Vi har en gammal uppmurad öppen spis i vårt hus som är från början av 1900-talet. Saken är att delen som gick genom övervåningen samt skortstenen är bortttagna :eek:, och jag skulle gärna vilja veta hur vi enklast skulle göra för att kunna elda i den igen. Det enda vi har är alltså själva öppna spisen i vardagsrummet. Jag har hört att det räcker med någon sorts "rör" genom övervåningen som man sedan isolerar, men en närmare beskrivning vore tacksamt.

Jo, det borde väl gå att sätta ny skorststen med rör?

Det bästa är att prata med sotarn om detta. Det är ändå han som slutligen ska godkänna ändå.

Med tanke på att spisen inte har använts på länge så kan den har fått eldningsförbud automatiskt. Även spisen kommer att inspekteras av sotaren. En spiskassett kanske är lämpligt?

Men om murstocken är borttagen på övervåningen så undrar man ju vad som finns där idag? Det är ju inte så kul att ha ett rör som går rätt igenom ett sovrum eller liknande.

Röret tar ju en hel del plats. Förutom själva pipan så måste den ju också isoleras och ha tillräckligt avstånd till brännbart. Har för mig att isoleringskravet var 30mm stenullsmatta (2 st 15mm mattor ovanpå varandra med förskjutna skarvar)

När vi installerade våran kamin så drog vi pipan ut genom ytterväggen och sedan utanpåliggande. Sotlucka på kröken utomhus. Isoleringskraven är de samma, men det påverkade inte något rum på ovanvåningen.

Det där med sotaren vet jag inte, vi har en grinig en som sotar som hävdar att vi måste flytta takstolarna i pannrummet 10 cm då de tydligen ligger "för nära" skorstenen till oljepannan :confused: . Det är ju konstigt när det har sett ut så i nästan 50 år...
Att den går genom övervåningen är inte nåt problem då den hamnar i hörnet av ett rum, men efter vad jag förstår så måste man alltså inte mura på övervåningen, utan det räcker att klä in den, men vad är tillräckligt avstånd till brännbart, dvs innerväggar?

Ja, du kan klä in pipan och isoleringen med t.ex plåt. Eller så kan du bygga en gipstrumma om du vill att den ska synas mindre.

Vad jag förstår så ska 30 mm isolering se till att avståndet är tillräckligt till brännbart. Men om du är osäker så kan du ha en luftspalt på lika mycket till. Eller klä inneväggen med en tunn obrännbar skiva.

Tänk på att hålla avståndet även genom golv/tak.

Det kan aldrig bli för långt avstånd till brännbart. :)

Jag skulle inte säga att han sotarn är "grinig". Han gör sitt jobb för din säkerhet. Att det har sett ut så i 50 år betyder inte att det är utan risk. Kraven var helt andra då. Mina föräldrar tex har ett torp som det började brinna i väggen bakom murstocken... Både väggen och murstocken hade stått där i mer än 50 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.