ett lite udda ämne :

Sommarstugan är byggt 1908 och har sen dess använts som torp
och fritidshus. 1949 byggdes stallet och i 70 talet blev det fritidshus
till en Stockholmare som rustade och sålde huset till en pensionär
från trakten som hade bosatt sig i Stockholm.
Hur bär man sig åt för att forska lite mera om husets historia.
Visst har man redan frågad de gammla som bor kvar i trakten.

Några andra förslag ?

Skulle vara roligt att veta hur de levde då och hitta några kort.......

Hobbit

Kolla exempelvis med det lokala muséet eller hembygdsföreningen om någon sådan finns. Har huset varit brandförsäkrat kan du kolla med Landsarkivet/Länsförsäkringar, annan information kan finnas hos Lantmäteriet. Hos kommunen kan du kolla upp byggnadslov etc.

Kolla också om det finns en bykista förvarad i trakten.

En bykista är som ett "lokalt" arkiv som oftast förvaras/förvarades hos någon pålitlig person i trakten.

Kyrkböckerna kan ge en hel del. Dom är normalt förda efter fastigheten. Via namn på boende kan du söka vidare på Internet om det kan finnas någon publicerad släktforskning som kan leda dig vidare. Här kan det även finnas foton om man har tur. Dra dig inte för att skicka e-post med frågor till något som verkar stämma in på ditt hus. Släktforskare älskar att svara på frågor om sin forskning :rolleyes:
Genline :: Släktforskning på Internet
SVAR-Svensk arkivinformation
Det går även att låna mikrokort på boblioteket.
Historiska kartor hos lantmäteriet kan ge en del:
Historiska Kartor | Lantmäteriet
Via detta och lite annat så har jag fått fram en del om mitt hus:
Krobykvarns historia
Lycka till! Men pass upp det kan bli som ett gift för historia är kul ;)

Vid ett tillfälle bodde jag i ett lite äldre hus. En dag dök plötsligt två representanter för hembyggdsföreningen upp. De hade sammanställt vad man visste om mitt hus och överlämnade ett par maskinskrivna sidor med hela historien. Det var en mycket trevlig överraskning.

Det brukar dessutom finnas bygdeböcker som sammanställer hela områden med dess byggnation. Exvis för roslagen finns utgåver från ca 50-51 resp. 05-06 eller något liknande. Inga billiga böcker (ca: 3000 kr) men då får man mycket info om närområdet (om än kanske inte om just sitt eget, då dessa ofta är frivilliga att vara med i)...

De ringde jag till och de kunde mot betalning forska reda på ursprunget på mitt hus och det finns också i Roslagen. Många kommuner har också gjort inventeringar av torp och gårdar i kommunen, där kan du nog få reda på en del. Är huset från 1908 så är det ju inte "så" gammalt och har säkert hetat samma hela tiden, då finns säkert före detta ägare i arkiven hos kommunen.

Lärde mig nyligen att många gamla hus står noterade som byggda 1908 p.g.a. det upprättades ett fastighetsregister det året. Ett sådant hus kan med andra ord vara betydligt äldre! Värt att undersöka. Många bra tips i denna tråd.

Kanske på plats att göra ett litet tillägg till mitt inlägg här ovan. Har fått ett par meddelanden om det här med dom historiska kartorna hos Lantmäteriet.
Historiska Kartor | Lantmäteriet
Dom flesta går att beskåd direkt på deras hemsida. Det krävs dock att du har laddat hem ett litet program för att kunna läsa DjVu-format. Programmet finns bl.a här: LizardTech - Download
När du sedan tittar på en karta prova att högerklicka på denna och välj "Layout" sedan "Thumbnails" har du "tur" dyker det upp ett antal dokument knutna till kartan så som förättningstexter och andra gosaker...........
Var vaksam med "fastighetsbenämningarna" på gamla kartor. Lantmätaren nummrerade ofta i läsordning medan kyrkan hade andra benämningar i sina "böcker". Ett klart upplägg till förvirring kan uppstå :rolleyes:
Detta har jag fått fram om gårdarna i vår by: Krobykvarns och Krobys historia
Varning! Det kan bli många timmar framför datorn :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.