Vilken årsring ska man bevara?

Vi håller på att renovera ett 20-talshus som genomgick en rejäl 'ansiktslyftning' under 40-talet. Man klädde då utsidan med eternit, bytte de flesta fönstren till tvåluftsfönster utan spröjs. Just fönstren är en historia för sig, de sattes karm-i-karm men på olika höjder och i olika storlekar.... Invändigt klädde man pärlsponten med masonit och likaså innerdörrarna. Foder och listverk byttes ut till släta men breda. en del av listverk och dörrar lämnades som de var. På 50-talet byttes ytterdörrarna till ett par dålig isolerade teakdörrar. På 70- och 80-talet tillkom lite brunbetsade lister och duschutrymmet som gud glömde.

Nu håller vi på att renovera, men vi stannar allt som oftast upp och funderar på hur vi ska göra - ta bort, snygga till eller ersätta?

Just för dagen undrar vi över skåpet i serveringsgången, och serveringsgången som helhet.

Serveringsgången är i sin helhet inklädd med masonit. I och med att det tidigare suttit en del elinstallationer här som rivits bort, är masoniten skadad, men inte värre än att det skulle gå att spackla. Skåpet är helt inklätt med masonit, men under masoniten är det en ram som omger pärspont. Ta bort masoniten eller bevara? Vad tycker ni?

Det där är ju ett ställningstagande som egentligen bara ni kan svara på. Ni kommer säkert att få råd åt både ena och andra hållet. Att bevara masoniten är ju egentligen lika mycket byggnadsvård som att ta fram pärlsponten. Som du skriver uttrycker de olika delar av husets årsringar.

Hur har ni tänkt i resten av huset? Går ni tillbaka till 20-tal eller lutar det mest åt 40-tal? Hur ser köket ut eller vad kommer ni göra åt det? Jag anser att serveringsgången är en del som tillhör köket och skulle nog själv vilja att den hörde samman och gick i samma stil. Så ska ni behålla ett kök från 40-talet kanske serveringsgången ska ha kvar sin masonit oxå. Vill ni däremot ha fram 20-tals karaktär i köket kanske den ska tas ner. beror ju oxå på hur den ligger i förhållande till köket! Om den ligger så man ser den mycket eller inte.

Och sen kan man ju dessutom tänka så att man behåller just den årsringen i serveringsgången men inte i resten av huset så har man bevarat olika viktiga perioder i husets historia.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Har du nytta av serveringsgången och skåpet så behåll den. Riv av masonit, spackla spikhåll, slipa, måla - det kanske blir en gammaldags vacker och praktisk inredningsdetalj av det?
gaia

• Gilla
felixnh
  • Laddar…
Svårt det där, det _är_ ju mycket en smaksak, men samtidigt känns det riktigt att ta bort den typ av renovering som förstrt huset - tex glasfiberväven här i rummet jag sitter och skriver. I mycket lutar vi åt att återställa husets utseende - i alla fall vad gäller fönster och fasad - det är ändp inte snyggt gjort.

Jag är ingen stor fan av pärlspont, det är väl där problemet ligger. Man kanske ska gå en medelväg - skala av skåpet, men behålla masoniten på väggar och tak? Ångrar man sig akn man ju ta bort mer senare...

I köket tänker vi nog en blandning av stilar. Slätt tak, 20-talets listverk (är kvar), skafferi med spegeldörr. Moderna rostfria vitvaror, ljust linoleumgolv. Släta vita luckor eller möjligen en enkel ram. rostfri diskbänk med modern blandare. Ek- eller granitbänkskiva.

Ingen stilrenovering (ostkuperenovering tror jag någon har kallat det också) alltså utan snarare ett modernt kök med en blinkning mt 20-talet. Kanske ta fram pärlsponten på en fondvägg? Låter det galet?

Eir75 skrev:
Ingen stilrenovering (ostkuperenovering tror jag någon har kallat det också) alltså utan snarare ett modernt kök med en blinkning mt 20-talet. Kanske ta fram pärlsponten på en fondvägg? Låter det galet?
"Fondvägg" i köket med pärlspont är jag inne på, åtminstone som en början, för att begränsa renoveringskaoset och mjukstarta lite. I vårt fall handlar det dock om att ta bort masonit med glasfiberväv och spika ny pärlspont. Tidigare verkar det ha varit tapet direkt på tidningspappersklistrade timmerväggar, att döma av spåren på väggen.
Tycker din mellanväg låter som en bra idé.

En stilrenovering är att göra om efter sin uppfattning om en viss tidsperiod, snarare än att restaurera eller rekonstruera efter hur det verkligen kan ha sett ut. Många av renoveringarna som syns i till exempel Lantliv är stilrenoveringar.

Vårt hus är också ett sådant som har genomgått en ansiktslyftning (på femtiotalet) och det kommer att synas på sina ställen. Men i andra fall blir det en restaurering, eller en rekonstruktion. Och jag tycker inte att det gör något att det syns lite olika årsringar i ett och samma rum. Paneltaket är till exempel yngre än väggpanelen vi har plockat fram, även om de var dolda under lika många lager masonit.

Jag tycker inte att masoniten ska bevaras bara för att bevaras, om det inte är så att det är originalytskiktet. Dock ska man nog veta vad man gör om man tar bort den, risken finns ju att det blir så fel (tex de som sade sig ha tagit fram den "gamla charmen" men i själva verket tog bort originalytskikten för att plocka fram råsponten som aldrig var meningen att synas). Man kan ju också tänka sig att göra om så att det tidsmässigt funkar, även om man gör ett helt nytt ytskikt ovanpå de gamla och så att säga begraver årsringarna.

Spännpapp var till exempel väldigt vanligt under tjugotalet, i såväl tak som på väggar. I vår bagarstuga (byggd -24) är väggarna byggda av omålad fasspontad panel som aldrig har varit synlig, och har en ådringsmålad boasering av spännpapp avdelad av lister, samt marmorerad spännpapp ovanför boaseringen. Släta väggar och tak var således inte något främmande och ni kan ha det väldigt tidstroget tjugotal - fastän ni behåller masoniten!

Håller med om att det är svårt att veta och dessutom är frågan om pärlsponten verkligen är original. Så var det iallafall här, sitter i ett hus från 1895 på landet. Håller på med köket och började med att riva ner tretexen från väggarna och hittade gammal fin pärlspont som var original. Trodde jag...

Vid närmare undersökning visade det sig vara så att det suttit pappspända, tapetserade väggar under pärlsponten. Jag bestämde mig dock för att köra på pärlsponten. En del gick att rädda, en del fick kompletteras. Köket är iofs inte klart än men jag lägger med lite bilder om någon är intresserad.

Köket är det enda rum där det har suttit pärlspont på väggarna, i övrigt har det varit råspont täckt med pappspända väggar överallt i huset. Svårt att säga när pärlsponten kom på plats dock, gissningsvis kom den någon gång på 10-20 talet.

• img_4757.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_1164.jpg
    Skapa konto
  • img_1161.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0678.JPG
    Skapa konto
  • IMG_0658.jpg
    Skapa konto
Saxpy: Så har vi det också, i den bemärkelsen att panelen inte är det äldsta ytskiktet. I begynnelsen var alla våra timmerväggar limfärgsmålade - i spännande färger som illrosa (någon engelsk röd utblandat i vitt, misstänker jag), caput mortuum, och andra järnoxidröda färger. Det skulle dock kännas som ett helgerån att ta bort panelen och det känns bättre att låta timmerväggarna få vara som de var, fast begravna. Femtiotalsrenoveringen får ju också vara kvar på sina ställen, som en synlig årsring. Vårt hus kommer därför att se ut att vara ifrån sekelskiftet eller framåt tjugotalet, trots att det är ett halvsekel äldre än så. Det gör inte oss något, det är fint. :)

Jag tror inte att man ska underskatta "begravandet". Allt behöver inte handla om att gräva upp, man kan i alla fall få ett väldigt tidstypiskt utseende.

Saxpy - Jag har sagt det förut, men kan inte låta bli att säga det igen - de där blommiga tapeterna är/var fantastiska :)

Instämmer! :)

AstaS skrev:
Saxpy - Jag har sagt det förut, men kan inte låta bli att säga det igen - de där blommiga tapeterna är/var fantastiska :)
Tror det ligger en rulle eller två på vinden. Du får väl ge mig ett bud :-)

Ah, nu har vi slitit bort masoniten på merparten av dörrarna härhemma, och vilken skillnad! I stället för tunga, klumpiga dörrar har vi nu smäckra och lätta spegeldörrar. En av dörrarna hade glas i sig och glaset var tom helt!

Vad gäller pälsponten får nog masoniten dölja den ett tag till, med undantag av serveringsskåpets dörrar, där ser det för kackigt ut och det kommer nog se bättre ut utan.

Efter en googling på 'pärlspont' har jag sett tusen och tusen bloggar i stil med 'en blogg om inredning i den vita lantliga romantiska stilen'. Det blev lite för mycket för mig, jag är ju inte överdrivet förtjust i den stilen. Jag svarade nog på min egen fråga där, hehe. ;-)

Håller för övrigt med - cool tapet!

Här i byn finns ett par som äger gamla hus och som inbjuder till höst- och julmarknader i dessa. En del av dem är försiktigt renoverade, paret är med i byggnadsvårsföreningen, och en del är i helt orenoverat skick. I ett av husen som är orenoverat och har pärlspont i trapphuset, är det intressant att se att pärlspontpanelbrädorna har olika bredder som tillsammans ger en ytterligare dimension av en pärlspontvägg. Som ni förstår så är jag mera intresserade av husens interiör och exteriör än marknadernas utbud!

Eir75 skrev:
Ah, nu har vi slitit bort masoniten på merparten av dörrarna härhemma, och vilken skillnad! I stället för tunga, klumpiga dörrar har vi nu smäckra och lätta spegeldörrar. En av dörrarna hade glas i sig och glaset var tom helt!

Vad gäller pälsponten får nog masoniten dölja den ett tag till, med undantag av serveringsskåpets dörrar, där ser det för kackigt ut och det kommer nog se bättre ut utan.

Efter en googling på 'pärlspont' har jag sett tusen och tusen bloggar i stil med 'en blogg om inredning i den vita lantliga romantiska stilen'. Det blev lite för mycket för mig, jag är ju inte överdrivet förtjust i den stilen. Jag svarade nog på min egen fråga där, hehe. ;-)

Håller för övrigt med - cool tapet!
Ja, en sak jag faktiskt har som princip är att saker och ting ska få se ut som de är menade att se ut. Till exempel spegeldörrar, eller smäckra takutsprång istället för inbyggda lådor på sekelskifteshus och så vidare. :) Jag menar, sådana tillägg som faktiskt bara förfular har jag inga problem med att ta bort.

jag tror att man måste utgå från sin magkänsla. Personligen skulle jag nog plockat bort masoniten och tagit fram pärlsponten, det hade känts mest renodlat. Jag tror att jag annars hade hållt på att påpeka för alla som velat lyssna att det sitter en pärlspontspanel bakom. Jag hade liksom haft svårt att vara stolt över den påbyggda masoniten som inte för med sig någon särskild charm eller hantverk.

Men samtidigt tror jag att man ska vara ärlig mot sig själv i sitt återskapande, man bör ha en opretentiös inställning och erkänna för sig själv att man tycker att det är fint. Visst kan man gnälla på den ibland rätt vulgära Lantlivstilen men att det råkar vara modernt med bullerbystilen går inte att förneka. Personligen anser jag att de som ägnar sig åt Byggnadsvård Som Kulturgärning i sina hem är rätt fåniga. Risken är att man då har ett hem där man själv ser ut som en bisarr anakronism så länge man inte struttar runt i vadmal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.