Byggnadsvård
Overlander: Ring ASSA och fråga. Fråga efter teknisk suport och du blir kopplad till någon som kan och är villig att förklara.
Hans_Nordstrand: Visst kan man vara utan isolering i väggarna, men timmerväggar har stor förmåga att lagra värme och kyla. Om man då ska värma upp tillfälligt med elvärme, krävs betydigt mer effekt än om man har lite isolering på insidan. Tex om man har en väggyta på 30 kvm och ska värma från -10 till +20, krävs det ca 24 kWh för att väggen ska komma i temperaturmässig balans. Sen tillkommer
Skeppars5: Jag skall bygga badrum i mitt sekelskifteshus och är på jakt efter högspolande toalett. Alla ovanstående nytillverkade alternativ ser väldigt bra ut. Har någon erfarenhet av att renovera gamla cisterner? De har en hel del av dem på Nacka byggnadsvård. Jag har nämligen av en bekant fått en gammal toalettstol, men cisternen är utbytt till en i plast, vilket inte alls känns rätt. Är
Saxpy: jo, det kan ju vara en bra idé att testa. Anledningen till att köra linoljefärg är att jag vill ha samma nyans som jag har på en del snickerier, annars hade jag nog valt "vanlig" färg.
plus: Hej alla, vi har precis köpt ett hus från 1943. Tyvärr finns inga ritningar och jag undrar om någon har tips om var man kan leta efter gamla husritningar? Kollade med kommunen, tänkte att de kanske sökt bygglov, men där fanns inget. Ni som tycker att jag verkar tjatig har säkert läst samma tråd på avdelningen "El", jag agnar på flera ställen :).
groggen: Hej! jag har hjälpt far min med hans hussbyggnad i timmer och vi har använt ett märke som heter Norsk Trepleie. Det har gett ett fantasktiskt resultat som bevarat timmrets naturliga utseende och som är lättarbetat. Vi har använt lut och olja på väggar, golv och tak och kan varmt rekomendera detta märke. Ska sätta in bilder inom kort. www.norsk-trepleie.se Jörgen
Pius: Någon som känner till någon affär som har t.ex. traditionella fönsterhakar och beslag m.m. centralt i Åbo ? Skall dit över helgen och tänkte passa på att köpa lite smått och gott till huset.
Lagavulin: Kvalitetskänslan under längre tid = Bra! Det enda jag gjort är att ta bort finfiltret i strilen för att öka vattenflödet som jag tyckte var i klenaste laget. Letade priser i frankrike via nätet men det är ett SVÅRT språk så det sket sig. :-(( Lagavulin
jon_h: Det behövs inte ljus för att linoljefärg ska "torka". Räcker med syre. Däremot gulnar linoljefärg i mörker, för att sen ljusna igen om man utsätter det för ljus. Kanske det som blev ihopblandat på något vis. :)
-ah: [citat] Hej; Vi bor uppenbart så gott som grannar. Vi fogade om vårt hus med kalkbruk för ett par år sedan - PM om du vill titta.
Greta: Tack för tipsen. Jag ska prova att kvistlacka på färgen, det är ganska mycket som måste målas om och det blir jobbigt att behöva slipa allt. /Greta
EB: Jag har använt te efter ett tips här på byggforum. Det var det översta trappsteget i en gammal trappa. Det byttes ut och såg lika ut som golvet på övervåningen. Det fungerade så där, trappsteget blev lite mörkare. Vi gjorde om det flera gånger med starkt te, och fick en svagt ljusbrun färgton. Borde varit lite gråare, men blev bättre (säkrare) än innan. Annars tror jag att
Haagbard: Om det är så att det inte finns någon möjlighet att sota ur pipan till kaminen (sotlucka) så kan det ju vara så att man lyftit ner översta delen för att kunna få ut sotet. Är det så så är det ju lämpligare att täta med tätningsband än pannkitt. Jag tror att gångjärnen bara sitter inknackade i ett hål, plus att änden på insidan är kluven och isärknackad. Borde ju gå att
EB: Måste det vara i Sverige? Googlade och hittade dessa i Holland http://www.delfttiles.com/ Verkade ha massor. De exporterar till andra länder. /EB
snickarn77: Om du har ett 6 cm tjockt kilsågat furugolv så är det troligtvis ganska gammalt. Värmekonduktiviteten i furu är ganska låg jämfört med tex klinker. Ditt golv kommer kännas varmare att gå på en ett klinkergolv utan att du har golvvärme. Beroende på bjälklag och trossbotten skulle jag isolerade bjälklaget och sedan lägga tillbaka trägolvet utan värmeslingor. Sedan skulle jag slipa
hillevi57: Tack för ditt inlägg! Tänkte i så fall putsa och måla ovanpå tegelväggen om det funkar. Det svåra är att få tegelväggen helt fin.
plf66: Hoppas att man får göra en efterlysning här. Jag renoverar kök, jag har Höganäs stavar klinkerplattor art 9430 vid diskbänken. Blåa i storlek 45x195. Jag är på jakt efter någon som vill slänga ut vita sådana, eller har sett nån affär som har sådana på lager. Art nr 9430 var 5x20 och 9410 var 10x20. Jag vill ha de vita som komplement till mina blå för att ljusa upp lite. Senast
Karin_Lindhagen: Tack för tipset! Nu har jag bestämt mig för att det får bli bräder istället för gips.
BlackDragon: jag vet inte om detta é rätt ställe att posta i men men. jag ska ge mej på att foga om & putsa om skorstenen ( inne i huset) undrar bara om man vågar gå på & knacka loss puts & fog (2cm in mellan stenarna som jag läst att man skall göra) hela biten runt om samtidigt, eller om man ska ta en sida i taget. Detta é på övervåningen, så ca: 3m skorsten ska fogas & putsas.
saturnus: m a o uppskattade skivor när de gjorde sitt intåg inom byggsektorn. Kan inte påminna mig att där fannas några nackdelar med treetexen, mer än att de var känsliga mot fukt (liksom dagens gipsskivor) och att de ville böja sig. Men detta var kanske mest på hus med lertegelväggar, då de spikades direkt på tegeln (insidan) lertegeln var ofta fuktig, vilket bidrog till att det blev krokigt
PjS: Håller också med om att gamla vedspisar oftast är snyggast svärtade, det är nog också enklast i längden. Om du ändå vill måla så finns det högtempfärg att köpa hos spishandlarna. Bl.a narvells har sådan : www.narvells.se MVH PjS
Manberg: Ni har åtgärdat läckaget antar jag? Alltså, jag har inte varit med om att man bytt väggbandet eller stocken under väggbandet förr.. Jag tycker det verkar komplicerat, för det man gör är att.. Låt säga att du vill byta 3:e stocken, då drar du fast en 2 tum 4 på vardera sida om 4:e stocken med genomgående bultar och brickor, sen så lyfter du enkelt med domkraft. Problemet i ditt
Jonas_Hammar: Hej ! målat med äggoljetempra med zinkvitt och titanvit över list grön umbra nr 30 och kromoxidgrönt under list grön umbra blandat tills vi blev nöjda (=inga proportioner tyvärr)
Tomas_Sundberg: [citat] Jag har höjt dörrarna - så slipper man gå med hjälm (själv är jag 189 cm och sönerna i hushållet är ännu längre) Själv håller jag på med ett hus pre-1842. Huset har sjunkit runt murstocken i tre hörn under åren - vilket har gett det en väldigt egen charm avseende golv och taklutning :D. Tidigare ägare hade slängt ut golvet på nedervåningen och grävt ut jorden för
JesperS: Du behöver en kraftigare papp om du skall sätta den direkt mot timmret, prova med lumppapp (stegljudspapp), den är kraftigare och kostar ungefär som skyddspapp. Jag använde tapetklister där det var bra underlag och nubb där det inte gick att limma + i hörn och så. Det gick åt MYCKET lim :) Häftpistol är nog oxå bra på sina ställen.