Hej favoritforumet
Vi har ett tjugotal fina gamla trycken att återbruka till våra nyuppfräschade dörrar. Hur får man fram så mycket metall/silverfärg som möjligt på dessa? Och hur får man fram det svarta på handtagen?
tack på förhand!
Vi har ett tjugotal fina gamla trycken att återbruka till våra nyuppfräschade dörrar. Hur får man fram så mycket metall/silverfärg som möjligt på dessa? Och hur får man fram det svarta på handtagen?
tack på förhand!
Krompolish finns på våra vanligaste gubbdagis (Biltema, Jula m fl). Annars kan du börja med vanlig metallpolish.
Bakelithandtagen rengörs med vanligt fettlösande diskmedel (typ Yes) och vatten.
Bakelithandtagen rengörs med vanligt fettlösande diskmedel (typ Yes) och vatten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Hur gamla är handtagen?
Jag funderar på om det är förnicklad mässing där vissa handtag har blivit så nötta att förnicklingen har nötts bort med åren och i så fall är det väl omförnickling som behövs.
Kring förra sekelskiftet var nog handtaget gjorda av trä som färgades svart.
Stilmässigt tycker jag att de påminner om detta trycke: https://www.byggfabriken.com/beslag...assiska/info/product/560-106-trycke-parlrand/
som är en modell från sent 1800-tal fram till 1920-talet.
Jag funderar på om det är förnicklad mässing där vissa handtag har blivit så nötta att förnicklingen har nötts bort med åren och i så fall är det väl omförnickling som behövs.
Kring förra sekelskiftet var nog handtaget gjorda av trä som färgades svart.
Stilmässigt tycker jag att de påminner om detta trycke: https://www.byggfabriken.com/beslag...assiska/info/product/560-106-trycke-parlrand/
som är en modell från sent 1800-tal fram till 1920-talet.
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Jag skulle ha nöjt mig med att rengöra ordentligt så att handtagen får lite lyster tillbaka och låta metalldelarna vara som dom är. Försöker du polera metallen så riskerar du att du blir av med all fin patina och får ett glänsande lapptäcke av mässing och nickel.
Klicka här för att svara