Hej byggnadvårdare,

Osäker på om jag är i rätt forumsavdelning nu, men det känns som om min fråga passar bäst här.

Jag ska lägga nytt golv i hela torpet och vill ha tag i breda furu (el. gran/annat trä) plankor, minst 180 breda till vettigt pris. De jag hittills hittat i mitt sökande skulle sluta på runt 10 000 för 15 kvadrat. Är det verkligen den summan jag måste räkna med?

Tacksam för tips!
 
Låter dyrt, kolla med LGB timmerhus, Åttersta såg och kolla också om du har någon såg i närheten eller byggnadsvårdsintresserad snickare som kan tipsa. Om du läser Gård o Torp finns det en hel del annonser där.
 
Jag vet att de har på Byggmax. brädorna är 180 breda och 25 mm tjocka och kostar 279:-/m2 (eller var det 299:) och det blir ju under halva kostnaden mot det du hittat. Jag vet inte hur kvalitén är men det kan ju vara värt att kolla på iallafall.
 
Om det inte finns lokala variationer så är byggmax furugolv 165 mm som bredast, vilka kostar 179 kr / kvm. Vi köpte dem till köket och nu på plats är vi jättenöjda med dem. Att lägga var däremot inte särskilt kul, det är B-sortering, men kändes flera gånger som C. det var ganska stora mängder som vi fick sortera ut på grund av kvisturslag och sprickor. ca 40 % skulle jag tro. De som var fina var jättebra, men alldeles för mycket dåliga bitar. Byggmax tar ju inte tillbaka något om man öppnat paketet heller. Våra kompisar köpte Moelven A-sort, byggmax har Moelven B-sort och de var jättenöjda, de köpte via beijer, ca dubbla priset mot byggmax, men med mycket mindre spill. Vill man ha bredare skulle jag rekommendera ett lokalt sågeri, hade vi varit ute i mer god tid hade vi kunnat få på lokala sågen till riktigt bra pris och fått välja mellan gran och fur.
Lycka till!
 
Kan mycket väl vara ett tillfälligt parti de hade på Byggmax här.
 
Det enklaste och billigaste är att hitta en lite lokal såg eller hyvleri. För ett par år sedan köpte jag ett golv som är 45mm tjockt och mellan 20-25cm breda plank för i runda slänga 350kr/m2. Prima virke.
 
Basecos andrasortering kostar 334 kronor per kvm, obehandlat trägolv 180 * 30.
 
Tack alla för era tips, nu känns planeringen lite roligare igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.