Hej,
Jag letar efter porslinsbrytare samt stickkontakter att ersätta mina gamla med. Det blir troligen för komplicerat att klämma in ny el i de gamla. Jag var först inne på manufactums vridbrytare etc, men elektrikern dömde ut serien framför allt pga kvaliteten på porslinet såväl som innanmätet. Jag undersöker nu den italienska produktserie som bl.a. Nacka BV har, och som faktiskt liknar äldre svenska produkter bäst, men vore mkt tacksam för tips om alternativ! Nu när det nytillverkas kulodosor i porslin borde det väl finnas nyproduktion av brytare och kontakter...

(Jag är inte ute efter bakelit eller bakelitimitationer-t.ex. renova)

Jag har köpt Manufactums vridbrytare på Nacka Byggnadsvård, deras Kulodosor mm. Vore skoj att höra mer om varför han dömde ut dessa. Att vridbrytaren fått lite kritik har jag hört men i övrigt...

W
Kör med manufactums porslins serie på allt i huset och jag har inte hört något dåligt om dem och inte från elektrikern heller. Förutom att de måste vara extremt noga när de tar upp hålen till dosan för täckringen är väldigt liten och blir det minsta snett så får man en glipa. Är kanon nöjd med dessa.

På Manufactums hemsida finns ett antal kommentarer om deras egna porslinsbrytare. Genomgående klagar man på dålig kvalitet. Har själv ingen erfarenhet av dem men letar efter andra alternativ.

Längst ner på sidan finns ett antal kommentarer som iallafall får mig att välja något annat. Krävs dock lite kunskaper i Tyska...
"http://www.manufactum.de/Produkt/172314/1386519/DrehschalterPorzellan.html"

jonahhex skrev:
På Manufactums hemsida finns ett antal kommentarer om deras egna porslinsbrytare. Genomgående klagar man på dålig kvalitet. Har själv ingen erfarenhet av dem men letar efter andra alternativ.

Längst ner på sidan finns ett antal kommentarer som iallafall får mig att välja något annat. Krävs dock lite kunskaper i Tyska...
[länk]
Som jag har skrivit i en annan tråd, dom negativa kommentarerna handlar enbart om vrid-strömbrytaren i porslin. Såvitt jag kan se finns inga klagomål på andra produkter.

Redigerat:
Själv har jag ett hyfsat antal av vridströmbrytare som jag använt under ett antal år nu och jag har inte haft några problem alls.

W
Samma här, har säkert 40 st och har inte haft något problem med någon.

bra att höra att flera haft vridbrytaren utan tekniska problem - jag tror min elektrikers bedömning hade både med porslinshöljets såväl som det elektriska innehållets kvalitet att göra. själv har jag bara erfarenhet av dimmers som lägger av, medan jag upplevde vridbrytaren som helt ok från användarsynpunkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.