morsan
morsan: Och eftersom omröstningen är stängd stänger jag tråden också ;)
21 svar · 7,3k läst
·
V
Von Klinkerstein: Vi håller på att renovera vårt vardagsrum och i det arbetet ingår att riva en bärande vägg och ersätta den med något. För att beskriva läget lite närmre så är rummets yta i sin helhet c:a 30 kvm, (5*6). (Enligt bild) En fjärdedel av rummet består av ett mindre rum vars väggar är i lersten och den ena är hjärteväggen. Den delen av hjärteväggen som förut fanns i den stora
0 svar · 1,9k läst
·
P
peter s: Alpha: Om det bara är under badrumsgolvet du använd roxull och ingen fuktig,varm luft från angränsande rum kommer åt det, då bör det ju gå bra. Plastmattan är ett effektivt spärr från badrummet iaf.
24 svar · 19,6k läst
·
K
Karin_Lindhagen: Vårt hus från 1800-talet har timrad undervåning och på övervåningen fanns det en timrad kammare på varje gavel, och däremellan en stor kallvind som inte var timrad utan i princip bara hade brädfodringen för att hålla ute väder och vind. Vi har isolerat med skivor av linisolering. Inte riktigt klart än men huset känns redan klart varmare.
8 svar · 1,9k läst
B
Budski: Hej det där låter ju intressant kan du skicka ett PM till mig?
7 svar · 10,4k läst
H
Hermes: Tack för tipset! Jag tror diskmaskin och diskmaskinsmedel–som är mer slipande än handdiskmedel–kan vara passande om man har en intakt yta men mycket kalk mm inuti. Men jag vågar inte köra en kran med delvis framskrapad mässing på det sättet, då blir det ingen krom kvar. Nu har jag dock hittat mirakelmedlet brasso som polerar bort nästan allt utanpå kranen som såg ut som
2 svar · 1,5k läst
T
Tovelainen: Tack kära ni för alla bra svar!
16 svar · 9,7k läst
·
AstaS
AstaS: Så man skulle kunna köpa Gysinges färdiga 2% helt enkelt.
5 svar · 1,5k läst
S
sventorparn: Tips Var inne på denna sidan ....väldigt bra arbete och fin hemsida http://www.axebo.se/?avdelning=blogg&kategori=79
6 svar · 11,0k läst
T
TorpSara: Visar den här inne också... http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/104597-grundmalade-foenster-med-linoljefaerg.html#post735030
0 svar · 1,3k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Jag har aldrig riktigt förstått mig på poängen med gamla spikar om de inte ska sitta synligt, men däremot ramlade jag över ett paket 4" med galvade klippspik. Tyvärr bara i en fyndlåda, men det vore ju en höjdare med fler såna. Har för mig att det är Gudmundsson som sagt att man inte behöver galvade spik, men hundratusen spikar på min gård kan inte ha fel.
22 svar · 7,3k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Aliback, den där lillstugan ser ju väldigt charmig ut!
18 svar · 10,1k läst
·
F
Farzan: Tja, jag vet inte. Nog vill många ha "nytt och fräscht" men det finns de som vet att uppskatta gammalt också. I vårt område är det de bäst bevarade husen (=de med flest ursprungliga snickerier etc) som har sålts för mest pengar på sistone fastän de inte är äldre än 20-30-tal. Men det kanske är bara för att det är i Stockholm - jag menar att de som tänker så kanske är en
12 svar · 9,6k läst
F
Farzan: Skohandlarn: Vårt hus från 1927 med källarmur av betonghålsten tätades med Thoroseal 1981. Utanpå det sattes platonmatta och något slags markisoleringsskivor (ser ut som pressad grov ull). Tillbyggnaden som gjordes då, med mur av leca, behandlades likadant. Jag har inte undersökt hur det ser ut på utsidan nu. På insidan har vi sett mindre fuktgenomslag på två ställen, men rätt
7 svar · 10,5k läst
A
ahalldin: Takhöjden i vårt hus är 2,75 och det är byggt som ett högreståndshus. Det är ju ingen herrgård :p men byggt som ett finare hus i 1½ plan med förhöjt väggliv. När i köpte det förra sommaren var det väldigt nedgånget på utsidan och inuti delvis taksänkt och spånskivebeklädda väggar. Köket flyttat till tidigare pigkammaren och väggar uppförda mitt i gamla köket för att
15 svar · 4,0k läst
·
S
Sailorman: Med de kontakterna så tycker jag att du kan fråga dem vad de kan ordna för materialpriser. Mycket svårt att svara på när du inte specar alls vad ni vill ha för vitvaror etc i kök och bad...
2 svar · 2,0k läst
Miles
Miles: Är det garanterat torrt nu? Skrapa/borsta i så fall bort allt mögel och lägg på Boracol (tar kemiskt bort möglet) över området + 1m runtom. Om det luktar lite smått kan man måla på ett lager oljefärg innan spackling. Så kunde vi fixa vår vägg efter liknande mögelskada som också var på rödtegel + puts .. men vill du vara 100% säker så ska du så klart ta en koll på just din
1 svar · 3,3k läst
·
K
Karin_Lindhagen: Vi hade överhuvudtaget inga bevarade foder i huset. Men jag gissar att vårt hus är från slutet av 1800-talet. Jag ritade av och lät hyvla upp likadan golvlist (hög men ganska enkel) som sitter i ett helt orenoverat hus i närheten, som ser ut att vara jämnårigt. I samma veva lät goda vänner hyvla upp dörr- och fönsterfoder i jugendstil för att komplettera sitt hus från ca 1920, som
6 svar · 5,9k läst
V
ValterP: Jag tror det kan funka om mosaikens fogar sammanfaller med tegelfogarna. Dvs du klistrar dit bitarna på teglets yta, men undviker att de alltför mycket går över fogarna mallan teglen. Och egentligen - värmen i murstocken är inte hög, så det spelar nog ingen större roll. Kom ihåg att skorstenar ska vara putsade inomhus, dvs täta, så mosaiken måste sitta kvar. Mosaik är för mig
4 svar · 4,3k läst
S
John J: Otroligt vackert! Synd att det ligger så långt bort..
1 svar · 1,7k läst
T
TorpSara: Tack, och tack för alla smakråd.
39 svar · 18,8k läst
·
H
Hermes: Hej, Jag skall klä in badrumsväggar till 3/5 höjd med carraramarmor, men skulle vilja avsluta dem upptill med en bröstlist—det heter kanske bård i stensammanhang—kanske med en liten profil, i carraramarmor. Detta verkar dock sällsynt i handeln—är det någon som har tips om var man kan köpa sådana. Det är ju byggnadsvårdsmässigt ett högreståndsuttryck men går man före funkisen
0 svar · 1,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Jag tycker det var jättesnyggt! Handyman, kör med det mintgröna är mitt förslag. Detta med historisk korrekt färgsättning, och vad man själv tycker är snyggt, är lite knepigt, tycker jag. Man är ju präglad av det man ser omkring sig nu, och behöver kanske tid att vänja sig vid andra slags färgsättningar. Interiört har jag att välja mellan att måla snickerierna i "drickamålat
15 svar · 4,6k läst
aliback
aliback: Här är några som jag tycker om att läsa i.
1 svar · 1,4k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Ville bara tala om att det blev spissvärta till slut i alla fall. Hade en omröstning inom den närmaste familjen och det fick bli så. ;) Kladdigt på det vita blev det trots att jag offrade min finaste spröjspensel (använde den flytande svärtan). Handskarna var ju nersvärtade, så det syns var jag tog i väggen........Med lacknafta lyckades jag sedan smeta ut det. Hur som helst, förr
43 svar · 5,7k läst
K
konichiwa girl: Du kan ju annars bryta roslagsmahognyn med pigment för att få den rätta färgen.
1 svar · 2,1k läst
aliback
aliback: Hej måste tipsa om denna bok även om byggmästaren talar om södra Sverige. Mycket kan nog stämma in i andra delar av landet. Jag har fått svar på en del frågor jag hade, bl a placeringen av murstocken som i mitt fall ligger mitt i huset och inte vid en vägg som nämns i många böcker som den vanliga placeringen förr. "Den äldsta placering av murverken var, efter de gamles utsago, den
0 svar · 1,0k läst
·
strumpa
strumpa: Oftast så brukar byggnadsvårdsdiskussioner handla om vad som är typiskt och traditionellt - vad som är "rätt". Därför tänkte jag försöka starta en tråd där man kan posta lite udda och roliga detaljer som kanske inte är så vanliga. Det är ju sådana saker som gör just sitt eget hus charmigt! Tänkte själv som exempel ta panelen på vårt kommande hem, ett soldattorp i
0 svar · 1,7k läst
·
G
Gimbal: Jag har nästan gjort det du funderar på. Har tagit ner och sågat furubräder på egen såg (dock ej kilsågat, utan körde jämn bredd). Lät torka i en lada i något år. Köpte under tiden en gammal Jonsered planhyvel, slipade upp stålen och körde igenom bräderna. Det var nästan så man blev tårögd när de breda bräderna kom ut bak på hyveln, otroligt snyggt. Köpte också en gammal
15 svar · 8,9k läst
AstaS
AstaS: Aha! Tack! Då vet jag vad jag skall leta vidare efter. Alltid lär man sig något nytt.
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.