Kanske inte byggnadsvårdsmässigt helt korrekt men med tanke på alla ojämnheter och småhål etc man stöter på så har jag använt mig av gips. Det är lätt att hantera för hand och fyller bra. Nu ska man förståss inte överdriva och täta med gips men just när det är lite svårhanterliga hål och ojämnheter tycker jag det fungerar bra.
 
withnail,
Tack för bra förklaring. Då ska jag i alla fall inte använda skum för att täta mellan tröskel och cementgolv i fuktig farstu. Det är ca en 1/2 cm springa och förmodligen ett hålrum under där myrorna har härjat. Använda vad? Nåt som inte håller fukt och som går att pressa in i den smala springan.
 
Totte_S
Sommartorparn skrev:
withnail,
Tack för bra förklaring. Då ska jag i alla fall inte använda skum för att täta mellan tröskel och cementgolv i fuktig farstu. Det är ca en 1/2 cm springa och förmodligen ett hålrum under där myrorna har härjat. Använda vad? Nåt som inte håller fukt och som går att pressa in i den smala springan.
Innan du tätar ska du nog se till att kolla så du inte har pågående fuktbelastning under golvet, och gärna undersöka hur virket ser ut under golvet. Jag hade ett liknande fuktproblem som du med springa vid tröskeln, och därunder bodde några hundra hästmyror som glatt knaprade isig det fuktskadade virket.
 
Totte_S skrev:
Innan du tätar ska du nog se till att kolla så du inte har pågående fuktbelastning under golvet, och gärna undersöka hur virket ser ut under golvet. Jag hade ett liknande fuktproblem som du med springa vid tröskeln, och därunder bodde några hundra hästmyror som glatt knaprade isig det fuktskadade virket.
Naturligtvis har jag pågående fuktbelastning under golvet. ;-) Just därför vill jag inte ha en tätning som suger fukt.

Det rör sig om en s.k. skånegrund, dvs golv direkt på mark. Lerjord och ett grundvatten som står någon meter under huset. Just i farstun är det gjutet golv. Har svårt att tro att det skulle finnas något virke därunder. Hur som helst så har jag haft både svartmyror och flygmyror men aldrig sett till några hästmyror. Dom försvinner med myrdosa, men nästa år kommer nya myror så därför vill jag fylla igen hålrummet så att det blir mindre attraktivt. Dessutom misstänker jag att möss kommer in den vägen. Tröskeln är helt nygjord eftersom den förra var upprutten så det regnade in genom den. Farstum har blivit torrare sedan dess, men ytterdörren är lite skev också så på vintern regnar det in vid vissa vindar. Så nog finns det fuktbelastning.:D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.