Q Bas ? nån som har någon erfarenhet ? 2. Roll me; slangvinda där slangen sitter fast o ej behöver tas loss o kopplas i ett uttag..några tips om detta ? 3.Slang länd !!! Idén är att ha en vinda med 12 m slang på, detta täcker hela huset. Slangen är ju upprullningsbar så att ha kort slang för att ej ligga i vägen som vissa rekomenderar behöver ju jag inte
hempularen: Det brukar finnas angivet på spotten (eller förpackningen) hur långt det skall vara i sidled till brännbart material, ofta 5cm. Men om du har en regel så ligger den ju inte rakt i sidled, utan den "passerar" ju armaturen i höjdled, och bör kunna vara så att när den ligger stax ovanför lampan så borde det i stället vara höjledsmåttet som gäller "snett uppåt". Detta finns det
dr_xem@cs: Hej :) Borde också ha angett de kablar som kommer från lampan, och som går till den. De som finns i lampan är vit (fas) blå (nolla) och gulgrön (skyddsjord) de som går vidare till trappen är vit och blå (sic) lasse
yxis: Ett tips för den som inte har nån behörighet och inte vill pilla, men vill kunna mäta lite i alla fall, är att köpa en såndär "el+metalldetektor". De har en lampa som blinkar om det finns nåt strömförande i närheten, går skitbra att använda för att följa t.ex. ledningar i väggar och är en dröm för att få fart på julbelysningarna. En varning angående sånahär
gnistjagare: Dustin säljer dem för 1800:-. Annars har thorsman ett system de kallar för frontline. Säljs av de största grossisterna, bara att bestycka efter behov. Du kan annars gå in på elit.se där de har boxar för runt 300:- och uppåt.
Fotografen: Gräva ner är en tvåstegsraket. Först ska nätägaren gräva ner en ny servisledning, sedan får du anlita en elfirma som sätter upp mätarskåp, drar om stigaren från mätarskåp till central(er) mm. Elfirman får du betala själv, om och hur mycket nätägaren vill ha betalt är en förhandling, det händer faktiskt att dom gör det utan kostnad för kunden för att få bort gammal
Mats: Jo jag har också gått på några nitar men med "hygglig" fiber en matare och en dragare samt smörja så brukar det kunna gå. Naturligtvis då under förutsättning att nån inte har lagt en flexslang och dragit den kloss mot två sidor på samma regel >:( I ett sånt rör gick jag bet på två cat 5 t.o.m
jimmy1976: Tak fästen köper man seperat. Man skruvar fast den med 1 skruv, sen trycker man fast skenan och vrider fästet. smidigt och snyggt. kolla på www.storel.se under "gästlogin" sen på lista 74.
citactiva: de va någon tråd tidigare i eldelen som tog upp detta med en bra sida som beskrev det, den borde för övrigt vara klistrad.. Men vet du inte hur det skall vara kopplad tvivlar jag på att det är så bra om du gör det själv
citactiva: Så, nu har ja ringt.. eller ja ringde så fort de öppnade.. De skulle skicka ut en gubbe idag och fixa det [smiley=thumbup.gif]
zaxter: Tack för ditt svar! Får utforska vidare på ämnet. Kommer nog fler frågor när/om jag lyckas sätta mig in mer i ämnet. ::)
payman: Jag en AEG som kräver 2 faser á 16A. Det ger, med min lekmanna beräkning, ca 7300 W. ÄR det inte så att du ska dela på svart och brun och koppla dem på varsin 16 A fas, gemensam nolla (blå/vit) och gemensam jord? Dock så är jag "hemmapulare" så lita inte på mitt antagande.
Yamma: [citat] Japp, så får det bli. Tur att jag känner några, det blir lite lättare då. Försöker lära mig mer själv så att jag kan köpa in "rätt" tjänst direkt och inte att det skall bli så mycket konsultation och ändringar och ändringar etc. Då springer kostnaden iväg alldeles för mycket, det är redan kostnader som får en att hisna... Yamma
jakim: [citat] Nu missförstod du, jag menar att en lysdiodlampa, t.ex. 2w, 12V borde lysa ungefär lika starkt som en lysdiodlampa 2w, 230V. Eller att en 10w hallogenlampa lyser ungefär som en 10w hallogenlampa oberoende om den matas med 12 eller 230volt. :) ;) Måste väl tillägga för tydlighetens skull att jag inte menar att man ska mata en 230V lampa med 12v eller tvärtom utan att lampan ska
zaxter: Vilken typ av anställningen gäller det? Fast, projekt, tillfällig, tim, praktik? 8-) Hittade böckerna på adlibris. Montörshandboken hade kommit ut i ny utgåva med ISBN-nr: 914701878X Tack för tipsen!
Liftaren: Nej, du behöver inte göra något åt den befintliga installationen. Vid utökning, komplettering eller nyinstallation ska gällande bestämmelser följas.
elmont: Jordfelsbrytaren "känner" om det inte flyter lika strömmar i fas och nolla och bryter då. Så låt oss säga att en apparats hölje blir strömförande och man får ström genom sig som leds ned till tex en vattenledning, då blir det obalans i jordfelsbrytaren som snabbt "känner" felet och löser ut
el_richard: [citat] Och i gentligen borde man inte skriva femledarsystem utan skriva "TN-c" eller "TN-s" benämningen i stället, men det e ju ingen som förstår vad det är heller....
cpalm: [citat] Aha, du menar så. Tja, jag tycker att de kunde ha gjort bättre ifrån sig på punkterna jag listade ovan. För den som kan leva med dessa saker är det förmodligen en utmärkt termostat. [citat] Ja, jag hade den så från början eftersom detta är grundinställningen. I mitt fall fungerar det bättre med enbart golvgivaren faktiskt. Jag vill undvika ett kallt golv oberoende av
Skogsbananen: Problemet var snarare att de hade allt material i servicebilarna som var ute och flängde.