Byggnadsvård
ahalldin: Vad jag kan se av den lerklining som sticker fram så misstänker jag att allt rasar om jag tar bort masoniten och försöker mig på att ta bort tapetlagren som sitter på. Det här huset har varit bebott hela sin livstid så det har utvecklats genom åren. När saker är gjorda har jag lite svårt att bedöma. Det finns en gammal känsla här, speciellt i en del rum men det är moderniserat
Sara_B: Hittade den här frågan under "Isolering". http://www.byggahus.se/forum/isolering/102877-hur-isolera-torpargrund-byggt-pa-stenroese.html Tror trådskaparen skulle ha glädje av lite erfarenheter från detta forum också.
konichiwa girl: Ja, konserveringsmedel använder man ju för att undvika mögel i livsmedel... ;)
fredriktrane: Nope - har bara Husqvarna (spis samt kaminer) själv så det har inte blivit att jag köpt de andra kuranterna...
strom_robert: Huset är byggt 1967 och är ett tegelhus om det kan vara till nån hjälp. Mvh Robert.
mandus: Hej! Jag tänkte visa hur vi gjorde om vår tillbyggnad. Huset är från 1916 och byggdes till 1990 på ett ganska okänsligt sätt. Vi valde att bygga om tillbyggnaden för att närma oss husets ursprungliga utseende. Ännu återstår en del, bla målning av foder.
Anders_Roslagen: Man kan ju jämföra med befintliga lagerpriser på begagnat: Exempelvis finns en liknande för 20 loppor på http://www.ljustero.info/till_salu.html
konichiwa girl: Påminner om hur det ser ut hemma hos oss på nedervåningen nu. "En sandlåda!" utropade en liten flicka som var på besök hos oss här för ett tag sedan. :D Vi har planerat att dra en kombination av kulo och dolt. Förmodligen blir det draget en del i golvet, för att regla upp väggarna är absolut inte aktuellt. Vi har jättefin panel vi vill ha synlig.
konichiwa girl: Vi har själva valt en epokt-variant från Fix i mässing till vår altandörr. :)
ahalldin: Golvet är parallellsågat. Vi har tagit upp en bräda som låg på andra ledden än dom andra och den var spikad med klippspik där skallen slipats ner från två håll och sedan spikad rakt uppifrån synligt i golvet. Rummet ifråga ligger i ena hörnet av huset med en dörr till pigkammaren och en till köket som låg precis bredvid pigkammaren. Ytterligare en dörr går till hallen vid
Karin_Lindhagen: Det här forumet är verkligen fantastiskt! Tack vare de jättebra tipsen här och i en annan tråd har jag redan hittat underskåp från 1940-talet på Blocket. Och på den otroliga danska sajten Genbyg som 20-tal Österlen tipsade om hittade jag nu igår en perfekt framsida med vackra spegel-luckor på, till den sista biten som saknades i mitt kök. Det gör inget att den biten bara är en
Moltas: Har nu hittat nya fönster med RÄTT "känsla" som jag så ivrigt har eftersökt! Råkade genom olika omständigheter få nöjet att gå husesyn i ett helt underbart hus. Huset är från början av 1900-talet och renoverat med både intresse för ett gammalt hus och funktion i vardagen. Det som inte är återvunnet är handgjort av duktiga hantverkare. Hela huset ger en gedigen och "äkta"
zeepreeme: Tack för all hjälp. Lyckades hitta exakt samma list på silvan.
Fabian-Bom: [citat] Eller något annat brandsäkert material, mineritskiva, gips+kakel osv.. Om väggen är tillräckligt långt ifrån så kanske det inte behövs någon förändring beroende på regler utan bara för egen säkerhet.
Carla: Jag köpte en tapetborttagare på Jula för 199 kr, det fungerade väldigt bra på vår murstock och på väggarna oxå för den delen, den kan rekomenderas då den är så billig.
Alpha: Här har du en länk som iaf har reservdelar, borde ju kanske ha nå´n skiss med, prova och ring eller maila om du inte får tag på någon. http://www.j-davidssons.se/visa_reservdelar.php?id_tillverkare=5&id_modell=51
Karin_Lindhagen: Genbyg var verkligen en fantastisk länk. Den ska jag definitivt spara!
Small Town Style: Vad kul att bilderna uppskattas och TACK "TorpSara" och "Anders_Roslagen" för era snälla ord om min blogg. /Sara Small Town
Mats_C: Jag byggde en hatthylla i våras. Limmträskiva + hyvlade lister som jag fräste själv i framkant . bilder finns i Bilder / innredning / hall i gammal stil? mvh Mats
hilife: Jag har läst bägge trådarna och dina frågor och funderingar. Att ge råd om hur just du ska göra är väl ganska svårt men jag kan berätta för dig att jag köpte ett gammalt hus som gått i släkten sen 10 generationer bakåt i släkten. Ingen annan ville ha huset för alla trodde det var rivningsfärdigt. Jag har alltid gillat huset, tomten är stor och ligger väldigt bra till - kort
Mr Handyman: Oavsett om man har takpapp eller board är det väl rimligt att tänka sig att kattvindarna måste vara ventilerade så att eventuell kondens eller fukt kan komma ut enkelt någonstans. Hos oss blir det drag från takfoten och upp bredvid skorstenen där vi lämnat ett par tre cm öppet under plåten, vi hoppas att det räcker. Ska senare ta ner innertaken och isolera dem och lämnar då i
aliback: Jag har fått svar på min fråga om hur gammalt torpet är. Enligt bilder jag skickade till dem (fyllde säkert mailboxen) runt förrförra sekelskiftet, början av 1800. Fick också reda på att byn är med i kommunens kulturmiljöprogram, har inte satt mig in i vad det innebär än. Någon därute som bor i en sådan miljö och vet? Nu vet jag ju att detta är baserat på bilderna, helst hade
Alpha: Funderar på samma sak hur man ska lägga elen i vårt hus som är under renovering som hade utanpåliggande el överallt innan, huset som är ifrån uppskattningsvis 1920-30 talet och har liggande timmer med spontad panel utvändigt. Kommer att bli nytt innertak i alla rum så där kommer man ju kunna gömma undan en hel del kablar. Frågan är hur man ska göra med nedsticken till element,
Sophie: Det var ju ett bra tips...ska jag komma ihåg iallafall!! :)
Sophie: Mörkrött eller i koppar tror jag stämmer bättre än det svarta. Finns det ingen möjlighet att ha nånting under där vattnet hamnar på gräset om du upptäcker att det blir märken. Eller det finns inte plats till det kanske.
Apprentice: Det är "blixt-klammern" som inte är tillåten, Letti är den lovliga efterträdaren.