El
changen: NU fungerade sidan! Något gammal info dock? 2001? Skall kolla med Värmdöföretaget men är rädd för att det kan bli en dyr historia... såg så ut iaf. Min tusenlapp hade jag i hastigheten tagit från $-priset... hoppas kunde man ju. Sällar mig till de andra som vill ha info :)
Kaffekokare: [citat] Eller i motorskyddet i form av en nollspänningsutlösare.
hempularen: Av vad du skriver så antar jag att du har en annan värmekälla också? I så fall så kan du ju köra golvet som grundvärme och låta de andra radiatorerna (eller vad du har) vara reglerade med termostat.
elmont: Många "innomhusarmaturer" som håller IP21 är inte lämpliga att ha utomhus, det brukar stå på förpackningen så titta noga innan ni köper.
sawsaw: Ja, varför ska du välja? Är det samma effekt på båda så spelar det ingen större roll men jag skulle nog välja tvåfasvarianten för att slippa höja strömmen i nollan. Någon större praktisk betydelse har det inte ändå.
sawsaw: Företrädesvis med en sån här: http://www.superwarehouse.com/images/products/dymo_letratag.jpg Finns att köpa lite här och där till hyfsade priser.
marcusen: Du har köpt ett TV-uttag med möjlighet att koppla in kabelmodem i. :) Lämna tebax och köp rätt uttag. typ. E5102235, komplettera med modularjack efter behov typ kat5 eller dyl. Ta ett sådant i varje ända och sedan kabel mellan. Svar nog?
sawsaw: Finns inga såna regler. Sätt bara upp grejerna så du kommer åt elcentralen smidigt utan att behöva klämma dig in.
nattugglan11: [citat] Ok, tack. jag har inte hunnit prova hemma detta test jag skulle göra men gissar jag ocksp behöver denna pryl. Ska kolla upp det.
pellefant: gör en tempmätning på huvudsäkringarna mha handpåläggning, efter ett antal mätningar kan du kanske känna om någon propphuv ofta är varmare än dom andra, isåfall kanske det går att flytta någon belastning från den fasen till den kallaste....
pellefant: lätt! -byt till en F240-16 alliance som är avsedd till att hastighetsreglera takfläkten
gluecifer: De utbildningar som man nu kan söka där jag bor är dels Elektrikerutbildning motsvarande gymnasiets elprogram upp till 1350poäng. Förkunskapskrav grundskola. Samt Kurs för Allmän Behörighet 400 poäng, vänder sig till den som har yrkeserfarenhet och/eller tidigare utbildning till elektriker. Utbildningen bekostas av kommunen, men litteraturen får man bekosta själv. Har man vissa
Philip82: [citat] maila eller ring dom på elbutik dom kan säkert kolla hur mycket och hur du får hänga i sådana.
pellefant: jag provköpte malmbergs uttag (liknande julas, biltema mfl) mörkgrå lock å grå låda. dom var bara skit. biltema har tidigare fått försäljningsförbud på en liknande typ pga att ledarna inte satt fast under skruvarna
tommypeters: Mera läsning har visat att det tydligen räcker med en dimmer för glödlampor för att också kunna dimma 230V-halogener, undrar om Merten Atelier på Jula är något bra?
petol705: Undrar om någon har testat/monterat dessa specialspottar av typen "Villeroy & Boch", dvs. spottar som bygger ca 8mm och som kan sättas i tex kakel eller klinkersplattor? Tacksam för svar P
Marilyn: På aggregatet står det Electronic CTC och golvvärmen heter Wirsbo... Marilyn
Skogsbananen: I den gamla centralen verkar det som om dom har tagit en kabel från en EKKJ och använt. Jaja, den ska ut i alla fall. Ringde typ 5 elektriker idag å två sa att de skulle kunna installera centralen i nästa vecka, så det löser sig snart.
metaboman: Det kan ju vara en ide, men det är inte längre än ca 30-35 cm. Ska tänka på det. Tack!
Skogsbananen: Din ide om rännor å gips lär ju funka. Lägg VP-rör irännorna bara. Och testa som sagt att borra på ett annat ställe oxå! Lycka till...
perkele: Inga armaturer, men det är väl snyggast om inte ljuskällan syns. De finns från 6-16 mm. Star/o är fin, finns även i varmvit. http://www.lumileds.com/pdfs/DS23.pdf Här är en lokal handlare http://www.molectric.com/index.php?cPath=127_131
elmont: PÅ en kallvind som är tort utrymme gäller samma regler som i övriga torr utrymmen
Mats: Jo en bra spade tar fint. Råkade klippa en teleledning rakt av med spade. Trodde det var en rot då telia hadde markerat telen. 1-1.5 meter fel alltså
citactiva: [citat] Såpass simpel generator lär det väl inte va, borde ju vara jämförbar med en generator till bil som har inbyggd laddregulator.. vad jag menade med laddregulator var en extern som känner av när batterit är fulladdat så den kör ner på 13V istället för att köra för fullt på 14,4 hela tiden, för då lär inte batteriet hålla många månader..
Tomtebo: [citat] Hmm... jag kanske är överdrivet paranoid idag, men jag vet inte om det egentligen är så klokt att föreslå folk att själva stoppa in mätprober i eluttag.
tommypeters: Om man skulle vilja byta ut sina 50W-lampor mot 20W... ...någon som vet några i hyfsad kvalitet under 25kr/st (i Stockholm)? Eller är det skräpkvalitet på så billiga?
tommypeters: För min del är det (Nordlux) 230V (6*50W) halogendownlights, har sett motstridiga uppgifter om vilka dimmers som funkar med dessa. På en del ställen skriver man att "vilken dimmer som helst funkar", på en del att det i alla fall behöver vara dimmers gjorda för elektronisk transformator. Har också sett på ett par ställen att en dimemr som klarar ett visst max wattal för vanliga
Bigfoot: Jag ska ta en titt på hur den är kopplad. Jag noterade förresten att den inte blinkar om man ställer strömbrytarna "tvärtom". (Det är som sagt var två stycken.)