1 260 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Eib och X10?
Hejsan
Jag har en Eib installation som styr och dimmrar en hel del i huset. Nu vill jag kunna punktstyra vissa bordslampor med mera och det blir ganska kostsamt att bygga Eib-systemet för varje detaljfunktion. Jag funderar då på om x10 kan vara ett bra komplement, eller om det finns något annat sätt. Tanken är att båda systemen ska styras via en pc-server som kan aktivera olika händelser i det ena eller det andra systemet beroende på inkommande värden.
X10 är ju billigare men jag får lite blandad uppfattning om kvaliten. Håller det som det ska eller hänger det sig? Är det pålitligt? Någon som erfarenhet av styrning av X10 via en server, och inte via fjärrkontroller?
tack på förhand
mvh joakim
Jag har en Eib installation som styr och dimmrar en hel del i huset. Nu vill jag kunna punktstyra vissa bordslampor med mera och det blir ganska kostsamt att bygga Eib-systemet för varje detaljfunktion. Jag funderar då på om x10 kan vara ett bra komplement, eller om det finns något annat sätt. Tanken är att båda systemen ska styras via en pc-server som kan aktivera olika händelser i det ena eller det andra systemet beroende på inkommande värden.
X10 är ju billigare men jag får lite blandad uppfattning om kvaliten. Håller det som det ska eller hänger det sig? Är det pålitligt? Någon som erfarenhet av styrning av X10 via en server, och inte via fjärrkontroller?
tack på förhand
mvh joakim
Hur bra eller dåligt X10 funkar beror mycket på hur mycket störningar osv som finns i nätet, och framför allt, om allt ligger på samma fas eller inte.
Personligen håller jag med alla som säger att det är ett skitsystem, gammalt som gatan. Dock funkar det rätt bra hemma hos mig, sålänge jag håller mig på samma fas. I förra lyan (lägenhet) var det lite värre, matsalslampan var inte 100% tillförlitlig, och då går det lite si o så med att styra från servern (med manuell styrning från fjärren trycker man ju bara några extra gånger tills dess att lampan tänds/släcks).
Någon/några gång per år får man räkna med att någon lampa tänds när man tex startar dammsugaren eller annan knepig förbrukare.
Om du redan har EIB, borde väl det vara bättre att satsa på? Tex Mister House har ju någon plugin för EIB (har inte någon aning om hur denna funkar dock). Med MH kan du iofs blanda EIB och X10 fritt.
Ja det var det jag var rädd för att det var något sånt. För mig känns det som det vore svårt att få allt att gå på samma fas, det är ju uppdelat på olika faser i huset, för att inte få snedbelastning. Eller?
Jo, helst vill jag ju bygga vidare på Eib men ex en rörelsedeckare med tillhörande bakstycke, brytare eller dimmer kostar ju en del mer till eib. Sen om man tex vill styra en specifik bordslampa (som inte har ett eget grupperat uttag sen tidigare) är det ju smidigt att kunna punktmarkera med en brytare bara för den lampan. Det funkar inte så bra med Eib.
Mottar gärna tips, kommer x10 att kunna funka stabilt, eller måste jag kolla hur mina faser ligger?
mvh joakim
Jo, helst vill jag ju bygga vidare på Eib men ex en rörelsedeckare med tillhörande bakstycke, brytare eller dimmer kostar ju en del mer till eib. Sen om man tex vill styra en specifik bordslampa (som inte har ett eget grupperat uttag sen tidigare) är det ju smidigt att kunna punktmarkera med en brytare bara för den lampan. Det funkar inte så bra med Eib.
Mottar gärna tips, kommer x10 att kunna funka stabilt, eller måste jag kolla hur mina faser ligger?
mvh joakim
Enklast är nog att testa.
Finns ju fas-mojickar, så gör att det funkar bättre över faserna. Men å andra sidan, så är ju zigbee och zedwave på stark frammarsch, så kanske det är lite tråkigt att nyinvestera i X10? Tycker själv att det är lite kymigt, och har funderat på att konverera till EIB!! (Ska vi byta
Största fördelen med X10 är att alla intelligenta hus serverprogram stödjer det.
Ok, tack. Jag får nog fundera vidare lite trots allt...
Hmm nja, jag är väldigt nöjd med Eib lösningen så den skulle jag inte byta ut, men för det sista detaljerna som sagt, känns Eib lite grovhugget och dyrt. Får söka vidare helt enkelt, kan inte så mycket om de nya kommande systemen heller.
Hmm nja, jag är väldigt nöjd med Eib lösningen så den skulle jag inte byta ut, men för det sista detaljerna som sagt, känns Eib lite grovhugget och dyrt. Får söka vidare helt enkelt, kan inte så mycket om de nya kommande systemen heller.
Klicka här för att svara