Idag är det snöstorm. Vi har inte så stabil snötillgång i södra dalarna men så fort vi får snö så rusar jag ut med snökyffeln och skottar upp runt huset. Då blir mina golv i bagarstugans bottenvåning varma! Det blir en stor skillnad. Även om vi i sommar skall slå på kalkputs på grunderna så kommer vi nog att fortsätta skotta upp som man gjorde förr. Det blir som tofflor på huset! Antar att det är vardagsmat i norrland men här är det inte lika mycket snö som förr....
 
Min syrra och hennes man gör också det på sitt hus, här nere i närke är det inte häller så mycket snö. men när dom ser att det snöar ute så rusa dom ut och skottar. Dom ska också lägga på kalkbruk på sin grund. Det blir betydligt mycke varmare på golvet när snön ligger mot grunden.
 
Bjarne Petersen skrev:
Vad är snö? ;)
gafsan: Snötillgången är inte stabil i norra dalarna heller, men just idag är det rena stormen.

Bjarne: Sådant där vitt som far runt i luften istället för regn :D

Visst blir golven varmare när snön skottas upp runt grunden, det mesta av golvdraget försvinner.
 
Redigerat:
Kall snö som innehåller mycket luft är grymt isolerande! Är också uppväxt med "snövallar" runt husgrunden och upp längs väggen.
 
Jo, så gjorde mina föräldrar också uppe i norrbotten. Här nere i värmland vet jag inte om jag är så sugen på att skotta en massa snö mot grunden som bara kommer att smälta bort om nån dag.
 
Jag håller tummarna för att snön håller sig denna veckan, trots att det ligger och gnager runt + - 0 grader. Nästa helg ska det bli snö igen, iaf enl. http://www.yr.no som är betydligt pålitligare än smhi! Rekommenderar den vädersajten!
 
Runt huset vi ska ta över så kapar dom en stor gran varje år och lägger riset runt grunden. Det gör dom delvis för värmen men främst som en markisolering.
 
Finns det fler sätt man tätade sina grunder förr. Det skulle va kul att veta.Hade varmt om fötterna alla på tråden.
 
Jodå, vår förre granne lade trasmattor runt grunden, på utsidan alltså :p
 
Voffer på detta viset?? Vill man isolera runt grunden för att förhindra tjälskjutning i grunden?
 
Någon gång i forntiden frös vattenledningen från brunnen (ligger en meter utanför grunden) och sedan dess har de alltid gjort så. Sedan upptäckte de att det blev lite varmare också så nuförtiden ligger det ris runt hela kåken...
 
Måste lukta gott! :-)
 
Enris skrämmer bort möss, det ska man lägga i matkällaren, det kanske var en av tanken med ris runt huset.

Här i jämtland har vi massor av snö upp mot huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.