Det är inte rökgaserna som värmer grunden.
Vid regelbunden (daglig) eldning så blir till slut hela murstocken "varm" även fundamentet under huset.
Vi talar inte om några höga temperaturer men tillräckligt för att hjälpa till med att hålla torrt i grunden.

Jag har roat mig med att logga min egen grund denna höst/vinter.

Förutsättningen är en skorsten med en vedspis/rörspis lösning som eldas varannan dag.
Kattgluggarna är öppna .

Utomhus har luftfuktigheteten legat mellan 80-99% under hela perioden och temperaturen mellan +12 till -11

Grunden håller 5,5-6,5 grader och 52-64% luftfuktighet.

"Magkänslan" som jag får när jag kryper in där är att det är ett mycket bra och friskt klimat!

Jag har parallellt även loggat vinden, (som också värms av murstocken) men där är variationerna betydligt större.
Tempen ligger alltid något varmare än aktuell utetemp men fuktigheten hänger med utevärderna, men det ska väl vara normalt..

Roligt initiativ Anders! Det är sånt man verkligen lär sig av, tack för att du delar med dig. Alla ventilationshål om jag förstår dig rätt, hur många? Hur stor grund? Isolering i bjälklaget? Volken typ isåfall?

Dr_Jerkyll skrev:
Roligt initiativ Anders! Det är sånt man verkligen lär sig av, tack för att du delar med dig. Alla ventilationshål om jag förstår dig rätt, hur många? Hur stor grund? Isolering i bjälklaget? Volken typ isåfall?
Nu är ju detta i min grund..så hur det funkar hos er andra är ju oskrivet här, men visst en vägledning kan det ju vara.

Grunden är på ca 50m2 och jag har fem kattgluggar, alla öppna än men kryper det ner så jag får en 2-3grader i grunden så kommer jag nog att stänga dom.
Kryphöjd ca 80cm i snitt.
Bjälklag 195mm glasull, 6mm masonit under, 28mm furu ovan, ingen plast.

Jätteintressanta mätningar torpAnders, funderar på att bygga en lucka ner i grunden från någon garderob så vi kommer åt att hålla lite koll på den och då blir det nog en mätstation! Frågan är ju hur mycket av värmen som kommer från murstockarna och hur mycket som är spillvärme genom golvet.

aof skrev:
Frågan är ju hur mycket av värmen som kommer från murstockarna och hur mycket som är spillvärme genom golvet.
Jag har tänkt på det.
Huset är fortfarande ett "bygge" och vi använder bara övre plan än så länge, så läckaget borde inte vara alltför stort...
Vi har nämligen inte mer än 15-18 grader inne beroende på eldningsintervallet.

Nästa gång jag orkar krypa ner så ska jag sätta en logger direkt på muren, yt-tempen är ju rätt intressant i detta resonemang.

aof skrev:
Vad är det för stuga du har Sa3afc? Är det ett gammalt hus är det troligast att det funnits någon mer värmekälla än vedspisen. Jag har iallafall aldrig hört talas om kanaler som går ner i grunden, däremot har jag för mig att vissa äldre eldstäder hade kanaler för inluft från grunden.
Stugan är gammal och har en farstu och ett stort rum, det finns även en oinredd vind. Bredvid vedspisen så fanns det tidigare en vedpanna, som var kopplad på samma kanal som vedspisen. Murstocken är inte från när huset byggdes, utan är byggd senare. Det finns en till gammal murstock som bara går från golv till innertaket och som inte används. Den har ingenting med den nyare murstockens funktion att göra, mer än att den står alldeles bredvid.

Värme vandrar alltid från den varmare kroppen (murstocken) till den kallare kroppen (luften i grunden). Rökgaserna från kakelugen borde ligga pe en bit över hundra grader. så det borde finnas en ganska stor värme vandring efter långvarigt eladnde särskilt eftersom en murstock har en ganska bra värmelagrings massa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.