Idag är det snöstorm. Vi har inte så stabil snötillgång i södra dalarna men så fort vi får snö så rusar jag ut med snökyffeln och skottar upp runt huset. Då blir mina golv i bagarstugans bottenvåning varma! Det blir en stor skillnad. Även om vi i sommar skall slå på kalkputs på grunderna så kommer vi nog att fortsätta skotta upp som man gjorde förr. Det blir som tofflor på huset! Antar att det är vardagsmat i norrland men här är det inte lika mycket snö som förr....
Vad är snö? 
Min syrra och hennes man gör också det på sitt hus, här nere i närke är det inte häller så mycket snö. men när dom ser att det snöar ute så rusa dom ut och skottar. Dom ska också lägga på kalkbruk på sin grund. Det blir betydligt mycke varmare på golvet när snön ligger mot grunden.
gafsan: Snötillgången är inte stabil i norra dalarna heller, men just idag är det rena stormen.Bjarne Petersen skrev:
Bjarne: Sådant där vitt som far runt i luften istället för regn
Visst blir golven varmare när snön skottas upp runt grunden, det mesta av golvdraget försvinner.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Kall snö som innehåller mycket luft är grymt isolerande! Är också uppväxt med "snövallar" runt husgrunden och upp längs väggen.
Jag håller tummarna för att snön håller sig denna veckan, trots att det ligger och gnager runt + - 0 grader. Nästa helg ska det bli snö igen, iaf enl. http://www.yr.no som är betydligt pålitligare än smhi! Rekommenderar den vädersajten!
Ja då provar vi igen med väderlänken som försvann! http://http://www.yr.no/
Finns det fler sätt man tätade sina grunder förr. Det skulle va kul att veta.Hade varmt om fötterna alla på tråden.
Någon gång i forntiden frös vattenledningen från brunnen (ligger en meter utanför grunden) och sedan dess har de alltid gjort så. Sedan upptäckte de att det blev lite varmare också så nuförtiden ligger det ris runt hela kåken...