Byggnadsvård
Träig snickare: Ett litet tips om du vill ha liv i fasaden. Så blanda brädden på panel brädorna. Tex en15 cm en 19cm en 17cm. Ju mer oregelbunde du har desto mer liv i väggen.Och jag håller med om pappen. På med pappen direkt på väggen och sen pannelen. Ingen luft spalt behövs.Om du målar med slammfärg.
danielr112: vad gick besiktningen på...?
TorpAnders: Jo , det är sant men frågan är hur livslängden blir?
Kasch: (Kanske hamnade min fråga lite fel. Jag eftersträvar sällan hopp tillbaka till någon särskild tid - byggnadsvård är för mig en stor kunskapsbank för hur man hanterar levande material på ett sätt så det förlänger livslängd och skapar ett utséende som skänker skönhet även när tinget åldras.) Jag använde Kulturhantverkanas "möbelolja" (särskit renad linolja). Jag tycker
Mr Handyman: Skulle nog akta mig för att ta bort den, det är troligen som konichiwa skriver.
AstaS: Gysinge skrev så här. Så de har faktiskt delat på ute och inne. Men det låter ganska negativt vilket det än gäller. Kan man måla med linoljefärg på annan färg? Linoljefärgen kommer alltid bäst till rätt på trärena eller tidigare linoljefärgsmålade ytor. Färgen skall ju förena sig med underlaget och kunna bilda en stark yta. Inomhus brukar det vara mindre problem att måla på
aof: Jag är absolut inte säker men har för mig att jag hört något om att brännbart material inte får ligga närmare murstocken än 10 cm om den vid användning blir varmare än 80 grader. Vi fick synpunkter på en takstol som sotaren tyckte låg för nära murstocken där vi skall installera en liten gjutjärnskamin. Vi har en identisk murstock i bruk där vi kände på murstockens temperatur
jonahhex: Jag tar mig en funderare till. Det är ju så himla roligt och tar man bara god tid på sig så ska det nog gå. God Jul
sa3afc: I dom som jag har liggande så kopplar man in fasen i ena änden och nollan i andra.
AstaS: Våran trappa liknar väldigt mycket det som är överst i din bild förutom att det är något mörkare i färgen. Och är nedslitet på vissa ställen och kvar på vissa. Det liknar inte alls den nedre delen av bilden. Skall se om jag kan ta en vettig närbild jag också
Nytt_användarnamn999: Vi har också både tak och golv parallelsågade och spåntade i blandade bredder i vårt 1850talshus. Det blir konstigt med likabredd då. Jag ska byta ett innertak och använda golvvirke i furu, varierande bredder från: http://www.ttgolv.com/ Jag ska handhyvla planken lätt med skrubbhyvel, såsom de andra taken är gjorda. Eventuellt köper jag köksgolv hos de med, inget krångel som med en
Mäster: Man kan bli lite glad av att se chefen gå runt med svarta öron t.ex :D Moget ? Kanske inte , men det kan inte hjälpas, jag blir full av fniss...
Hermes: bra att höra att flera haft vridbrytaren utan tekniska problem - jag tror min elektrikers bedömning hade både med porslinshöljets såväl som det elektriska innehållets kvalitet att göra. själv har jag bara erfarenhet av dimmers som lägger av, medan jag upplevde vridbrytaren som helt ok från användarsynpunkt.
Hermes: jag skulle säga att det faktum att vreden satt hårt fast betyder att ingen har underhållit radiatorerna på ett tag. Det är en klassiker att gamla vred läcker när någon börjar ändra dem. Det kan betyda att a) radiatorerna är även oluftade sedan länge och rostiga, b) linet=isoleringen av vredet har torkat men kan bytas, ex. av en rörmokare med viss erfarenhe. dessa isntallationer är
Anders_Roslagen: Hej Martina_m! Bli inte för överraskad om stambytet (dvs avloppsstammen) inte är gratis. Föreningen kommer att ta igen kostnaden på ett eller annat sätt. Ett sätt är genom en engångsavgift, en annan genom hyreshöjning. En möjlighet finns dock att föreningen har god likviditet eller så stora reparationsfonder att den har råd att bekosta stambytet. Ta och hör dig för med föreningen
Sophie: Tack TorpAnders för länken förresten. fantastisk sida som jag tittat på innan men faktiskt glömt bort att den fanns!
Von Klinkerstein: Vi håller på att renovera vårt vardagsrum och i det arbetet ingår att riva en bärande vägg och ersätta den med något. För att beskriva läget lite närmre så är rummets yta i sin helhet c:a 30 kvm, (5*6). (Enligt bild) En fjärdedel av rummet består av ett mindre rum vars väggar är i lersten och den ena är hjärteväggen. Den delen av hjärteväggen som förut fanns i den stora
peter s: Alpha: Om det bara är under badrumsgolvet du använd roxull och ingen fuktig,varm luft från angränsande rum kommer åt det, då bör det ju gå bra. Plastmattan är ett effektivt spärr från badrummet iaf.
Karin_Lindhagen: Vårt hus från 1800-talet har timrad undervåning och på övervåningen fanns det en timrad kammare på varje gavel, och däremellan en stor kallvind som inte var timrad utan i princip bara hade brädfodringen för att hålla ute väder och vind. Vi har isolerat med skivor av linisolering. Inte riktigt klart än men huset känns redan klart varmare.
Budski: Hej det där låter ju intressant kan du skicka ett PM till mig?
Hermes: Tack för tipset! Jag tror diskmaskin och diskmaskinsmedel–som är mer slipande än handdiskmedel–kan vara passande om man har en intakt yta men mycket kalk mm inuti. Men jag vågar inte köra en kran med delvis framskrapad mässing på det sättet, då blir det ingen krom kvar. Nu har jag dock hittat mirakelmedlet brasso som polerar bort nästan allt utanpå kranen som såg ut som
AstaS: Så man skulle kunna köpa Gysinges färdiga 2% helt enkelt.
sventorparn: Tips Var inne på denna sidan ....väldigt bra arbete och fin hemsida http://www.axebo.se/?avdelning=blogg&kategori=79
TorpSara: Visar den här inne också... http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/104597-grundmalade-foenster-med-linoljefaerg.html#post735030
Mr Handyman: Jag har aldrig riktigt förstått mig på poängen med gamla spikar om de inte ska sitta synligt, men däremot ramlade jag över ett paket 4" med galvade klippspik. Tyvärr bara i en fyndlåda, men det vore ju en höjdare med fler såna. Har för mig att det är Gudmundsson som sagt att man inte behöver galvade spik, men hundratusen spikar på min gård kan inte ha fel.