Byggnadsvård
gafsan: Skorstenar måste ju ha nät och ev huv för att skyddas mot regn och kajor, inte minst. Jag måste få berätta om min halvseriösa men effektiva metod att få bort kajor som hade börjat häcka i en av våra skorstenar som nu renoveras. Detta var sommaren 2006, nätet var trasigt för när jag var i salen hörde jag dom eländiga flygetygen i skorstenen och dom hördes uppifrån taket också.
Kurtivan: Jag kan rekommendera boken "MASONIT De oanade möjligheternas material" av Jonas Fröberg, utgiven av Byggförlaget.
HanDan: Tack för svar. Jag hade tänkt måla med den kimrökssvarta färgen ändå, så ur det hänseendet spelar det ingen roll att det varit målat med svart innan. Det jag mest undrade över var om roslagsmahognyn kommer att fästa ordentligt när det varit målat med slamfärg innan :)
gafsan: Gammal tråd men här kommer ett tips. Om det finns limtryckstapeter med så vill nog inte dom bada. Fukta en tidning och lägg den i plastpåse/säck med tapeterna så går dom snart isär. Låt det ta lite tid. Färgtrappor och tapettavlor är jätteintressant. Hoppas att många bevarar en snutt här och där. skriv gärna årtal med blyerts och ta med det ni själva gör, glöm inte det.
gafsan: Vi fortsätter att lita på vår torpargrund från 1728, och tittar nyfiket på den ännu äldre grunden som finns inne i den nuvarande. Vi åtgärdar bara tabbarna från 1900-talet med jordpåfyllad mot syll på södersidan och slarvig blindbotten som orsajade röta, ej svamp som tur var. Detta gjorde att vi fick byta bjälklag. Vi ville ha en varmfarstu så det fick bli bjälklag där med.
morsan: Och efter den salvan stänger jag tråden! Den har urartat fullständigt till pajkastning vilket inte förvånar mig.
Overlander: Värme vandrar alltid från den varmare kroppen (murstocken) till den kallare kroppen (luften i grunden). Rökgaserna från kakelugen borde ligga pe en bit över hundra grader. så det borde finnas en ganska stor värme vandring efter långvarigt eladnde särskilt eftersom en murstock har en ganska bra värmelagrings massa.
Träig snickare: Du har nog svaret innan mitt inlägg. Asfaboard tror jag nog med.
Karakorum: Du får förmodligen göra så. Och om draget är okej, så vet jag inte varför man inte skulle vilja.
Eir75: Nu är masoniten borta från samtliga dörrar, och vi fann en dörr med glas till, målat glas helt utan skador. :-) Vi plockade bort masoniten från serveringsskåpets dörrar också, men jag vet inte om jag gillar det, det ser lite för gulligt ut nu... Pärlsponten på väggarna tar vi inte fram. Rent estetiskt föredrar jag 50-talsstilen, och om det bara fanns 50-tals hus i rött eller gult
dempanu: [citat] Den är krokig också, men det trodde vi att det hade med granstocken uppe i nock att göra, att den inte var helt rak, innifrån huset ser den frisk ut. Än så länge regnar det inte in i huset så vi väntar med omläggning av taket i samband med utbyggnad. Under pannorna så är det läkt och asfaltspapp under den vet jag inte.
Sophie: Ja det är väl sant...man mätte ju så förr. Och min snickarsambo gör det alltid faktiskt!!
Eir75: Vi har haft samma funderingar. Efter mycket funderande blev det renovas brytare och de mest diskreta väggutagen vi kunde hitta på K-rauta. Jo-els tror jag de hette, ca 70 kr styck. Vägguttagen kommer placeras vid elementen, så de döljs förmodligen av gardiner.
Träig snickare: Ett litet tips om du vill ha liv i fasaden. Så blanda brädden på panel brädorna. Tex en15 cm en 19cm en 17cm. Ju mer oregelbunde du har desto mer liv i väggen.Och jag håller med om pappen. På med pappen direkt på väggen och sen pannelen. Ingen luft spalt behövs.Om du målar med slammfärg.
danielr112: vad gick besiktningen på...?
TorpAnders: Jo , det är sant men frågan är hur livslängden blir?
Kasch: (Kanske hamnade min fråga lite fel. Jag eftersträvar sällan hopp tillbaka till någon särskild tid - byggnadsvård är för mig en stor kunskapsbank för hur man hanterar levande material på ett sätt så det förlänger livslängd och skapar ett utséende som skänker skönhet även när tinget åldras.) Jag använde Kulturhantverkanas "möbelolja" (särskit renad linolja). Jag tycker
Mr Handyman: Skulle nog akta mig för att ta bort den, det är troligen som konichiwa skriver.
AstaS: Gysinge skrev så här. Så de har faktiskt delat på ute och inne. Men det låter ganska negativt vilket det än gäller. Kan man måla med linoljefärg på annan färg? Linoljefärgen kommer alltid bäst till rätt på trärena eller tidigare linoljefärgsmålade ytor. Färgen skall ju förena sig med underlaget och kunna bilda en stark yta. Inomhus brukar det vara mindre problem att måla på
aof: Jag är absolut inte säker men har för mig att jag hört något om att brännbart material inte får ligga närmare murstocken än 10 cm om den vid användning blir varmare än 80 grader. Vi fick synpunkter på en takstol som sotaren tyckte låg för nära murstocken där vi skall installera en liten gjutjärnskamin. Vi har en identisk murstock i bruk där vi kände på murstockens temperatur
jonahhex: Jag tar mig en funderare till. Det är ju så himla roligt och tar man bara god tid på sig så ska det nog gå. God Jul
sa3afc: I dom som jag har liggande så kopplar man in fasen i ena änden och nollan i andra.
AstaS: Våran trappa liknar väldigt mycket det som är överst i din bild förutom att det är något mörkare i färgen. Och är nedslitet på vissa ställen och kvar på vissa. Det liknar inte alls den nedre delen av bilden. Skall se om jag kan ta en vettig närbild jag också
Nytt_användarnamn999: Vi har också både tak och golv parallelsågade och spåntade i blandade bredder i vårt 1850talshus. Det blir konstigt med likabredd då. Jag ska byta ett innertak och använda golvvirke i furu, varierande bredder från: http://www.ttgolv.com/ Jag ska handhyvla planken lätt med skrubbhyvel, såsom de andra taken är gjorda. Eventuellt köper jag köksgolv hos de med, inget krångel som med en
Mäster: Man kan bli lite glad av att se chefen gå runt med svarta öron t.ex :D Moget ? Kanske inte , men det kan inte hjälpas, jag blir full av fniss...
Hermes: bra att höra att flera haft vridbrytaren utan tekniska problem - jag tror min elektrikers bedömning hade både med porslinshöljets såväl som det elektriska innehållets kvalitet att göra. själv har jag bara erfarenhet av dimmers som lägger av, medan jag upplevde vridbrytaren som helt ok från användarsynpunkt.
Hermes: jag skulle säga att det faktum att vreden satt hårt fast betyder att ingen har underhållit radiatorerna på ett tag. Det är en klassiker att gamla vred läcker när någon börjar ändra dem. Det kan betyda att a) radiatorerna är även oluftade sedan länge och rostiga, b) linet=isoleringen av vredet har torkat men kan bytas, ex. av en rörmokare med viss erfarenhe. dessa isntallationer är
Anders_Roslagen: Hej Martina_m! Bli inte för överraskad om stambytet (dvs avloppsstammen) inte är gratis. Föreningen kommer att ta igen kostnaden på ett eller annat sätt. Ett sätt är genom en engångsavgift, en annan genom hyreshöjning. En möjlighet finns dock att föreningen har god likviditet eller så stora reparationsfonder att den har råd att bekosta stambytet. Ta och hör dig för med föreningen