Hej!

Renovering av våning från 1905.
Upptäckte stora sprickor över en dörröppning och är lite osäker på hur jag ska gå till väga.
Jag har stött på sprickor förut över dörrar och fönster men inte av den här digniteten. Då knackade jag loss allt löst runt sprickorna och lagade med murbruk, funkade fint! Tror dock det behövs en större insats nu.

Jag har inte vågat knacka ännu, utan att ha en plan för hur jag ska/kan göra. Om det visar sig att en stor del av putsen rasar ner, att allt blottläggs ner till dörrkarm och tegel, vad är det bästa att göra då?

- Är det ”bara” att putsa om hela ytan och isåfall med vilket bruk?
- Är det svårt att få fäste på trä?

Tar tacksamt emot all hjälp och tips på åtgärd!

Leo

• Renoveringsbehov i rum med trasig taklist, sliten vägg och nedhängande kabel över dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en trävägg under putsen?

Isf sitter förmodligen putsen på en vassmatta som är fäst i träet. Det görs för att få putsen att sitta på träet. Jmf med putsnät.

Är det en tegelvägg bör det inte vara några konstigheter. Såvida det inte är valvningen över dörren som är dåligt gjord och därför släppt. Då blir det mer arbete att fixa.

Ser ut som ut som trä under.

Oldboy Oldboy skrev:
Är det en trävägg under putsen?

Isf sitter förmodligen putsen på en vassmatta som är fäst i träet. Det görs för att få putsen att sitta på träet. Jmf med putsnät.

Är det en tegelvägg bör det inte vara några konstigheter. Såvida det inte är valvningen över dörren som är dåligt gjord och därför släppt. Då blir det mer arbete att fixa.
Träet är endast över dörren, längst med. Resten är tegel.
Tack för svar! Blir till att knacka ner och se hur mycket som rasar och sedan putsa upp igen.

Jag har en annan fundering…är det alltid vettigt att åtgärda håligheter bakom puts innan man spacklar?
Hittar lite ytor lite här och var som låter ihåligt när man knackar lätt. Är man dum-lat att låta sådant vara kvar, eller har det mindre betydelse? Väggen ska bredspacklas sedan målas.

Det är en delikat balansgång att åtgärda resp inte åtgärda bom i putsen. :)
Principiellt om allt ska göras efter boken så ska all bom knackas ner och putsas om. Meeen, om det bara är ngt enstaka mkt litet ställe som inte sitter där man kan förmoda att någon/något kommer att stöta i så kan man chansa.

N
Såg ju ut som på bilden att putsen nästan skulle rasa bara man titta på den.
Klart man ska ta bort det ivarjefall sämsta på allt i hela huset innan man spacklar.
Ska man sälja på en gång kanske problemet hamnar på nästa ägare.
Ska man bo kvar är man riktigt dum lat om man inte löser det innan spackling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.