7 188 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Fogbruk till gammal stenvägg?
Vi har en gammal fiskebod med lagda oregelbundna stenväggar med bruk i fogarna. Underhållet har oftast skett så att någon har hittat lite gammalt cementpulver i nåt förråd, blandat till och duttat i sprickor och hål. Problemet är att bruket släpper från stenarna och spricker och ramlar loss. Nu tänkte jag knacka ner all lös fog och fixa ordentligt. Vilken typ av bruk är bäst att använda? Jag inbillar mig att det skulle behövas något som är lite "segt" och kan ta upp smårörelser i stenmuren, Platsen är hårt väderutsatt med saltstänk från havet. Fogarna kommer att vitkalkas.
Johannes
Johannes
Till naturstensmur väljer man mellan två produkter och det är alltid lika svårt.
Cementbruk A och Hydraulisk Kalkfog. I ditt utsatta läge skulle jag definitivt vilja säga Cementbruk A, men så säger du att de ska kalkas och det kommer inte att fungera. Kalk har riktigt dålig vidhäftning till Cementbruk A för den är så tät.
Rörelse finns alltid i naturstensmurar och de är svåra att lyckas med. Kalkfogen tar upp rörelse bra, är vitbeige, kan målas med hydraulisk kalkfärg, men är i sig ganska porös vilket talar för att den inte är optimal i ditt utsatta läge.
Som sagt: Jag lägger min röst på Cementbruk A i detta läge. Visst är det trist att färg på den? Du vill ju ha vit...
Köp vitcement och tvättad sand, blanda 1:3 så har du ett vitt cementbruk A
Cementbruk A och Hydraulisk Kalkfog. I ditt utsatta läge skulle jag definitivt vilja säga Cementbruk A, men så säger du att de ska kalkas och det kommer inte att fungera. Kalk har riktigt dålig vidhäftning till Cementbruk A för den är så tät.
Rörelse finns alltid i naturstensmurar och de är svåra att lyckas med. Kalkfogen tar upp rörelse bra, är vitbeige, kan målas med hydraulisk kalkfärg, men är i sig ganska porös vilket talar för att den inte är optimal i ditt utsatta läge.
Som sagt: Jag lägger min röst på Cementbruk A i detta läge. Visst är det trist att färg på den? Du vill ju ha vit...
Köp vitcement och tvättad sand, blanda 1:3 så har du ett vitt cementbruk A
TorpSara: Om du läser vad jag skrev högre upp så finns svaret i det inlägget 
Man kan heller inte alltid slaviskt gå på vissa material eftersom förutsättningarna hela tiden ändras. Som i fallet ovan t.ex.
Man ska också fundera på hur kulturhistorisk man måste vara precis hela tiden. Jag menar: anledningen att "allt gammalt är kalkbruk" beror ju inte på att det var bättre utan att det inte fanns nåt annat.
Cementen kom inte till bara för att man skulle ha ett alternativ, om man säger så. Sen finns det tillfällen då cementen inte passar in pga underlag eller kulturhistoriska skäl.
Jaja... nu ska jag sluta svamla innan jag får nån kulturpersonlighet på mig
, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
Man ska ALLTID göra en bedömning av omständigheter runt i kring innan man väljer produkter.
Man kan heller inte alltid slaviskt gå på vissa material eftersom förutsättningarna hela tiden ändras. Som i fallet ovan t.ex.
Man ska också fundera på hur kulturhistorisk man måste vara precis hela tiden. Jag menar: anledningen att "allt gammalt är kalkbruk" beror ju inte på att det var bättre utan att det inte fanns nåt annat.
Cementen kom inte till bara för att man skulle ha ett alternativ, om man säger så. Sen finns det tillfällen då cementen inte passar in pga underlag eller kulturhistoriska skäl.
Jaja... nu ska jag sluta svamla innan jag får nån kulturpersonlighet på mig
Man ska ALLTID göra en bedömning av omständigheter runt i kring innan man väljer produkter.
Klicka här för att svara