hempularen skrev:
Nu vet jag inte om jag tolkar det rätt, men står det inte rätt tydligt 230V. Dvs kommer man med en 115V apparat så borde inte föreskriften gälla.

Det verkar som sagt dumt att sätta vanliga "svenska" kontakter på något som skall ha 115V. Borde nästan vara förbjudet.
Det är nog förbjudet, inte "god elsäkerhetsmässig praxis"... ;)

Jo helt riktigt så står det så och generellt så har Sverige har ett spänningssystem 400V/230V, 50Hz och våra kontakter och uttag skall så vitt jag vet vara anpassade efter detta. Att då använda 115V system tror inte jag är tillåtet och inte med ett amerikanskt uttagssystem.
Det finns standarder(SS-EN 60309-2) för att hantera 115V system med iofs med jag tror att det är för industriändamål. Dock så har jag inte den kunskapen idagsläget.

Jag vet att Elsäkerhetsverket har nekat tyskar att installera tyska uttag i tex sommarstugor då det inte är genomförbart med vårt regelverk.

Läste dåligt vilket jag är ledsen för.

Men grundfrågan är får du sätta upp amerikanska don i Sverige nej det får du inte. Amerikanska prylar ska då vara anpassade för Svenska marknaden enligt vad jag vet och kan. Se mina tidigare svar. I Sverige har vi 400/230V inte 110V sorry att jag skrev 115 men det står i standarden för CEE-don.......

Med vänlig hälsning

Rockles:
Detta kräver en förklaring <Jag vet att Elsäkerhetsverket har nekat tyskar att installera tyska uttag i tex sommarstugor då det inte är genomförbart med vårt regelverk.>

Vad jag vet så använder tyskarna schuckouttag (det kommer väl därifrån) och för trefas CEE-don, båda tillhör EG med CE märkta prylar. Mycket av den billiga elmaterielen (Biltema m.fl.) är av tyskt ursprung.

Prototypen

Amerikanska regler (UL) är i vissa delar hårdare än våra europeiska, andra delar är enklare. UL är framför allt brandförebyggande regler.

Prototypen

Mikael_L
prototypen skrev:
Amerikanska regler (UL) är i vissa delar hårdare än våra europeiska, andra delar är enklare. UL är framför allt brandförebyggande regler.

Prototypen
Instämmer ! , mycket om brand är det där... Sämre med personskydd

Jag skulle inte med gott samvete rekommendera någon med barn att sätta upp amerikanska kontakter i huset. Beröringsskyddet är ju obefintligt när man drar ur och sätter i kontakten. Själv tar jag aldrig med mig adapter vid resor till USA eftersom det går lika bra att dra ur vilken kontakt som helst till hälften och sedan sätta rakapparatens eller laddarens europakontakt tvärs över flatstiften som ju är helt åtkomliga. Fungerar jättebra. Rekommenderas dock ej om det är barn med på resan.

Pen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.