2 383 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Spegeldörren har satt sig!
Min spegeldörr har satt sig. Den tar i trösken under själva handtaget när man stänger den. Ett bra sätt att få upp den igen?
Tack för tipset. men det är inte gångjärnen som det är fel på. Det är hela dörren. Om man diagonal mätter dörrbladet så är den längre på ena måttet än det andra.
Vad är det för dörr? Är det t.ex. en ådringsmålad dörr i fint skick känns det synd att slå isär dörren då risken att skada färgen är stor, är det en 1700-tals dörr kanske man skall vara försiktigare än med en 1920-tals dörr.
Om det finns möjlighet att demontera dörrfodren utan att förstöra något kanske du kan komma åt att såga av spikarna som håller fast karmen och sedan slå in en kil under ena sidan av tröskeln för att skeva till karmen så att den passar efter dörren. Jag fick göra så på dörren till vår köksentré där väggen satt sig så mycket att dörren inte gick att öppna.
Är det inte mycket som felar kan du kanske ta ett par hyveltag på dörrens undersida för att få den att gå fritt igen.
Om det finns möjlighet att demontera dörrfodren utan att förstöra något kanske du kan komma åt att såga av spikarna som håller fast karmen och sedan slå in en kil under ena sidan av tröskeln för att skeva till karmen så att den passar efter dörren. Jag fick göra så på dörren till vår köksentré där väggen satt sig så mycket att dörren inte gick att öppna.
Är det inte mycket som felar kan du kanske ta ett par hyveltag på dörrens undersida för att få den att gå fritt igen.
Alla svar mottages med tacksamhet. Dörren är ena bladet i min dubbel dörr som jag har som ytterdörr. Och i dörren är det även glas med spröjs i. Jag vill hälst inte ta isär dörren. Något bra tips, utan att behöva ta bort dörren?
Dörren är inte ådringmålad. Var målad med en icke linoljefärg. Nu målad med linolje färg som jag har mer av om det behövs. Dörren är inte från mitt hus och troligen andra hälften av 1800 talet.
Dörren är inte ådringmålad. Var målad med en icke linoljefärg. Nu målad med linolje färg som jag har mer av om det behövs. Dörren är inte från mitt hus och troligen andra hälften av 1800 talet.
Produkter som diskuteras: "linolje"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Är det några glipor där de olika karmstyckena sitter ihop som tyder på att de gått isär? Tapparna är ju inte limmade på äldre dörrar så det kanske kan fungera att slå ur "smådymlingarna" som håller ihop dörren och med limknecktar trycka ihop delarna och få dörren i vinkel och därefter slå i aningen större dymlingar så att det sitter stadigt. Kanske har hålet i själva tappen vidgats och blivit lite ovalt vilket är orsaket till att den hängt sig, det borde kunna fixas genom att borra upp hålen större eller göra ett par nya hål bredvid. Är det mycket som behöver rätas upp kan det såklart bli problem att göra det med glasen i. Att göra det utan att tabort dörren går förstås inte men du slipper kanske plocka isär allt.
Det enklaste alternativet är som sagt att hyvla lite på dörrens undersida men risken är att dörren fortsätter hänga ner sig och snart bara är ännu vindare.
Det enklaste alternativet är som sagt att hyvla lite på dörrens undersida men risken är att dörren fortsätter hänga ner sig och snart bara är ännu vindare.
Jag ska försöka att ta en limmknekt diagonalt och sätta i små kilar. Det kanske går. Det handlar om att lyft den en 8-10mm ca.Nu är den helt hopplös. Man måste lyfta den i handtaget när man stänger. Tur är att den är inte speciellt tung. Men träligt är det som vi säger på Närke slätter.
Det verkar som om pardörrar med stor del glas i blir lite känsliga, våra har slagit sig "på djupet" istället och blir inte täta när man stänger dem. Eftersom hela verandan har enkelglas och mycket glipor går den ändå inte att hålla varm så glipan stör inte så mycket.
Lycka till med dörrarna!
Lycka till med dörrarna!
Hyvla för fasen inte i underkant bara!!!
Någon har tom sågat av en rejäl kil på en av mina dörrar och effekten över tiden blir ju bara en större klipa i överkant och en dörr med konstiga proportioner. Som någon nämnde; ta försiktigt isär dörren i delar, passa ihop delarna och mät in dem så du ser att allt går ihop som det ska. Återmontera med trälim och ev långa försänkta skruvar om det bara är gerade hörn. Jag gjorde så på ett par uppifrån, nerifrån och bakifrån där det inte syns så mkt. Ev kan man ju plugga och spackla om man tänkt måla senare.
Det finns inga genvägar
Bästa tipsen är nog demonteringen.
Kanske kan du höja dörren något om det finns utrymme i ovankant (brickor i gångjärnen eller flytta gångjärnen). Men risken är att du bara botar symptomen och inte själva källan och att du får nya skevheter.
Kanske kan du höja dörren något om det finns utrymme i ovankant (brickor i gångjärnen eller flytta gångjärnen). Men risken är att du bara botar symptomen och inte själva källan och att du får nya skevheter.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ska man lösa ett sånt problem på längre sikt är det nog demontering som gäller. Kan ju vara trist såhär mitt i vintern dock. För att få ordning på det kan det också vara så att man behöver rikta upp karmen så den är rak.
Att göra åverkan på dörren, genom t.ex. hyvling är inte värst roligt. Rimligen fortsätter dörren att säcka och till slut är dörren ett mycket större renoveringsobjekt än nu.
Att göra åverkan på dörren, genom t.ex. hyvling är inte värst roligt. Rimligen fortsätter dörren att säcka och till slut är dörren ett mycket större renoveringsobjekt än nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden