Cheesus
Cheesus: Tack för länken!! Men nu sneglar vi på ett annat roligt projekt..en Bergsmansgård med anor fr 1500-talet. Då kan man snacka byggnadsvård! Dessutom torr och i ett grymt vackert skick. Det är så man gråter en glädjetår när man ser sånt...!!! Håll tummarna på att vi får det!
2 svar · 2,9k läst
nimhed
nimhed: Jag tror jag lämnar det till kommunens återbyggnadsdepå, så får vi hoppas att det hamnar i någon byggnadsvårdares händer.
3 svar · 3,7k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Om pappen är i alltför dåligt skick så är det faktiskt inte så dyrt eller svårt att spänna nytt. Jag gjorde det för några månader sedan i mitt hus. Har inte hunnit måla än men det blir verkligen riktigt snyggt. Om man bara är två pers och har lite tålamod så går det bra! Köpte papp och nubb på Gysinge men man kan säkert köpa på andra ställen också. Ceiling
2 svar · 3,3k läst
henlun
henlun: Och dessutom, på och avknapp på slangen är ett måste...
12 svar · 7,2k läst
·
S
Sara_B: ...ni som "hänger" här på Byggnadsvården - läs gärna också min fråga under Isolering. Det handlar om hur man klokast isolerar runt inkommande vattenledning genom mellanrummet mellan mark o trossbotten, och upp genom trossbotten. Kloka åsikter emottages tacksamt!
0 svar · 5,3k läst
P
Pius: Spock_beard: "Mina kittfalsar skrynklade sig också trots linoljekitt samt linoljefärg. Men det var slarv från min sida, jag hade inte fixerat rutorna tillräckligt hårt. Kittade och målade dem liggande med rutan "i mitten". Sen när fönstrena hängs upp stående så "sjunker" rutan till den träffar trä¨t i bottenstycket." - Skall man alltså ha fönstren stående när man målar med
24 svar · 24,3k läst
J
JesperS: Så då har du alltså asklådan tv längst ner och en lucka under ungnen för plåtar etc. ?? Isåfall borde det bli ganska varmt därnere, men om det blir SÅ varmt så röret skadas .... Har sett att dom ibland gjuter in avloppsrör i rostfritt i husgrunder ..... dom borde tåla en del värme!
3 svar · 2,4k läst
U
uffe66: Kallax Betong och Grus AB har inte dom,så kan dom säkert tipsa dig var det finns.kullersten kallas oftast för kattskallar,eller rundsten,här uppe.
1 svar · 3,3k läst
M
mareng: Hej! Tack för svar. Jag skall prova detta. Ska det vara någon speciell olja? MVH Maggan
2 svar · 3,4k läst
J
JonOMaria: Det behöver inte bli problem med att kyla, men kompressorn mår nog inte så bra att gå hela tiden, och livslängden på kylen kommer trol gå ner rätt bra. Vi har kylen brevid vår vanliga spis (enda platsen som funkar) i ett gammalt skafferiutrymme, kylen i sig blir ju rätt varm, men vi har ventilationen kvar som kyler bakom, på vintern är det rätt bra avlasning för kylen.
7 svar · 4,6k läst
Sawsaw
Sawsaw: [citat] ELSÄK-FS 2004:1 är Elsäkerhetsverkets föreskrift om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda, du hittar den här: http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003099/2004_1.pdf Beträffande Heritage-prylarna så blir jag ju också ytterst tveksam. Särskilt när de saluförs av ett företag på andra sidan jordklotet. Deras europeiska agent är visserligen
7 svar · 5,2k läst
G
gogu: [citat] Låter bra jag har bestämt mig för att satsa på emulsionsfärg får återkomma med hur resultatet blev.
10 svar · 3,2k läst
K
Kloster: Kolla först på olika sorters isolering och bestäm vilken ni vill ha. Det krävs olika teknik om du har en isolering som kan absorbera fukt (typ cellulosabaserad) eller inte (typ mineralull). Och sen är det ju som sagt frångan skall ni ha värme i? Annars behövs väl knappt isolering alls. Och med värme får du ta hänsyn till kondens.
2 svar · 3,5k läst
J
Jehu: Köpte 1000 begagnade Vittinge enkupigt för 2 kr styck. En stolle som bytt till betongpannor (betongtegel är ett märkligt uttryck i mina öron). Vittinge teglet var lagt 1989! Han hade dessutom högtryckstvättat dom och lagt på pall. Ja jisses. Vilket klipp. Ska ha dom på garagetaket. Såg sen en annons till på Vittinge enkupigt billigt - en till stackare som bytt. Vittinges enkupiga
10 svar · 18,9k läst
Anders_S
Anders_S: Pri säljes på den flesta affärer, innehåller bla fosforsyra och citronsyra och jag tycker att du ska använda den som heter Blå Pri för badrum! Anders
9 svar · 15,4k läst
K
Kloster: Du måste antagligen göra karm till fönstren om du skall få det bra med innanfönster. På våra kattvindar är iaf. fönstren bara fästa i med hästskosöm på insidan och fodren håller fast utåt. Kolla på dina andra fönster hur det skall vara. Gysinge skriver en del om fönster i katalogen bra att kolla även om det är ganska sumariskt.
4 svar · 5,8k läst
G
gaia: Fick en gång en bra tips av en spisrenoverare som sa att dom storre modeller har stått i finrummen och var inte använda så ofta och är oftast i renoverbar skick medan dom små som värmde vardagsutrymmen eldades varje dag och kan vara rätt slitna. Slitage syns mest i eldstaden ... eller ringar och spisplattor på en kökspis annars är gjutjärn oslittbar. Man ska i stället titta efter
3 svar · 7,5k läst
J
JesperS: Jag har gjort det och det har fungerat bra.
2 svar · 4,1k läst
2
20-tal Österlen: Det finns en bra bok som heter Villaträggårdens historia -Ett 150-årigt perspektiv av Åsa Wilke där du kan få bra tips.
15 svar · 14,0k läst
P
Peter_-_Emma: Med flera lager av linoleum och masoSKIT så borde golvet vara äldre än femtio år. Linoleum har använts väldigt länge, jag har ett reklamblad om detta från ca 1905 (minns ej exakt).
2 svar · 5,1k läst
Sven
Sven: Linoljebrännt smidesdetaljer har jag gjort, men om det fungerar på en vedspis vill jag vara osagt, jag undrar om det går att få den het nog. Det lär ju i så fall osa riktigt ordentligt, det ryker bra om en liten spik när man doppar den i oljan. Jag skulle nog ta och fråga någon erfaren smed.
1 svar · 4,7k läst
bonnier
bonnier: I vårt 1850-talshus med timmerstomme finns det ett tapeter av olika modeller och slag, nya och gamla, kan inte tänka mig att det är några speciella "diffusionsöppna" tapeter. Jag har börjat på att slita upp en del och det ser inte ut att ha varit några problem på någon sida av tapeterna...
12 svar · 9,5k läst
Harrieth
Harrieth: tack för tipset!
9 svar · 7,9k läst
T
TorpSara: å tredje sidan kanske en ekparkett också klarar sig med bara olja...
4 svar · 7,4k läst
S
selala: [citat] Näpp, det är inte en kickspace. Vi lät gamla vattenburna elementet sitta kvar. Löste värme utsläppet genom att dra ut skåpet (den delen är en hel enhet i massivt trä), göra extra djup bänk och sen i både bänken och sockeln göra stora "hål" med en sort flätad plåt galler. Funkar utmärkt och inte för varmt i skåpet framför heller. Tyvärr ingen bild på svarta spis
26 svar · 16,8k läst
·
K
Karin_Lindhagen: Tja, på sätt och vis inser jag att du har rätt, Swetrot. Men det är ganska melankoliskt i alla fall. Här i södra Sverige där det går att hitta jobb och livnära sig, så att folk bor kvar, är husen i stället sönderrenoverade med bytta fönster, mexifasader, konstiga tillbyggnader och sånt. Så jag som är sörlänning är inte särskilt van vid att se orörda gamla hus, därför
8 svar · 3,2k läst
morsan
morsan: Sök i forumet med spänntak. Många som haft liknande problem :o
2 svar · 7,1k läst
·
K
Karin_Lindhagen: Intressant! Bilderna på sidan såg inte riktigt ut att passa ihop med jugendstilen i mina stolpar. Men jag sparade länken som en favorit, eftersom jag fortfarande inte riktigt vet hur vi ska göra. Tack för tipset!
16 svar · 14,4k läst
·
K
Kloster: J. Björklund dekoration & måleri i Saltsjö-Boo lagar sådana tak enligt annons i Gård & Torp. 070-7734288. Och i Falun finns en målerikonservator, Lennart Persson. 023-18149
5 svar · 5,4k läst
·
T
TorpSara: [citat] Tät skummgummiroller
5 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.