Byggnadsvård
Sommartorparn: Jag tycker också det är förvirrande med inoljefärgsexperternas motsägelsefulla råd! Min tumregel (rätt eller fel?) är att följa den arbetsbeskrivning som följer med färgen. Målar jag med ett fabrikat som har rekommendationen att färgen ska spädas så gör jag det. Målar jag med ett fabrikat som rekommenderar strykning med ospädd färg, så följer jag det, osv. Vad gäller oljning
Sommartorparn: Det är mycket möjligt. Det blev vanligt med panelade hus vid sekelskiftet. Gäller det norra eller södra skåne? I skogstrakterna var det vanligare med panelade hus än på slätten. Ser det ut som om lerstenen har varit putsad o kalkad under panelen? I så fall har panelen kommit dit senare. Känner du till den här siten? http://www.skanskagardar.org/skane00.htm Är du säker på att gården
gustavk: Nej det behöver du inte. Du kan reparera mindre sprickor eller liknande med takmassa t.ex. http://www.isola.se/products/byggkemiska_produkter/isola_takmassa. Shingel blir lite sprödare med åren (dvs efter 30-40 år eller så) men så länge man inte är uppe och klänger alltför mycket på så ligger det bara där.
aliback: http://www.t-emballage.se/produkter/prod_doc/Golvpapp.pdf Detta är T-emballages produktinfo. Det verkar vara mer papper än textil i den men det kanske går ändå, eller?
aof: Jag tror inte att det är någon risk att knäcka huset när du lyfter det, och du ska ju inte lyfta det högre än utgångsläget. Tänk dock på att lyfta ur ev. fönster innan, annars går de lätt sönder när de börjar skeva. Jag tycker absolut inte att du skall använda tryckimpregnerat, att pumpa frodvuxen gran med full gift för att klara sig lite längre är ingen hållbar lösning i
fridhem: Hmm, är inte risken att spjället på murstocken stryper skorsten för mkt så att det blir för varm rökgas eller sotig luft? Våran sotare prata om det då vi provtryckte skorstenarna på vårat hus. Däremot när man stryper på kamin/spisen så stryper man bara luften till förbränningen och därmed är det inte lika stor risk att få för varma rökgaser. Skitig eldning går ju ff att få
Anders_Roslagen: På "http://www.hallahus.se/stilhistoria/varsam3.htm" finns lite inpiration och där kan du även se de "lättare" taken. Men är taket som sitter på nu orginal finns all anledning att behålla det.
morsan: Jag hoppas också att TS fått svar på sin fråga! Tråden stängs nu eftersom den har spårat ur fullständigt.
Dr_Jerkyll: (Varning, Off topic) Det kommer. ;) Vi ska gifta oss och har lite att stå i om man säger så, men nu har du ett par uppdateringar i alla fall. http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/www.asarp.nu
fredriktrane: Om det fortfarande är aktuellt så har jag en murare i Tomelilla-trakten som är duktig. PM:a mig...
maggan9: Vi fick tipset av vår murare att använda färg som används till att måla grunder med när man ska måla avloppsrör mm. ( Vi målade förra året alla uppstickande röda avloppsrör till stuprören med färg som blev kvar efter att grunden blivit målad) Silikat färg tror jag det var, och den färgen sitter bra, den nöts inte av..
fredriktrane: Invändigt skall det absolut lerklinas. Lerklining är en gammal metod och får jäkligt bra egenskaper. Är det bara tätt så isolerar din konstruktion bra. Lera är inte heller dyrare än annat material. PMa för leverantör i Skåne.
Cheesus: sorrry om jag var otydlig....givetvis kan ju länsstyrelsn svara....men personen jag talade med var inte direkt ansvarig för frågan och den som bestämde har semester.,..... Tänkte mest kolla av om någon här fått bidraget..."Gratispengar" är aldrig fel!
Peter_-_Emma: Viktigt - Glöm inte märka brädorna då dom är slitna efter varandra. Om de är uryxade individuellt för varje regel så kan man köra baksidan av plankan genom en hyvel. Annars kan man förstås fortsätta med yxan det går åt lite tid men ....
oskis 123: [citat] Alkyd harts för allan del, men det funkade bra och kladdade inte alls. :)
aof: hmm, har för mig att jag postade ett svar i går natt men det verkar ha försvunnit, eller så var jag för trött för att få det rätt... Hur som helst, för att få en någorlunda prisuppgift måste du nog ange hur stort huset är och hur långt det skall flyttas. Det är även bra att veta om det bara är en stomme som skall flyttas och monteras upp eller även golv, dörrar, trappor,
aof: Håller med dig Karakorum, hellre ett ikeakök som är var det är! Däremot tycker jag att det i regel finns en förutfattad mening att ett platsbyggt kök skulle kosta hur mycket som helst och vara skitsvårt att bygga. Kollar man på äldre kök så är de oftast väldigt enkelt uppbyggda. Speciellt ett kök som skall passa i ett torp.
JaJb: Hej! Renoverar vår lägenhet från 1935. I ett stort rum och hall kommer vi att ta fram ett gammalt stengolv som finns bevarat då lägenheten tidigare varit butik. Vad ska vi göra med resterande golv? I sovrum kan man kanske ta fram gammalt trågolv. Kök och vardagsrum ligger i anslutning till varandra, i köket finns klinkergolv (överflutet och förstört trägolv) och i vardagsrummet
ltz: Har samma fundering. Lyfter gammal tråd. Lersten/tegel i gammalkåk (100år
mixt: Tack för svar. Jag har nu bestämt mig för att inte flytta stugan. Problemen liksom tornade upp sig. Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakt.
Saxpy: Nån som har provat att blanda eget linoljekitt? Erfarenheter?
kurt: [citat] Du kommer nog knappast att hitta någon färdig färg som passar? Förmodligen måste du blanda pigment själv, eller låta en butik bryta en lämplig kulör. Det är väl mera sällan man gör det med slamfärg? Däremot borde man kunna få det gjort med en linoljefärg.
pinebar: Och jag som har tänkt bygga ett torkskåp... Kanske ska tänka om där och sätta upp snören i pannrummet istället :) Bredvid varandra hade faktiskt mina föräldrar också i sitt hus från 1968. Men där var pannan en el-panna och pannrummet var innanför tvättstugan. Betyder det att rummen någon gång på 60-talet bytte plats kanske..?
Sommartorparn: Jag antar att om man väljer den blanka inomhusfärgen så blir det svårare att måla om utifall man senare vill byta kulör. Så det lutar åt att det blir den gräddvita inne/utefärgen, men ännu ej riktigt bestämt mig. Var den blanka jobbig att stryka så att den inte blev ojämn?
Sophie: och färgen på köket påminner mycket om ett kök i nya Allt i hemmet...fast det köket är gråare. Det var målat med ca 30% kimrök. troligen är det det i detta oxå. Med inblandning av ultramarinblått kanske... tyvärr finns det alldeles för många sådana hus i sverige...som får förfalla menar jag.