Byggnadsvård
krukan: Fladdermöss vill bara övervintra och bo där det är torrt och fint, vilket ju är ett bra betyg till ditt hus, dessutom gör de ingen skada på huset. Här är en länk om fladdermöss i bostäder och de rekommenderade att man skulle sätta upp något innertak för att slippa spillningen. http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/I-tradgarden/Fladdermoss/ Vi hade fladdermöss i
Ann-Sofian: Vi köpte Speedheatern plus deras enklare arm som man sätter fast i byggställningen eller annan stolpe. Setet kallas för SH IR SYSTEM CLASSIC ( http://www.speedheater.se/butik ). Det är tame tusan en av de bättre investeringar som vi gjort. Armen är bra då den jobbar när du skrapar där den värmde senast, de stora ytorna går relativt fort, men allt beror på tjocklek och färgtyp. Vår
TorpSara: här: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/100333-linoljefaerg-vs-aeggoljetempera.html#post698337
aliback: Även på Stockholms länsmuseums byggnadsvårdssidor står att glidgjutning med kalkbruk inte är godkänt?
Karin_Lindhagen: [citat] Wow vilken vacker bänkskiva på fotona! Sån vill jag också ha!!
aliback: Hur har de lyckats stycka av boningshuset då eller är det gjort innan? Förstår inte varför ekonomibyggnaderna följde med då.
Sophie: Vi satte in en gammal glasad pardörr i vårt hus, den gamla som satt där var från 40-talet och stämde inte alls. Vi valde att låta dörrarna gå inåt. Dels för att det är så det en gång sett ut och varit menat. Dels för att vi utanpå skulle kunna ha en ytterligare dörr under vintern...nu låg det huset i södra småland så det var ju inte vinter hela året ;) Men vi byggde en
AstaS: Jag tycker inte du skall skippa tankarna på en blå dörr ännu. Jag tycker det verkar fint jag. Att sitta och skissa är jättebra. Jag har jobbat mycket i Google Sketchup förutom mina små skisser på papper. Det ger en väldigt bra bild av vad som komma skall. Hoppas jag i alla fall!
Tornhill 2: Har du frågat kakelugnsmakaren du köpte spisen av? När vi installerade vår gjutjärnsspis körde jag tre mil till eldabutiken och fick lyssna till en femtonminutersförklaring om att rör i den dimensionen inte gick att få tag i, det var bara att ge upp projektet och köpa en ny plåtkamin av honom. På vägen hem körde jag in till byggåtervinningsgården sjuhundra meter hemmifrån och
20-tal Österlen: Tack för tipset. Jag har 3 dörrar med samma problem, så det är väl bara att börja jobba...
Kurtivan: Ovan spisen i torpet finns en rektangulär (stående) ventilationslucka i plåt med en karm av vinkeljärn. Jag håller på att måla murstocken och då ska luckan också få färg. Vad jag undrar över är om den ska vara helt slät för isåfall har kanske en defekt just vid mothållet i stängt läge, för där finns en inbuktning i plåten. Inbuktningen går alltså mot stoppet. Ät det ngn
Karakorum: Jag tror att putsen har många år på nacken. Förmodligen hundra år. Den är fortfarande i bra skick, men den hade släppt på en liten fläck, så jag kunde konstatera att det var lera under och att kalkputsen var väldigt smulig (=gammal?). Jag lagade med lerbruk. Här förekommer inte lerklining alls, så det var därför jag funderade på om det fanns någon speciell fördel med att
TorpSara: Vi har beställt våra fönster av Georg på Snickarglädje i Gamla stan. Lite dyrt, men inte ohemult och fritt val på mått.
Anders_Roslagen: Har själv hittat vedlår och lite annat ute i förråden, som hör till gamla köket, dvs innan 40-talsköket sattes in...
-MH-: [citat] Man lär sig, bara man har lite tålamod och vågar fråga så är inget för svårt! Det kan vara bra att vara två om vissa grejer förstås. Och när det är klart är det svårt att inte försöka sig på något svårare...
Karin_Lindhagen: Eller så kan man ju tömma ur vattnet ur ledningarna när man inte är där. Vi har gjort ungefär som du i över 10 år och mitt intryck är att det funkar bra. Före oss var huset sommarstuga i 40 år och användes förmodligen knappt alls om vintrarna, så min gissning är att det måsta ha stått helkallt utom kanske över jul. Innan vi kom dit fanns nästan inga element så någon
konichiwa girl: Haha, ja i och för sig. Det står i ett annat av våra hus och vi har planerat att ta tillbaka det. Fast jag tycker fortfarande att det är lite kul. :) Det är rätt lustigt också att de har byggt för mjölkstänk från separatorn som satt vid mjölkskåpet! Du kanske skulle kunna skicka ett försiktigt mail till den andra...? Jag har faktiskt haft mer kontakter med Skellefteå museum än
Anders_Roslagen: Invändiga detaljer kan ju även komma från Sollefteå antik... De håller enligt vad jag förstår på att byta ägare och därav håller man även på att gå igång med en internetbutik... http://sollefteaantik.noxshop.se/
njitnjau: Tack för svar! jag skall kolla upp gudmunssons bok. Det där med att man får vara försiktig hur mycket man bygger på är sant , men i vårt fall så kommer det nya taket att hamna i samma nivå som nuvarande. Så jag tror det kommer att funka. Dessutom har nåt snille fasadteglat huset så det är redan lite "större" än original.. och då gör det nog inte så mycket om taket hänger med
aliback: Ok tack för synpunkter, jag är en sån där "symmetrimänniska" ;) Då får det vara som det är.
Delphoria: [citat] Golvet är riktigt mjukt slitet, mer slitet där man använt det mycket. Det har en jättefin inarbetad yta (känns som om det skulle vara vaxat). Spill hamnar bara ovanpå och väldigt lätt att torka bort, inget sugs in i träet. Vi har skarvat på med obehandlat granvirke nu som vi har lutat och såpat ett antal gånger. Brädorna har lite olika färg.. vissa brädor har redan en
Bjarne Petersen: Hej! I mitt korsvirkeshus har jag ställts inför samma problem. De ursprungliga fyllningarna av halm-armerad lera på stakar finns, glädjande nog, kvar i vissa fack. I andra fack består fyllningarna av bränt tegel. Samtliga fack har jag putsat med kalkbruk. Jag tolkar det som att du skall behålla korsvirkestimran och mura med lecablock i korsvirkesfacken? Eller har du tänkt ta bort timran
aof: Söndagskvällen vigdes åt kakelugnen och här kommer en beskrivning av arbetet som säkert kan vara till hjälp för någon med liknande problem! Efter att ha velat färdigt var det bara att gå upp på vinden med murarhammaren i högsta hugg. Putsen knackades ner och fogarna skrapades ur med ett dåligt stämjärn. Hade murstocken inte varit murad med kalkbruk hade det nog blivit ett rejält
Karin_Lindhagen: Jag betalade nog 500 kr för en liten garderobsdörr utan karm, 5.000 kfr för en fin pardörr utan karm (efter viss prutning), 1.000 för ett par skjutdörrar från 1930-talet eller nåt (också utan karm). Har man turen att hitta en dörr med karm är det lite dyrare, sen beror det också på skicket (eventuella skador = billigare) och hur fint arbetad dörren är. Man hittar definitivt inga
aliback: Skulle kanske haft en egen tråd för detta med radio men fortsätter här. Det gick även ett annat program i P1 i början på veckan kallat återställarna, låter som något annat;) Det går också att lyssna på nu, men det var väl inte riktigt i min smak det heller. Som nämndes innan i tråden, det beror väl på vad man har för förväntningar och jag kanske får ändra lite på dem.
frhe: Tack för svar! Det får nog bli så eftersom problemet ffa är inblåsande regn och uppstudsande vatten från hängrännan.
AstaS: Förmodligen är det som så att trappan är lackad idag för precis som du säger Dr_Jerkyll är den grådaskig på vissa ställen. Och min tanke har hela tiden varit att måla den, bara det att när jag verkligen TITTAR så undrar jag om det passar just den här trappan. Jag hade funderingar på grått, men jag vet faktiskt inte längre om jag tycker att det blir snyggt. Framförallt som vi