6 928 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
rätt golv till 1840-tals torp
Hej,
p g a vattenskada och fuskbygge (renoveringar fr 50- och 80-talet) är jag tvungen att riva ut hela undervåningens golv (75 kvm) i mitt torp från 1840. Det blir ju ett unikt tillfälle att återskapa stället, därför vore det kul om nån kan svara på följande:
- vilken träslag ska man ha för golvet? (gran / furu?) Vem har en rekommendaton på en leverantör av bra kvalitet?
- vilken bred och längd på tiljorna ska användas? Jag blev rekommenderad att blanda olika bredder, 12, 16 och 18cm, är det lämpligt?
- jag tänker ha såpskurad golv, men kanske målad i hallen - fanns linoljefärg på 1840-talet, är det vettigt att göra så?
- i och för sig kunde det ju vara ett tillfälle att installera golvvärme samtidigt (huset har bara direktverkande el f n), men det känns ju också lite fel - hur ska man förhåller sig till den frågan?
Tackar för alla tips och åsikter!
Christian
p g a vattenskada och fuskbygge (renoveringar fr 50- och 80-talet) är jag tvungen att riva ut hela undervåningens golv (75 kvm) i mitt torp från 1840. Det blir ju ett unikt tillfälle att återskapa stället, därför vore det kul om nån kan svara på följande:
- vilken träslag ska man ha för golvet? (gran / furu?) Vem har en rekommendaton på en leverantör av bra kvalitet?
- vilken bred och längd på tiljorna ska användas? Jag blev rekommenderad att blanda olika bredder, 12, 16 och 18cm, är det lämpligt?
- jag tänker ha såpskurad golv, men kanske målad i hallen - fanns linoljefärg på 1840-talet, är det vettigt att göra så?
- i och för sig kunde det ju vara ett tillfälle att installera golvvärme samtidigt (huset har bara direktverkande el f n), men det känns ju också lite fel - hur ska man förhåller sig till den frågan?
Tackar för alla tips och åsikter!
Christian
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Vårt hus är byggt cirka 1850 och de ursprungliga golvtiljorna är målade i linoljefärg; gulockra, brunockra och någon ljusgrön variant (vi hittade dem under golvet, de fungerade som golvåsar). Jag tror att målade golv är ett utmärkt alternativ i en hall!
För vår del är det uteslutet med gran eftersom det inte växte i särskilt stor utsträckning då där jag bor. Annars är det väl en smakfråga. Vi har också valt en lokal leverantör (Baseco), de tillverkar visserligen inte kilsågade golv men råvaran har rätt utseende, det är till exempel tätvuxet. Det har helt enkelt blivit så att vi eftersträvar ett utseende som ligger lite närmare sekelskiftet och framåt 1920-talet, de årtionden då de originaldelar som finns kvar i huset kan dateras till också.
Vill du ha ett utseende som överensstämmer med 1840 ska du nog satsa på kilsågade golv istället för parallellsågade. Det finns ett par sågar som kan leverera sådant, exempelvis Bäsinge såg och hyvleri eller Veckebo såg och hyvleri. Det finns ett par som skriver här som har tillverkat sitt egna kilsågade golv som säkert kan berätta mer om det. Annars kan du läsa mer om det på http://www.asarp.backas.se/page9/page9.html).
Vi installerar golvvärme på tre ställen i huset - badrummen och den nybyggda förstugan. Det är jätteklurigt det där. Å ena sidan är det ju solklart en komfort, å andra sidan vill man inte göra något som kan skada grunden. Eftersom vi rekonstruerat en varmgrund gör vi så att det far ut en del spillvärme åt sidorna i grunden från golvvärmen, vilket då fungerar lite som en "murstock". Men golvvärme är inte jättekompatibelt med trägolv. Risken är att man måste isolera en hel del neråt för att få värmen att gå upp genom golvet, vilket riskerar att göra grunden kallare och mer skadebenägen.
För vår del är det uteslutet med gran eftersom det inte växte i särskilt stor utsträckning då där jag bor. Annars är det väl en smakfråga. Vi har också valt en lokal leverantör (Baseco), de tillverkar visserligen inte kilsågade golv men råvaran har rätt utseende, det är till exempel tätvuxet. Det har helt enkelt blivit så att vi eftersträvar ett utseende som ligger lite närmare sekelskiftet och framåt 1920-talet, de årtionden då de originaldelar som finns kvar i huset kan dateras till också.
Vill du ha ett utseende som överensstämmer med 1840 ska du nog satsa på kilsågade golv istället för parallellsågade. Det finns ett par sågar som kan leverera sådant, exempelvis Bäsinge såg och hyvleri eller Veckebo såg och hyvleri. Det finns ett par som skriver här som har tillverkat sitt egna kilsågade golv som säkert kan berätta mer om det. Annars kan du läsa mer om det på http://www.asarp.backas.se/page9/page9.html).
Vi installerar golvvärme på tre ställen i huset - badrummen och den nybyggda förstugan. Det är jätteklurigt det där. Å ena sidan är det ju solklart en komfort, å andra sidan vill man inte göra något som kan skada grunden. Eftersom vi rekonstruerat en varmgrund gör vi så att det far ut en del spillvärme åt sidorna i grunden från golvvärmen, vilket då fungerar lite som en "murstock". Men golvvärme är inte jättekompatibelt med trägolv. Risken är att man måste isolera en hel del neråt för att få värmen att gå upp genom golvet, vilket riskerar att göra grunden kallare och mer skadebenägen.
Hej Konichiwa-girl,
tack för svaret och alla tips!
//christian
tack för svaret och alla tips!
//christian
om du vill ha ett golv som går tillbaka till tiden, så är det nog kilsågat du skall titta efter. Personligen tycker jag att idén-vanligt förekommande-med parallellsågat golv med varierande bredder är konstig, det är oklart vad man vill åstadkomma estetiskt.'variation'? litet som att blanda furu med gran...det enda som blir klart är att man vill göra en fakeversion av kilsågat och dessutom lägga ned energi och pengar på det-motsägelsefullt.
Furugolven är ofta mörkare, mer bruna, och grangolven ljusare och mer gulvita. det är bra med ljus, men 1) kontrasten med mörka kvistar som per definition finns i kärnvirket blir tydligare med ljust trä, 2) kontrasten med ibland ganska mörka smidda spikskallar blir större med ljust trä, och rimligen 3) kontrasten med mörka fläckar och smuts blir större med ljus trä. personligen tycker jag därför att furugolven är mer harmoniska.
Ett tips: kontakta åttersta såg (gästrikland) och far och ta en titt på deras kilsågade hyvlade golv-väldigt fina tyckte jag...(de har även lister, inner-ytterpanel mm som ditt torp kanske behöver).
Furugolven är ofta mörkare, mer bruna, och grangolven ljusare och mer gulvita. det är bra med ljus, men 1) kontrasten med mörka kvistar som per definition finns i kärnvirket blir tydligare med ljust trä, 2) kontrasten med ibland ganska mörka smidda spikskallar blir större med ljust trä, och rimligen 3) kontrasten med mörka fläckar och smuts blir större med ljus trä. personligen tycker jag därför att furugolven är mer harmoniska.
Ett tips: kontakta åttersta såg (gästrikland) och far och ta en titt på deras kilsågade hyvlade golv-väldigt fina tyckte jag...(de har även lister, inner-ytterpanel mm som ditt torp kanske behöver).
Hej Hermes,
tack för hjälpen! Ska kolla hos åttersta såg..
//christian
tack för hjälpen! Ska kolla hos åttersta såg..
//christian
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Hermes, i vårt hus hittade vi ett linoljemålat golv som är parallellsågat men av varierande bredder. Samma sak i vår bagarstuga om än de planken bara har en variation på några centimeter här och där. Just hallgolvet varierade i bredder mellan ca 20-25 cm och 10-15. Jag förmodar att de helt enkelt tog vara på den råvara som fanns och inte försökte göra någon fakeversion av kilsågat.Hermes skrev:Personligen tycker jag att idén-vanligt förekommande-med parallellsågat golv med varierande bredder är konstig, det är oklart vad man vill åstadkomma estetiskt.'variation'? litet som att blanda furu med gran...det enda som blir klart är att man vill göra en fakeversion av kilsågat och dessutom lägga ned energi och pengar på det-motsägelsefullt.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
När vi lät såga till eget golv (paralellsågat) av ekar från vår egen gård, tipsade den lokala sågen att ifall vi gjorde varierande bredder kunde vi få ut fler bräder ur ekarna. Lät bra tyckte vi, så så blev det. OK, det är väl inte historiskt riktigt men jag gillar det i alla fall. Gillar tanken på att det är våra egna ekar.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Karin_Lindhagen: Det låter ju precis som det är gjort hemma hos oss. 
intressant med de linoljade golven med varierande bredder - naturligtvis kan någon ha sågat eget virke för sitt golv och tagit ut både bredare kärnvirke och icke kärnvirke dvs mindre bredder för de inte hade råd till annat, eller bara använt kärnvirke men inte haft tillräckligt av större stockar och tagit mindre med. De golv jag sätt med två breddkategorier brädor vissa brädor i så smala dimensioner som de smalare 10-15 cm, har dock varit resultat av reparationer från sekelskiftet och framåt där man fyllt i/kompletterat parallellsågade breda originalgolv kärnvirke som skadats med senare smalare dimensioner kärnvirke, och där skillnaden beror på två epokers olika idéer om standardbredder.
Produkter som diskuteras: "linoljade"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har sett ett antal parallellsågade golv med varierande bredder på planken. Jag har en klent underbyggd teori: till finare rum valde man helst samma bredd, till enklare utrymmen var det mindre noga. Så ser det ut hemma hos oss och jag antar att brädorna kommer från en såg eftersom det var gångavstånd mellan sågarna i denna region. Man kan tänka sig att sågverkseran ledde till att man ansåg jämnbreda plank som vackrare eftersom de var raka motsatsen till de gamla kilsågade golven. Vår smak har alltid styrts av de tekniska möjligheterna.
Jag tror att Karin L har gjort precis som många har gjort före henne, dvs utnyttjat virket så effektivt som möjligt.
Jag tror att Karin L har gjort precis som många har gjort före henne, dvs utnyttjat virket så effektivt som möjligt.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Så pass mycket kan jag att jag med största sannolikhet skulle se om man hade bytt ut och lagat golvet med smalare golvtiljor.Hermes skrev:De golv jag sätt med två breddkategorier brädor vissa brädor i så smala dimensioner som de smalare 10-15 cm, har dock varit resultat av reparationer från sekelskiftet och framåt där man fyllt i/kompletterat parallellsågade breda originalgolv kärnvirke som skadats med senare smalare dimensioner kärnvirke, och där skillnaden beror på två epokers olika idéer om standardbredder.
Redigerat:
Interiört undviker man helst gran eftersom det avsöndrar kåda.
Medlem
· Stockholm
· 37 inlägg
Vi har också både tak och golv parallelsågade och spåntade i blandade bredder i vårt 1850talshus.
Det blir konstigt med likabredd då.
Jag ska byta ett innertak och använda golvvirke i furu, varierande bredder från:
http://www.ttgolv.com/
Jag ska handhyvla planken lätt med skrubbhyvel, såsom de andra taken är gjorda.
Eventuellt köper jag köksgolv hos de med, inget krångel som med en bysåg och säkert tillräckligt bra, priserna på 2a sortering var helt ok.
Det blir konstigt med likabredd då.
Jag ska byta ett innertak och använda golvvirke i furu, varierande bredder från:
http://www.ttgolv.com/
Jag ska handhyvla planken lätt med skrubbhyvel, såsom de andra taken är gjorda.
Eventuellt köper jag köksgolv hos de med, inget krångel som med en bysåg och säkert tillräckligt bra, priserna på 2a sortering var helt ok.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden