Hej,

Vi har ett timmerhus från 1800 talet tror vi, blev iof flyttat till platsen som det står nu på 40 talet.
Det har blivit ganska stora sprickor mellan timret och är har det nog suttit lin en gång i tiden, man kan se rester av det på vissa ställen.
Nu har fåglarna hittat linet och tycker att det är mycket bra isolering i sina bon.:eek:
Nu till min fråga, kan man ersätta lin med något som inte fåglarna tycker om, som man kan pressa in mellan timmerstockarna, och som passar till vårat gamla timmerhus?

Vänliga hälsningar
Gusan.
 
Visst brukar man ha lin som är behandlat (tjära?) på utsidan just för att undvika fåglarna? Har för mig att jag läst det i någon bok om gamla timmerhus.
 
Jo, det har jag läst också - tjärat lindrev på utsidan, otjärat inomhus.
 
Hur bra isoleringsvärden har lin, kan man lägga tjärat lin ytterst och sedan annan isolering innanför?
 
Drev har väl egentligen inte någon isolerande verkan, det är till för att vindtäta stommen.
 
Hehe,

Jo, det känner man att det även behövs vindtätas ibland :rolleyes:
 
Är det så stora springor att man kan lägga in så mycket?
Mina stockar har satt sig så att jag skulle få peta in ny mossa eller lin med en kniv.
 
jo, på vissa ställen har det blivit ganska stora.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.