8 887 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
elverksdrivet elsystem
Sida 1 av 3
Nej, det behöver du inte men tänk på att reglerna inte är till för att någon vill sätta krokben för alla som vill leka elektriker, utan är till för att skydda liv och hem.
Dessutom ligger det ganska mycket kunskap bakom utformningen av reglerna.
Dessutom ligger det ganska mycket kunskap bakom utformningen av reglerna.
Varför skulle man inte behöva behörighet?
behöver man verkligen behörighet om man har ett elverk och ansluter huset med 3-fas handske?
går det inte under "tillfällig" elanläggning då?
där jag jobbar tolkar dom det som att man inte behöver behörighet eller någon som står för den för att jobba med mobila anläggningar som ansluts med hanske iaf...
där jag jobbar tolkar dom det som att man inte behöver behörighet eller någon som står för den för att jobba med mobila anläggningar som ansluts med hanske iaf...
Hade de vart så skulle väl alla anslutit huset med hanskepellefant skrev:behöver man verkligen behörighet om man har ett elverk och ansluter huset med 3-fas handske?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det här är väl att skjuta mygg med....
För mig förefaller det som om man borde ha dubbel behörighet vid tillfälliga anläggningar. Att jobba med elverk vid tillfälliga anläggningar är inte det bara att stoppa i kontakten?
Att köra kåken på elverk måste vara det dyraste sättet att försöka komma undan elektrikern.
Prototypen
För mig förefaller det som om man borde ha dubbel behörighet vid tillfälliga anläggningar. Att jobba med elverk vid tillfälliga anläggningar är inte det bara att stoppa i kontakten?
Att köra kåken på elverk måste vara det dyraste sättet att försöka komma undan elektrikern.
Prototypen
Man skall nog skilja på fast och tillfällig instalation med t.ex. synligt utdragen icke fastsatt gummikabel.
Inte så kul att ha en gummikabel ligga på golvet i huset.
För att göra en fast instalation för starkström krävs behörighet.
Oavsett matningskälla
Inte så kul att ha en gummikabel ligga på golvet i huset.
För att göra en fast instalation för starkström krävs behörighet.
Oavsett matningskälla
Pellefant:
Det är nog väldigt beroende på vilket elverk det gäller. Var benhårt krav på jordtag till våra. Lagom kul i -30 om vi säger så. (om man nu inte fuskade och tog gassvetsen och tinnade lite med)
Det är nog väldigt beroende på vilket elverk det gäller. Var benhårt krav på jordtag till våra. Lagom kul i -30 om vi säger så. (om man nu inte fuskade och tog gassvetsen och tinnade lite med)
Vet inte vad du har kört för elverk men de större jag var i konakt med behövde alla jordas. Att sedan spettet rätt ofta bara åkte in under banden på bandvagnen när man var lat är en annan sak =) När jag tänker efter hade vi till och med speciella jordpunkter i hallarna om man skulle köra elverket inomhus.pellefant skrev:
en typ av maskin som jag pysslar med har ett hyfsat stor generator, drivs av en scania eller volvo 6:a. i handhavandet så står det att man kan ansluta det till jordtag om det finns tillgängligt men det är inget krav. däremot så har alla containrar mm en "jordskruv", med den "syr" man ihop alla containrar mm, det blir väl en typ av PUS-jord.