3 923 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Takstommen-träets egenskaper
Är mitt uppe i en renovering av taket på vår banvaktarstuga från 1929. Två lager tjärad papp och all spik tar sin tid att få bort. Nu byter vi ut alla undertaksbrädor som sticker ut förbi husväggen och vi har även bytt ut delar av två takstolar samt två meter av underliggaren på ena sidan. Pappen var i mkt dåligt skick, troligtvis inte bytt sen 60-talet. Takpannorna är Vittinge enkupiga från 60-talet. Takkonstruktionen har troligtvis varit utsatt för mycket fukt under ganska långa perioder. Min fråga är nu - är det tillräckligt att byta ut uppenbart skadade partier i takkonstruktionen eller borde vi bytat ut hela. Min åsikt är att det trä som är ok nu är bättre än det trä vi eventuellt skulle byta ut det mot. Min hantverkare menar att en förruttnelse process pga av fukt har startat i träet och den kommer att fortsätta och sprida sig till resten trots de åtgärder vi gör nu. Hur är det med träets fysiska egenskaper. Upphör den tärande processen när man tar bort orsaken, dvs tillförsel av ny fukt?
Tyvärr pga brist på kunskaper och löfte vid köpet om att takets brister var åtgärdade så började vi med att inreda vinden. Detta har inneburit extra jobb nu vid takbytet och avsaknad av möjlighet att riktigt se hur det hela ser ut från undersidan. Vid köpet av huset för ca ett år sedan konstaterade vi dock tillsammans med snickare att insidan såg förvånansvärt bra ut. Allt trä var friskt så när som på den sista ut mot den putsade väggen samt underliggaren på ett ställe. När vi isolerade gjorde vi det enligt rekommendationer med byggplast. Idag är jag osäker på om jag skulle använt plast. Den känns överflödig. Å andara sidan, nu när taket läckte i vintras så har vattnet tagit sig in framför allt vid skorstenen och i hittat sin väg att rinna längst med plasten och ut vid takfoten. Jag tror att detta var en fördel.
Oj oj, stålnerver krävs. Man har ju lite annat att göra också. Som sagt, min fråga gäller träets egenskaper men vill gärna ta del av övriga reflektioner.
Tyvärr pga brist på kunskaper och löfte vid köpet om att takets brister var åtgärdade så började vi med att inreda vinden. Detta har inneburit extra jobb nu vid takbytet och avsaknad av möjlighet att riktigt se hur det hela ser ut från undersidan. Vid köpet av huset för ca ett år sedan konstaterade vi dock tillsammans med snickare att insidan såg förvånansvärt bra ut. Allt trä var friskt så när som på den sista ut mot den putsade väggen samt underliggaren på ett ställe. När vi isolerade gjorde vi det enligt rekommendationer med byggplast. Idag är jag osäker på om jag skulle använt plast. Den känns överflödig. Å andara sidan, nu när taket läckte i vintras så har vattnet tagit sig in framför allt vid skorstenen och i hittat sin väg att rinna längst med plasten och ut vid takfoten. Jag tror att detta var en fördel.
Oj oj, stålnerver krävs. Man har ju lite annat att göra också. Som sagt, min fråga gäller träets egenskaper men vill gärna ta del av övriga reflektioner.
Varför skulle trät fortsätta ruttna om fukten är borta?? Det har jag aldrig hört tidigare. När man byter delar av syl o stockar i timmerhus så plockar man ju inte ner hela huset o byter alla stockar bara för att några ställen blivit fuktskadade.
Ja, vid vanliga rötsvampsangrepp upphör nedbrytningen helt när trät blir tort. Bara om man har råkat ut för äkta hussvamp kan det finnas skäl att ta bort lite mer än det synligt angripna.
Som Hans-Nordstrand skriver ska man alltid ta bort lite mer än bara det synligt rötangripna för att förhindra att det kan finnas rötsvampar (sporer) kvar i omkringliggande virke. Dessutom bör man (innan nytt virke infogas) spruta med fungicidmedel (gift) på ytor som har varit i direkt kontakt med det rötangripna och det virke som det rötangripna är avlägsnat ur. I allvarligare fall kan man borra in Bor-patroner i virket som effektivt tar död på på både nya och inte helt åtgärdade gamla rötproblem. Det sista går även att göra i förebyggande syfte. Även fungicidmedel kan användas för det, men har sämre/kortare långtidsverkan än Bor-patroner.
Klicka här för att svara