Här! :)

Foto9576.jpg

Stort tack för alla svar! Jag kollade lite mer på hur det är kopplat i garaget igår, och aluminiumhöljet och jordbiledare (?) är inte inkopplat i någon ände, men de borde alltså vara kopplade till skyddsjorden om jag förstått er rätt? Alltså, vad jag borde göra är att byta toppklämmorna till en variant med skruv och dessutom ansluta hölje+biledare till skyddsjord. Är det helt korrekt?

Inte aluminiumhöljet, bara biledaren ska kopplas till jord.

JPW skrev:
Stort tack för alla svar! Jag kollade lite mer på hur det är kopplat i garaget igår, och aluminiumhöljet och jordbiledare (?) är inte inkopplat i någon ände, men de borde alltså vara kopplade till skyddsjorden om jag förstått er rätt? Alltså, vad jag borde göra är att byta toppklämmorna till en variant med skruv och dessutom ansluta hölje+biledare till skyddsjord. Är det helt korrekt?
Eftersom du nu redan varit och tagit loss toppklämmorna och absolut vill ändra på det så kan du väl skruva dit en "ubåt". Svårt att göra fel med sånna, men å andra sidan finns det de som lyckas misslyckas med de mest självklara kopplingar...
Eftersom du uppenbarligen saknar nödvändig kännedom så ska du egentligen inte göra någonting alls. Alternativt be en elektriker ändra på det.
Personligen känns det lite nervöst när ni pratar om att jordansluta de oisolerade trådarna när ni inte ens vet med säkerhet vad det är för typ av kabel.

Du ska absolut låta bli de oisolerade trådarna och allt annat i installationen. Det är sannolikt tillräckligt säkert som det är, och det blir absolut inte säkrare efter att någon som inte har full koll på saker och ting varit där och ändrat om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.