Det stämmer på dessa i alla fall. De är bara koniska på 2 sidor.

Njäe, handsmidda spikar skall också bara vara koniska på två sidor och paralella på de andra. tanken är ju att de ska skära av träfibrerna som ett stämjärn när man slår i den, platta änden tvärs över fibrerna. Tungt att slå i med de sitter som berget sen.

Jag ser det på att det finns en liten klippfals i kanten mellan "långsida" och kortsida". Syns mest på den minsta på bilden. Det är ett typiskt tecken på att de är klippta ur ett plåtstycke. Och på hur huvudet är fäst, som SCB påpekar.

Ja de är vackra även om de är klippta och bättre än moderna spikar där de ska sitta synligt. Jag fick ju ett kilo för 20 :- så jag klagar inte;). Men jag tror att många säljer dessa klippta som handsmidda och det tycker jag är lite fel....eller?

Ja, det är fel.
Men priset var ju klippspikspris, så då var det ju inte så dumt! ;)

Jag får väl skicka efter en garanterat äkta smidd från en icke nämnd butik för att ha som mall när jag ska köpa;)

Jo man kan säga att det var ett "klipp" :D

Ett tips: Billigaste nyproducerade spiken (oavsett klipp eller handsmidd?) tror jag man hittar hos Claessons trätjära - som så ofta när det gäller byggnadsvård.

Claessons har produkter för båtbyggare och inte högsta möjliga priser ( som tex Gysinge - de lever nog gott på byggnadsvårdsidealister?)

http://claessons.se/

Jag har aldrig riktigt förstått mig på poängen med gamla spikar om de inte ska sitta synligt, men däremot ramlade jag över ett paket 4" med galvade klippspik. Tyvärr bara i en fyndlåda, men det vore ju en höjdare med fler såna. Har för mig att det är Gudmundsson som sagt att man inte behöver galvade spik, men hundratusen spikar på min gård kan inte ha fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.