Vi ska börja måla vårt vindsprojekt imorgon, är det tänkt. Med linoljefärg. Vi har visserligen målat en hel del med linoljefärg innan, men då har det handlat om fönster och dörrar, inte om stora ytor. (Jo, förresten, ett tak för en 3-4 år sedan...)

Så - berätta nu allt jag vill veta innan istället för efter ;-)

Jag börjar med de mest uppenbara råden:
*Se till att ha ordentlig ventilation
*Måla tunna lager

Sedan en fråga, är det innerpanel ni ska måla med linoljefärg?

ylven skrev:
Jag börjar med de mest uppenbara råden:
*Se till att ha ordentlig ventilation
*Måla tunna lager

Sedan en fråga, är det innerpanel ni ska måla med linoljefärg?
Ja, det är innerpanel :-)

en lagom styv pensel underlättar ;) och döppa bara 1- 2 cm av penselspetsen i färgen.
gaia

gaia skrev:
en lagom styv pensel underlättar ;) och döppa bara 1- 2 cm av penselspetsen i färgen.
gaia
En bra pensel som suger mycket o inte tappar borst kan tilläggas.

En fråga det brukar stå i målningsbeskrivningar att man skall använda 2 penslar en för att stryka på o en annan för att stryka ut.

Själv har jag bara kört med en pensel. Nån som provat båda alternativen o ger det så pass mycket bättre resultat att det är värt besväret?

Jag har testat båda alternativen. Det är meningslöst, går utmärkt med en pensel om man har jobbat upp tekniken!

Håller med, i alla fall med en färg som stryks så tunt som linoljefärg. Med äggoljetempera, lackfärg eller liknande kan det kanske vara vettigt med en moddlare för slätstrykning efteråt.

Jag har också gjort båda alternativen. Kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad heller så nu kör jag bara med en pensel...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.