Jag har en pärlspont med raka kanter. Det brukar vara en fasning ner till pälran på en pärlspont, men jag har inte någon fasning, det är rakt ner till pärlan. Har någon sett något liknande? Jag bara undrar om det är vanlig?

Nä, jag har bara sett sorten som är fasad (både in mot pärlan och på andra kanten, så att det i monterat skick blir fasning p b s om pärlan). Var har du den där? Hur gammal är den tror du?

Jag hade den i ett av rummen hemma. Men dom var dåliga i underkant, svamp. jag fick byta hela nedre delen av timret också. Nu sitter dom i min lilla toa. Den är inte lika snygg som den med fasad kant, men just det att jag aldrig har stöt på en likadan någonstans. Så jag la ut denna tråd och tänkte se om någon här som har en likadan.

Du har inte en bild på pärlsponten?

Jag har sett den typen av panel du menar på bilder av hus i england, och även som bakstycke i engelska möbler. Minns dock inte vad paneltypen heter på engelska men annars går det säkert att hitta bilder på internet. Jag skall leta vidare när jag har tid.

Jag tycker att den typen av panel är jättesnygg, och ska nog försöka klämma in lite här hemma...

Tack aof. Det skulle vara kul och veta lite mer den pärlspont. Kul om du hittar något. Hade gott

Och så, inom själva ursprungsämnet:

Träig snickare: Du har ingen bild på pärlspånten eller möjligen en profilbild?

Jag har inte kommit så långt att jag vet hur man lägger ut bild. Men ska kolla det lite senare. Men om du tänker dig en vanlig spontad och hyvlad bräda med måtten 22+ 95. Så är det rakt ner och sen en pärla. Precis som en vanlig pärlspont men med en rak kant istället för en fasning.

Hos oss är det inte någon fasning. Kanten är lätt, lätt avrundad och pärlan är väldigt ytlig och flack. Bilden är inte den bästa, men så här ser den ut i alla fall. (Träig snickare: gå in på "Avancerat läge" och tryck på gemet, då kan du bifoga en bildfil!)

• parlspont.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har sett en bild på en pärlspont som varken har fasning eller går "rakt ned" utan pärlan sticker helt enkelt upp på en i övrigt plan bräda.

Som pannplåt alltså, märkligt.

just det, väldigt märkligt. Var i en amerikansk snickarbok

Inget ont om idén, men det måste gå åt ganska mycket virke, fast man behöver förstås inte förhyvla den sidan då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.