Vi har ett tiotal sektionsradiatorer från ca 1930 som är utrustade med sk slottsvred. Det är original, bakeliten på själva vredet har i de flesta fall spruckit, och på många är den helt borta. De är charmiga som tusan.

Nu har vi försökt trimma in värmen, men många av vreden satt bergfast, och när vi kunde rubba dem har de börjat att läcka. Finns det något sätt att rädda dem, eller är det lika bra att byta ut dem - och mot vad: är det lika bra att sätta in termostater på rubbet eller ska man försöka byta de som är i sämst skick till nytillverkade slottsvred?

Var rädd om dina fina slottsventiler, det går att packa om dom, ofta slutar dom läcka efter ett tag, men har du verkligen så stort behov av att strypa dom? Vad har du för värmekälla? Tänk på att nya slottsventiler kostar runt 800 styck och är inte i närheten så fina som dina gamla. Jag skulle satsa på att få ut rätt värme från din värmekälla istället, men du kanske vill ha vissa rum mycket kallare?

Vi har fjärrvärme med en utegivare. I huset finns inga andra värmekällor, men i femårsplanen ingår en kakelugn. Värmen i huset är ojämn, det är mycket varmare på övre plan och jag tänkte att man kanske dra åt ventilerna där och ha fullt öppet på nedre plan. Det kanske inte funkar?

Kan man plocka isär dem, smörja upp och packa dem alltså? Är det ett jobb för VVS-kille eller normalhändig amatör (undertecknad)?

Såhär skriver Anders Franzen i Byggnadskultur (föreningen för byggnadsvårds medlemstidning) 2006: "läckor uppstår ofta vid ventilen. Den kan renoveras genom att kalk och andra avlagringar tas bort och sedan packas den om med nytt garn"

Han påpekar också att moderan radiatorventiler ofta sätts igen i gamla system, Jag tror det är ett jobb för någon äldre rörkrökare med känsla för det gamla, Har själv fjärrvärme och med den styrning som centralen har så behövs inte radiatorventiler i så stor utsträckning, men jag inser att du behöver strypa på övervåningen. En duktig värmeservicetekniker skulle antar jag kunna strypa dina element på övervåningen, dvs med hjälp av den strypventil som ska sitta i botten vid utflödet från elementet, Det kan man göra själv, tänk bara på att det kan läcka litegrann. Fördelen med en sån strypning är att du får fortfarande varma element och slipper kallras, dessutom utnyttjar du bättre den styrning som finns i din fjärrvärmecentral.

Spara pengarna till kakelugnen! Termostater är fula!

jag skulle säga att det faktum att vreden satt hårt fast betyder att ingen har underhållit radiatorerna på ett tag. Det är en klassiker att gamla vred läcker när någon börjar ändra dem. Det kan betyda att a) radiatorerna är även oluftade sedan länge och rostiga, b) linet=isoleringen av vredet har torkat men kan bytas, ex. av en rörmokare med viss erfarenhe. dessa isntallationer är ju i behov av kontroller och underhåll, men det har ofta glömts bort med tiden. slutsatsen är nog att vreden i sig inte är dåliga utan isoleringen av dem (vad för otäckt material moderna plasttermosteter är isolerade med är mig okänt) behöver bytas. huruvida radiatorerna skall bytas bedöms bäst av en rörmokare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.