Ibland måste man jobba på och lösa problem på vägen annars går jobbet i stå och nu har jag lite funderingar som skall lösas innan isolering och golvläggning i mars...... Alltså, vi som inte fyller vår torpargrund med betong och lägger golvvärme under massiva trägolv får lite lite andra problem att tas med. ;) Vi har byggt nytt bjälklag i halva undervåningen plus inre-yttre farstu tot 60 kvm (pga röta i blindbotten och delvis mullbänk samt bygge av avlopp) . Då passade vi på att öka djupet på bjälklaget till 190mm djup i farstudelen och 170 i köket. Det skall isoleras med termotrå. Vi har grävt ur grunden så pass att det inte blir för djup grop utan att luften skall cirkulera. Grundstenarna är ibland rejält stora och anslutningarna mellan blindbotten och syll blir naturligtvis knivig på sina ställen. Vi justerade djupet i bjälklaget i köket just för att få färre ställen att lösa dessa problem! Har nån av er nåt bra tips på hur man löser dessa anslutningar??? I synnerhet de som ligger utmed hjärtväggarna där man får mycket smala fack. Den reglade ytterväggen är den nybyggda yttre farstun, men samma bekymmer finns ju i köket mot timrad yttervägg. Har några ideer men är inte nöjd med dessa. Kika lite på skissen och berätta gärna hur ni har gjort eller skulle göra! Har inte hittat nån tråd om just detta.

• bjälklag 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Jo man kan göra som så att man fäster en tak papp på syllen och ner på sten och sen får den läggas på blindbotten. Spika eller häfta fast. Dom stenar som sticker för mycket ut under syllen kan man spränga bort med något som kallas snigeldynamit. Det är något man blandar ihop och häller ner i dom hål som man måste borra i sten där den ska gå sönder och sen sakta sväller det och spränger sten. Bra, men tar några timmar.

Ja man kan lösa det så i kortändan på blindbotten mot syll/yttervägg. Men utmed grundstenar under hjärtvägg som löper med bjälklaget....där jag inte har nåt att fästa blindbotten i mot sten... Jag funderade på rostfritt nät med geoduk i, som en säck mot första regeln i bjälklaget. Vet inte om det är bra för fuktvandring.....måste ju spärra träregeln då på nåt sätt, Gah, vad krångligt. Snigelspränga innanför timmerstomme....har du gjort det ngn gång???

Kan du inte bara vinkla upp blindbotten i det sista facket till nederkant på syllen. Enklast är kanske att använda en tunn plywoodskiva. Eller, om stenarna sticker in i facken, göra som en trappa. Fast det kanske blir för lite isolering då längs väggen?

MVH
Erik

Det går inte att sula ut en bit? Annars gjorde man väl traditionellt så att man ibland lät blindbotten ligga på egna stenar, nackdelen är såklart att konstruktionen blir känslig för rörelser... Mellan sten/trä la man ofta näver men en takpapp skulle funka bra som spärr för fukttransport...

Menar du att sula ut från syll? Det har vi gjort i form av en ram med 45x170 regel som vi sedan satt balkskor i. Vi har en del lagningar i syllarna så det kändes bättre så än att göra ett flytande golv. Mått mot innervägg i kök är 6,85mx6m med en avbalkning mot spismur och skafferi samt två bärlinor, Bälklaget blir i två delar tack vare avbalkningen som även är stöd i taket mot övervåning. Jag kan inte ta mer på takhöjd då vi har lågt i tak, 1,98-2,0m i bottenvåningen. Att vinkla ner skivor fungerar på några ställen där stenarna inte är alltför stora men det blir ju lite skarvar och mindre med isolering. Det är väl smällar man får ta. Vad tror ni om att täta skarvarna med lerklining??? Måste man jobba i plusgrader och vad får jag för torktider???

Ja då är det gjort, så menade jag, framgick kanske ur bilden ;)
På sina håll har jag stenar i grunden som gör att jag har väldigt låg höjd på isoleringen. man har byggt runt dessa och hindrat fuktvandring, sen isolerat så gott det går.
Jag vet att man tätade med lerklining förr i tiden (åtminstonde mellan våningar), torktider, ingen aning men plusgrader rekomenderas?

Snigeldynamit bör funka på stenar i grund men kanske undvikas på grundstenar. Vad jag har för något som styrker det vet jag inte mer en känsla av att det kan bli obehagligt om det spricker fel....

He he, det var just det där med att spricka fel....:D Och där står man med sin svintunga timmerstomme på 17x7 m , då är man rädd om sina stenar! Största bekymret om stommen rubbas är ju att förnster och dörrar blir skeva och rutor kan spricka....hemska tanke. Det är jag som renoverar alla fönster och jag tänker INTE göra om dom. Nä, det är nog som du säger att man får vara lite flexibel. Jag tror att jag skall ge mig på att täta med lerklining iaf, jag måste ändå öva för vi skall klina om en vägg där vi gjort lite lagningar där det såg ut så här...tänk vad vatten och masonit kan åstadkomma! Det hängde inte ihop så mycket ett tag....Vi å vi förresten, vår timmerman förståss! Jag och maken är bara slavar åt honom :D

Sen är det bild från syllbyte mot södervägg i köket där marknivån var höjd över golvnivå. Det var en lustig känsla faktiskt när man tittade ut. Vi har en duktig timmerman!

• DSC_1043.jpg
    Skapa konto
  • lagad vägg.jpg
    Skapa konto
  • syllbyte kök.jpg
    Skapa konto
  • lagningar.jpg
    Skapa konto
Att lerklina i blindbotten går utmärkt, det är mycket enklare än papp och lättare att få tätt, det är ju viktigt att det inte blåser in i isoeringen, jag tänker själv göra så. Men man bör väl egentligen inte lerklina på vintern eftersom det blir ganska fuktigt inne. Om du gör det bör det vara några plusgrader och torktiden lär bli ganska lång nu, säkert flera veckor beroende på tjocklek.

• Gilla
Johan Larsson6
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att ha sand i botten, jag hade (och har) sandblandning på tidningar (förutom boss, tapeter, spån, timmer mm)... Att det fungerat är jag helt säker på eftersom man nyttjade 1925 års sakkunskap som kunde ge besked om allt! - Statens provningsanstalt hanterade ju alla bryderier

• Tidning i botten.JPG
    Skapa konto
Tidningar är ok men har inte orkat samla, dessutom är lokaltidningen lite tunn....;) så det tar ett tag. Vår sand är väldigt kompakt, det är rena gjutsanden här och det är likadant med det att det skall planeras långt i förväg och läggas torrt osv. Med följd att ALLT, nästan, måste göras på sommaren. Man kan ju köra hit sand men det blir tungt att fylla för hand och eftersom det blir oljehärdad masonit i blindbotten kanske den bågnar lite. Jag återkommer med lite bilder på mina knepiga anslutningar, så snart det är mer arbetsvänlig temperatur. Just nu är det -14, bättre än i morse iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.