Någon om kan tipsa om var jag kan få tag på följande panel, golvlister och foder? Jag ska inte ha sådana mängder att jag är sugen på att beställa ett verktyg utan det handlar om några meter här och var som skadades vid senare ombyggnader förutom i ett rum där man rev ut alla golvlister och foder mest sannolikt på 1980-talet, där går det åt rätt många meter.
Panelen kallas "Mörbypanel" och är vanlig i villor som Dag Melin ritade i Stocksund på 1910-1920-talet, men jag har inte sett den i inte-Dag-Melin-villor.
Jag har de senaste åren sparat lister när jag hittat dem och använt en del, men kommer inte klara mig på det jag har.
Jag har letat på byggnadsvårdsbutikers hemsidor och dem som säljer lister efter historiska förebilder men hittar inget som jag ens tycker liknar.
Någon som har tips?

Huset byggt 1914, 1945 gjordes köket mindre för att få en gästtoalett och vestibul. Vägg och tak kläddes med masonite. Dörrar och dörrfoder torde vara från 1945 och blir kvar. 1980 flyttades köket helt till ett annat rum och det gamla köket gipsades, fick klick-golv och nya golvlister och fönsterfoder. Jag är nyfiken på om det finns nåt användbart under det hela eller om det ser bedrövligt ut eftersom det också någon gång innan togs bort en serveringsgång. I entré, veranda, trapphus, källare mm sitter denna panel överallt, till stor del oskadad. Ett gammalt, slitet bokband med måttband, tjocklek mäts, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit hålls nära kameran, suddig bakgrund, synlig träets kornighet och textur, objekt i fokus. Träbit hålls upp framför kamera, detaljerad yta, bruten kant, inomhus, oskarp bakgrund med tangentbord. Ett måttband ligger ovanpå en sliten bokrygg, på ett bord, mäter tjockleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit hålls framför tangentbord, med årsringar synliga, skapar mönster, mot skuggad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett block av okänt material bredvid en linjal på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör med skadade väggar, dörr, fönster mot balkong, radiator, solljus, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvlist och foder torde gå att fuska fram på vertikalfräs med vanliga bett som är tänkta för andra ändamål kombinerat med litet handhyvling. Jag skulle säkert klara det och säkert finns det något lokalt snickeri som klarar det där i dina trakter. Man kan göra så om det inte är mer än några total meter.
 
Utöver Veckebo, så finns det kanske några lokala sågverk/hyvlerier som har tagit fram stål för dessa profiler? Det krävs lite tålamod att leta, men som du säger, ska du bara ha några meter är det inte lönt att ta fram stål, men om nån redan har det hemma så är det kanske inte en så stor kostnad att hyvla iordning några brädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.