Hej ni allkunniga.
Vi flyttade in i ett nybyggt hus november 2008. Det är en hel gata som byggs med arkitektritade hus av samma stil 1-plans och 2-plans. Vi har alltså bott där i 3 månader och vi har redan fått ganska så stora sättningssprickor inne i huset. Är detta ok och hur stora sprickor är acceptabla? Alla som kommer och hälsar på hos oss tycker att det är ganska stora sprickor och tycker att det ser lite väl stort ut så jag undrar vad är vanliga sättningssprickor vad är ovanligt stora sprickor? Dom som bygger resterande husen på gatan har varit och tittat på sprickorna och dom säger att det är vanligt eftersom dom kör med stora maskiner utanför hela dagarna och det vibrerar så mycket i marken. Självklart kommer dom att åtgärda sprickorna inom dom 2 åren som besiktningen sker. Men man undrar ändå tar inte huset skada av allt detta?

Hej och välkommen till forumet!

Nu är inte nybyggen mitt område riktigt, och undrar lite över placeringen av frågan under rubriken Byggnadsvård som här används i en speciell mening, men jag, och säkert andra, svarar efter bästa förmåga.

Det skulle underlätta om du postade bilder på sprickorna, men intrycket av dina frågor är att det ändå låter som om något inte är som det ska. Framförallt undrar man ju hur de gjort arbetet under huset (och plattan?)?

Hej.
Huset är byggt på ett berg. Dom har sprängt bort halva berget och bygger ett helt nytt område, våra hus är inte de enda i området. Jag var inne hos familjen till höger om oss och frågade om dom hade liknande problem. Visst dom hade också sprickor fast det var sprickor som är (rimliga). Grannen kom in till oss när jag berättade att vi hade mycket större sprickor och när han såg dom tyckte han att vi skulle kontakta både dom som sålde huset och besiktningsmannen för våra sprickor är ca 3 gånger större än vad grannens är. Nu så sa han också att detta kommer dom ju fixa när 2 års besiktningen är här men kan huset ta skada av så stora sprickor? Kan det vara ett felbygge?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.