Byggnadsvård
aliback: Hittade ett recept med ammoniak och väteperoxid, någon som testat?
Sophie: Stalllampan används ju "idag" oftast i stall...eller rättare sagt sitter oftast kvar i stall så man uppfattar den som en stall/uthuslampa men den har ju varit vanlig inomhus oxå. Och det är lika rätt med en kupa i klarglas som en opalvit.
John J: [citat] Hmm finns ju ingen rosettventil på den modellen. Elda som att det blir lagom varmt så fungerar det säkert bra.
Karakorum: [citat] Jag glömde helt bort att många bakugnar har en ugnslucka också! Jag har den öppna, norrländska varianten och då framstår ju en lucka för ugnens rökgång som ganska överflödig... Kan tillägga att lösningen funkar fint hos oss.
peter s: Jag har körd med remsor ett par år och håller just nu på med att gå över till gummilistor och skruvar då jag aldrig fick rigtig tät. Dom som är klara känns lovande, och det tar inte många minut att ta ur ett fack om man vil vädra. 3 skruv på varje dubbelfönster (ska bytas mot snyggare i mässing) [bild] Foglist i ytterkanten (skall målas) [bild]
Apprentice: Jag har en del foton där jag som tvååring posar i brunt banlonlinne, lejongula frottéshorts och naturligtvis - träskor. Dock är ju jag själv ett gränsfall - född 78.
Mr Handyman: Det kan väl vara så att uthusen verkligen skulle behövt renoveras för 25 år sen för att stå vid lag, och precis när det var dags struntade man i det. Det är lång tid att skjuta upp en renovering. Ja, det där stallet med svamp tycks ju vara hopplöst förlorat. Trist. Soptippsfunktionen var inte fullt så utvecklad förr i tiden... Visst är det ett märkligt sätt att använda uthusen
TorpSara: Här har vi en liknande tråd! http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/97757-gammal-lerklining-som-sitter-lite-loest.html Vi kan väl köra i samma? :)
Kurtivan: Jag tänker sätta upp en gammal skomakarlampa men blir lite fundersam hur den ska sättas upp. Det här är en sådan där med hiss i porslin och upptill i en uppånervänd porslinsskål finns ett hisshjul och ett tunt plattjärn i mässing med hål för upphängning. Vad är då problemet? Jo, mellan den uppånervända porslinsskålen och taket blir det ett rätt så stort mellanrum på minst
Mr Handyman: Jag har visserligen också funderat på det, men huset är från 1700-talet, ditflyttat efter 1850 igångsatt som lanthandel någon gång därefter. Dels är fönstren av en äldre typ, varianten korsbåge fast det bara är två ytterbågar och inte fyra som det var, den övre spröjsen är alltså som en bågdel och inte som en spröjs, men det säger inte nödvändigtvis något om dörrarna
frhe: Tack för alla svar! Lite oklart hur gammalt huset är, faktiskt. Det vi vet är att man gjorde en större renovering 1929, men sannolikt är timmerstommen betydligt äldre än så. Enligt besiktningsmannen finns beslag från 17-1800-tal här och var i huset, dock sannolikt bara återanvänt från tidigare hus. Har ännu inte fått tillträde till huset, så vi har inte haft möjlighet att leta
fredriktrane: Har för mig att det är 71 mm cc. Dvs om du klossar två dosor så skall det passa.
AstaS: Jag har nu köpt mig ett dörrtrycke som på bilden. Och det ser bra ut. Men det är inte helt i originalutförande precis som isendahl skriver. Jag tror inte man fäste dörrtrycken med insektsnyckel i början av 1900-talet :) Men när det är det valet man har, om man nu inte är så aktiv att man orkar leta efter originaldetaljer så ser de i alla fall bra ut,.
aof: Om du borrar ett runt hål, och slår i en fyrkantig tapp, blir det en starkare fog, däremot brukar jag fasa av hörnen lite snabbt med en kniv först, så den inte blir för svår att slå i och riskerar att spräcka virket.
orustfredrik: När jag skulle ha lång rostfri träskruv till båten snubblade jag över www.rostfriskruv.se. De verkar ha mycket spårskruv, även om rostfri syrafast skruv kanske inte är bygghistoriskt korrekt....
pleximaster: Då du använt hydralisk kalkbruk så är det inga problem med att kalka vått i vått. mvh plexi
TorpSara: Klart det blir bra! Det gulnar marginellt om du bryter den, det är inget man ser men blotta ögat. Kika inne på måleriforumet så har du en ttråd om linoljefärg i trapp med bild!
karin_h: Järnoxid ger en blågrå färg, Wibo i Göteborg säljer linoljefärg bruten med detta.
fredriktrane: Skall mexi och isolering bort eller behållas? Skall det bort så kan du med fördel fortsätta med traditionella material och lerklina på insidan. Om du behåller mexi och isolering kan du om du inte är så noga ur byggnadsvårdssynpunkt ta bort leran och kalkputsa. Menar dock att det är dumt både ur isoleringsynpunkt eftersom leran isolerar samt att man aldrig kan ge sig på hur mycket ett
Karakorum: Apropå tv-serier, är det någon som minns serien "Svenska hus"? Den gick för sisådär femton år sedan på SVT och jag skulle så vansinnigt gärna vilja få tag på den.
withnail: Nej, två rum är osannolikt. Sovrummen är två "kuber" med torkvind på ena sidan och pärlspontad hall på andra. Det här rummet är det "stora" sovrummet.
Sommartorparn: Välkommen till forumet! I den här tråden hittar du kanske svaret på din fråga: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/55948-aeggoljetempera-linoljefaerg-etc.html
peter s: Hmm.. Det lutar ju mot at göre det riktigt. Det skulle bli en skön känsla äfteråt att veta att det är rätt gjort. Det är väl ångesten för det okända som spökar. Jo, jag har en bok från Gysinge med beskrivning, och TorpSara har varit snäll och skickat sitt recept. Tack för komentarar :) Ska kolla länkarna.
aof: ja här räckte det inte iallafall, men detta är den bjälke som man sparat mest på de andra är väldigt tunna... Nu är timmer beställt iallafall så på måndag blir det till att börja laga!
musli30: Hej! Hur ska man gå tillväga om man ska byta syllar runt om i ett resvirkeshus? Den ena syllen gränsar dessutom till den nya tillbyggnaden. Vi behöver nog inte byta alla men i alla fall 2 i yttervägg och någon/några som håller golvet uppe i diverse rum i nedervåningen? Bor i 1900 - 1920 tals hus som renoveras så varsamt som vi orkar. Så lite onaturliga material som bara går.
aof: tack för länken! Även om husets öde är väldigt tragiskt gav det faktiskt en rejäl dos motivation att kavla upp ärmarna och göra mitt bästa för att rädda detta ruckel... Golvbjälkarna är nu uppstagade med stöttor från undervåningen så att jag törs gå på vindsgolvet igen... frågan är nu hur man bäst fortsätter, men jag tar den frågan i en ny tråd så att den går att
Sophie: Ja det skulle vara finast med enbart en spegel men det är det där med det praktiska...varje morgon och kväll ska man ändå använda tandborstar, smink, rakhyvel, tandkräm, linsvätska och etui...och så blir det stående på vasken. Visst går det att lösa att ha det i kommoden under handfatet men det blir bökigare... Det handlar i vårt fall egentligen inte om att det är trångt för vi