21 526 läst ·
33 svar
22k läst
33 svar
Nyligen ägare till gammalt torp - var börjar man?!
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Kanske använder jag inte alltid korrekta byggtermer men det jag menar är att man genom lyftet kan ge timmer ny sjukmån på sina håll om den på grund av en gammal sättning redan ligger ur läge. Ett exempel på känsliga områden vid lyft är exempelvis vid fönster som i riktigt gamla timmerstommar ofta bytts till större fönster med tiden. Detta medför att man ibland inte har tillräcklig längd på timmret och skulle kunna arta sig som exempelvis en "utbuktning". Hoppas du förstår... Kommentera gärna rimligheten i det jon-h, du som har rätt många sidor byggarmyntet...
Jovisst bör samtliga fönster tas ur inkl. fasta fönster såsom kattvindsfönster, överluftsfönster på dörrar etc...
Jovisst bör samtliga fönster tas ur inkl. fasta fönster såsom kattvindsfönster, överluftsfönster på dörrar etc...
Jag tror definitivt att du har rätt i att man ska vara försiktig och att sentida förändringar av fönster och innerväggar kan ha gjort huset känsligt pga att rader av dymlingar och annat har försvunnit i jakten på ljus och yta. Det går nog inte heller att vara så säker på vad grunden eg håller för eftersom den kan vara rätt lucker om huset har stått ouppvärmt länge och frost och tjäle fått härja fritt. (Kan ju tex vara anledningen till sättningen...)
Visst ska man vara försiktig, och jag tycker som sagt absolut inte att man ska lyfta om det inte är nödvändigt. Det jag menade var bara att om man lyfter upp en knut, kilar emellan med sten mot den gamla grundstenen och sedan ställer ner kåken igen så ökar inte det i sig risken för sättningar i grunden. Lasten blir ju samma på hörnstenen som förut.
Men själva lyftet utgör ju en risk för huset, och precis som ni skriver, det är ju inte säkert att dymlingar och gåter sitter där de ska, eller att inte syllen är kapad på något ställe.
Men själva lyftet utgör ju en risk för huset, och precis som ni skriver, det är ju inte säkert att dymlingar och gåter sitter där de ska, eller att inte syllen är kapad på något ställe.
Nu har vi varit vid torpet och grejat lite. Vi har bland annat rivit ner masonitskivorna på väggarna för att få fram allt timmer. Lite ruttet här o där, men inte farligt. Skivorna har suttit fastspikade sedan 80-talet troligtvis. Har inte tänkt och isolera väggarna, stående panel på utsidan med luftspalt och 15-20 cm timmerstockar borde räcka. Har precis fått reda på att huset är äldre än vad vi trodde, första delen av huset är byggt på 1700-talet så när huset är så gammalt tycker vi att det är viktigt och inte använda moderna material el dyl. under renoveringen. Taket i vardagsrummet är isolerat med sågspån nåt som har visat sig att fungera men har tänkt använda vinden som sovutrymme, tänkte därför isolera yttertaket istället så att värmen kan stiga uppåt.
Hur gör man detta?? Ett alt. är att anlägga gräs på taket. !?
ps.Har inte tänkt och lyfta huset.
Hur gör man detta?? Ett alt. är att anlägga gräs på taket. !?
ps.Har inte tänkt och lyfta huset.
Klicka här för att svara