Byggnadsvård
20-tal Österlen: Det finns en bra bok som heter Villaträggårdens historia -Ett 150-årigt perspektiv av Åsa Wilke där du kan få bra tips.
Peter_-_Emma: Med flera lager av linoleum och masoSKIT så borde golvet vara äldre än femtio år. Linoleum har använts väldigt länge, jag har ett reklamblad om detta från ca 1905 (minns ej exakt).
Sven: Linoljebrännt smidesdetaljer har jag gjort, men om det fungerar på en vedspis vill jag vara osagt, jag undrar om det går att få den het nog. Det lär ju i så fall osa riktigt ordentligt, det ryker bra om en liten spik när man doppar den i oljan. Jag skulle nog ta och fråga någon erfaren smed.
bonnier: I vårt 1850-talshus med timmerstomme finns det ett tapeter av olika modeller och slag, nya och gamla, kan inte tänka mig att det är några speciella "diffusionsöppna" tapeter. Jag har börjat på att slita upp en del och det ser inte ut att ha varit några problem på någon sida av tapeterna...
selala: [citat] Näpp, det är inte en kickspace. Vi lät gamla vattenburna elementet sitta kvar. Löste värme utsläppet genom att dra ut skåpet (den delen är en hel enhet i massivt trä), göra extra djup bänk och sen i både bänken och sockeln göra stora "hål" med en sort flätad plåt galler. Funkar utmärkt och inte för varmt i skåpet framför heller. Tyvärr ingen bild på svarta spis
Karin_Lindhagen: Tja, på sätt och vis inser jag att du har rätt, Swetrot. Men det är ganska melankoliskt i alla fall. Här i södra Sverige där det går att hitta jobb och livnära sig, så att folk bor kvar, är husen i stället sönderrenoverade med bytta fönster, mexifasader, konstiga tillbyggnader och sånt. Så jag som är sörlänning är inte särskilt van vid att se orörda gamla hus, därför
Karin_Lindhagen: Intressant! Bilderna på sidan såg inte riktigt ut att passa ihop med jugendstilen i mina stolpar. Men jag sparade länken som en favorit, eftersom jag fortfarande inte riktigt vet hur vi ska göra. Tack för tipset!
Kloster: J. Björklund dekoration & måleri i Saltsjö-Boo lagar sådana tak enligt annons i Gård & Torp. 070-7734288. Och i Falun finns en målerikonservator, Lennart Persson. 023-18149
orustfredrik: Jag tycker att det ser ut som att träet bara är angripet där det har suttit bark? I så fall är det inget att oroa sig för. Det finns skadeinsekter som bara angriper virke med bark, och när barken är borta försvinner insekterna. Kommer inte på namnen nu, men anticimex webbsida är bra. Mjuk trägnagare och blåjon?
G_Henrik: Tack för alla svar och råd. Ska nu höra med chefen (frun) vilken vi ska välja. :)
Sophie: Nej jag har inte använt terpentin och det går bra även om det som du säger är lättare när färgen är förtunnad. Vårt golv i sonens rum var precis som ert gammalt och slitet och slipning var inget alternativ. Det hade inte funkat med alls stickor. trodde knappt färgen skulle funka men den band faktiskt dem så golvet är helt ok nu och mjukt för Antons små fötter :) Jag har inte
tallmilan: Läste den tråden, förstår om den stackaren har mord i sinnet ... Och vad fantastiskt nöjd man blir med sitt eget torp, och vilka struntsaker man har ojjat sig över . Henrik
Hans_Nordstrand: Tänkte lägga in nån bild men när det inte får vara mer än 19,5 KB, blir det inte bra. Hur lyckas ni andra lägga in bilder? Det är lite svårt att veta vilka erfarenheter som intressantast att ta del av. Kom gärna med mer specifika frågor. En sak som kan vara bra att tänka på innan timmret plockas ned, är att man dokumenterar och mäter de ställen där väggarna buktar utåt eller
TorpSara: Hm, hm, ursprungstrallen är ju borta, men jag vet att det var hela brädor när de flyttade in. I och med 70-talets vandalisering så blev det "vanlig" trall, dock ej grönskimrande... Eftersom den är lite upphöjd så behöver det inte vara impregnerat.
LinStina: Ser att du fått en hel del svar och kommentarer och förslag som jag inte närmare satt mig in i. Vid ett snabbt ögonkast på olika alternativ får jag lust att rita ett förslag som du inte behöver kommentera desto vidare ifall ni kanske redan gjort ett beslut. Dessutom är det egentligen ganska korkat att ens försöka komma med förslag när man inte sett platsen och huset i verkligheten,
Snurre: Surfa in på Sikon HB fönstertätning, timmerhus, linfiber, linväv, linsnöre, lindrev, byggnadsmaterial, naturprodukt, gamla hus, byggmaterial, byggnadsvård, isolering, linolja, KALLPRESSAD LINOLJA.TJÄRDERV.HAMPA.HAMPAISOLERING där du kan beställa varuprov gratis och på så vis senare kunna beställa korrekt tjocklek på lindrev som är utmärkta att täta fönster med. Mina gamla
Peter_-_Emma: Tvätta och måla med gysinges matta linoljefärg - kalasfint jag gjorde så förra helgen. Fast med nyputsning
Alsti18: Finns det någon som har en gammal innertrappa med fin profil på trappnosen som kan göra sig omaket att fota och lägga upp lite bilder? Skulle behöva lite inspiration för kommande trappsnickrande.
tallmilan: Trot eller ej, men Gysinge låg bra till med priset på riktig Falu. På den ljusare varianten var det till och med klart billigast. Henrik
LinStina: Ett alternativ är ju att köpa färdigt karmmaterial, virke med en urfräst kant för fönstren. Sen är det ju bara att kapa till rätta måtten och foga ihop så fönstren passar in.
Aniska: gynnas av kalk, helt riktigt. Men den kräver också fukt. Så om man tex anväder leca i botten och kalk på bör fukten inte kunna vandra (det finns kapillärbrytande leca). Så gör huset torrt och lägg på kalk utmed väggarna. Anna
Eleanor: Fönsterbågarna, karmen & foder ska alla målas i samma kulör om du nu är ute efter hur det var tänkt orginal! Vitt brutet med kimrök eller grön umbra till milda gråblå/grågröna kulörer var nog det som var mest förekommande. Mer eller mindre % av pigmentet. & klisterremsan kanske du får leva med att den är vit...?
RobinW: Efter en synnerligen regnig höst har jag upptäckt behovet av att impregnera vår tegelfasad. Någon som har erfarenhet av de medel man sprayar på? Andra lösningar? Tackar!
TorpAnders: [citat] Hej ja visst är den läcker! På blocket som mycket annat, och den är helt nyrenoverad. Bilden är inte på min som är en HQ no :71 från 10-20talet. Men den ser exakt likadan ut men är något mindre. Mått ca B 60 D 52 H 37
Lorre: Skulle vara kul att se bilder från lyckade salsrenoveringar. Vi håller på med vår sal på 56 kvm och funderar på hur vi ska använda den när det är klart. Visa hur ni gjort och kom med tips på tapetval.