3 959 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
3 fas tvättmaskin hjälp
Jag har fått en uppgift från skolan som jag skulle behöva lite hjälp med
Den är så att man ska beställa material till en kille som ska installera en tre fas tvättmaskin och den står ungefär 10 meter från centralen.
Allt material som kan tänkas ska jag skriva ned tex. plugg skuvar och sånt.
Och läraren sa att det skulle sitta nåt mellan anslutnings ledningen och själva tvättmaskinen och det vet jag inte vad det är.
Sen så i centralen fanns det tre lediga grupper är det 16A säkringar man ska ha då eller?
Den är så att man ska beställa material till en kille som ska installera en tre fas tvättmaskin och den står ungefär 10 meter från centralen.
Allt material som kan tänkas ska jag skriva ned tex. plugg skuvar och sånt.
Och läraren sa att det skulle sitta nåt mellan anslutnings ledningen och själva tvättmaskinen och det vet jag inte vad det är.
Sen så i centralen fanns det tre lediga grupper är det 16A säkringar man ska ha då eller?
Du ska ha en säkerhetsbrytare mellan tvättmaskinen och kabeln, t.ex 3145213 (ABB CEWE). Det finns särskilda tvättmaskinsbrytare ( t.ex http://www.elbutik.se/Dynapic/elmateriel/117376-382.jpg) som är snyggare men de är också dyrare.
Det räcker att du säkrar med 10 A om du kör trefas. 16 A är för större maskiner.
Det räcker att du säkrar med 10 A om du kör trefas. 16 A är för större maskiner.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En riktig elektriker tänker inte efter vad han behöver för material, han åker ut till platsen och konstaterar att han måste ha material och åker till grossisten och hämtar.
Det låter lite drastiskt, men är sant då det händer varje gång jag ska ha fram ström till mina apparatskåp trots att jag säger att de behöver EKLK 5G2,5 så står de där tomhänta.
Visst är det så Sawsaw?
Prototypen
PS finns det trefastvättmaskiner idag för hemmabruk?, hyreshusmaskiner kanske finns trefas.
Det låter lite drastiskt, men är sant då det händer varje gång jag ska ha fram ström till mina apparatskåp trots att jag säger att de behöver EKLK 5G2,5 så står de där tomhänta.
Visst är det så Sawsaw?
Prototypen
PS finns det trefastvättmaskiner idag för hemmabruk?, hyreshusmaskiner kanske finns trefas.
Jo, i fall med just "större" förbrukare så är det nog så många gånger. Det är ju inte du som ska dimensionera kabeln, utan elektrikern.prototypen skrev:En riktig elektriker tänker inte efter vad han behöver för material, han åker ut till platsen och konstaterar att han måste ha material och åker till grossisten och hämtar.
Visst är det så Sawsaw?
Sen finns det de elfirmor som inte har eget lager utan köper allt, efter beställning, hos grossisten. Kan vara såna du råkar ut för.
nej jag borde ju lösa dom själv men om jag har letat och inte hittat något svar så måste jag ju fråga någon eller hur? men jag borde ju också fråga hur man vet vilken säkring man ska haBetong skrev:
Skall du bli elektriker så skall du ju kunna ta reda på det, skall ju inte behövas frågas någon hela tiden. Och den du frågat måste väl ha läst det någonstans eller hur?v1ct0r skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
I mitt fall är det jag som kan mest om elanläggningen, elsäkerheten och jag har dimmensionerat och byggt elskåpet. Jag har det som yrke men ingen behörighet att dra fram den där EKLK:n och koppla in den. Det händer att när elektrikern har åkt så gör jag om hans jobb för det ser inte proffsigt ut.sawsaw skrev:
Man får tala om för elektrikern att han inte får göra fast installation med SKX, eller lägga sina kablar i kabelkanal utan skiljevägg mot mina svagströmskablar.
Prototypen
Ligger mycket i detta. Har sett många, många installationer gjorda av behörig elektriker som inte följer särskilt mycket regler. T.ex. blandning av El, tele, data, B&0 etc. i samma kopplingslåda, eller kopplingar med ubåt i elcentraler.prototypen skrev:I mitt fall är det jag som kan mest om elanläggningen, elsäkerheten och jag har dimmensionerat och byggt elskåpet. Jag har det som yrke men ingen behörighet att dra fram den där EKLK:n och koppla in den. Det händer att när elektrikern har åkt så gör jag om hans jobb för det ser inte proffsigt ut.
Man får tala om för elektrikern att han inte får göra fast installation med SKX, eller lägga sina kablar i kabelkanal utan skiljevägg mot mina svagströmskablar.
Prototypen
Prototypen, vad jobbar du med?
Ofta är nog vi obehöriga betydligt mer noggranna att följa reglerna. Elskåps- och maskinbyggare brukar ha betydligt högre klass både elsäkerhets- och "snygghetsmässigt" än installationselektriker.
Nu retar man säkert upp någon...
Klicka här för att svara